Vekslingskurs på DNB minibank Gardermoen

Tråd i 'Off-topic' startet av sovehue, 22. mars 2022.

  1. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal snart til Argentina og der liker de dollar. Har planer om å overføre via Western Union når jeg er der nede men vil gjerne ha med litt kontanter når jeg flyr ned. Hvordan er det med vekslingskurs og gebyr på DNB sin minibank på Gardermoen? Jeg mistenker at de har veldig dårlig kurs, kan det stemme? Og hvis ikke, hvordan håndterer de kurs i helgene? Jeg reiser på en søndag. Revolut og andre har som regel ekstra gebyr i helgene, har DNB det samme?

    Jeg har DNB Saga hvis det har noen betydning (er vel lavere gebyr med Saga men er hovedsaklig kursen jeg er bekymret over).
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Vil absolutt anbefale så mye USD i cash som mulig. Uttak av USD i Argentina er sterkt begrenset.
    Du må også sørge for å gå på såkalte dollar blu for da får du ekstremt mye bedre kurs.
    Skal du ta ut USD i Argentina så er det ofte voldsomme gebyrer.
     
  3. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    @anders82 takk, jeg er klar over det men det var ikke spørsmålet. Det er vel egentlig ikke mulig å ta ut USD i Argentina men skal som nevnt overføre pesos via Western Union som gir en god kurs mot et lite gebyr. Problemet med å ta ut pesos i minibank er ikke gebyret (som riktignok er høyt) men at det er offisiell kurs (halvparten av dollar blue).
     
    anders82 liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med Forex? De pleier å ha ok kurs
     
  5. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke brukt Forex men ser ut til at de har en elendig kurs. 10000 NOK gir 1078 USD, burde gi 1150. Men nå var det egentlig kurs i minibank på OSL jeg lurte på :)
     
  6. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
  7. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Du finner ingen som veksler til midtkursen. I hvert fall ikke kontanter.
    Du kan glemme å få "god kurs" på valuta som må importeres til Norge og så føres ut av landet med det samme...
    Det blir ikke stort billigere enn 10% påslag, i hvert fall ikke på en flyplass.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du ta ut på veien?
     
  9. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    @Upsaker Da blir det 2% vekslingsgebyr fra visa/mc. Jeg fikk vekslet fra en venninne som hadde en del dollars i madrassen så det løste seg.
     
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Men kursen er såpass mye bedre enn minibank/valutaveksling i Norge at det nok er billigere
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke med Curve vel? Begrenset antall dollars riktignok.
     
  12. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    @Upsaker riktig, og jeg har forsåvidt Revolut samt Wise som kan ta ut valuta uten gebyr. Men det er vel kanskje ikke USD minibank i FRA hvor jeg mellomlandet, og hadde uansett ikke tid, så derfor trengte jeg USD før jeg dro fra Norge. Fikk heldigvis med meg noe men burde tatt med mer til bananrepublikken Argentina. Det er kun mulig å få tak i pesos her nede direkte.
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Wise er ikke nevnt så mye på forum (kun denne posten?). Noen flere erfaringer, referral codes etc?
     
  14. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Bruker Wise Business, kan anbefales. Har en personlig konto også men har ikke brukt så mye. God app og god kundeservice. Men er vel dyrere enn Revolut har jeg inntrykk av. En fordel med Wise er at man får USD-konto i USA, det gjør man ikke med Revolut.
     
    milehigh liker dette

Del denne siden