Litt langt innlegg, men heng på…
Jeg har vært med i racet med SAS og alle status og fordelskortene siden før Eurobonus(1). Det har jo vært mange gode deals fra SAS og Star Alliance opp gjennom tidene, og da koblet mot forskjellige kort.
Nå er jeg nokså usikker på veien videre.
Companion Ticket er svært vanskelig å få noe fornuftig ut av, spesielt når jeg minimum reiser på business class på turer over 2-3 timer. Sitter på 2 CT som går ut i mars, og to som går ut til nyttår, samt en million poeng(2). Finner i praksis ingen ting, og lysten til å sitte oppe på natten for å lete og henge på SAS callcentre er lav. Jeg har derfor kansellert Amex Eurobonus Elite.
Første problem var å få overført kredittrating på Amex elite. Jeg har slett ikke sluttet å reise, og trenger fortsatt 4-500k i kredittlimit jeg har nå på Elite og Platinum(3). Dette har jeg nå funnet ut av, og skulle få overført dette ved årsskiftet.
Men så kom nyheten om at Amex i sin visdom har fjernet “dinner for two” i Trondheim, noe som var rimelig sentralt for å overbevise PointEarner om at dette kortet er verdt å ha. Jeg har prøvd å komme i kontakt med Amex Norge for å finne ut hva planene er, og om det er heller er noe gode fordeler med å oppgradere til Centurion i bartebyen. Det nærmeste jeg kom var en svenske som sendte meg en link til søknad på Centurion. På svensk, med svensk BankID som selvfølgelig kneler. Litt lei av Amex.
Jeg har også SAS MC Premium, og det tenker jeg uansett å fortsette med siden det gir gode fordeler der SAS har ruter som fortsatt går.
Ellers har jeg evig gull og evig diamant så snart Frõsundavik får fingeren ut(4), så status er ikke et tema. Men gode utenlandske lounger er fortsatt et viktig poeng.
Nå søker jeg råd fra de vise:
- Er det lurt å overføre kreditt fra Elite til Platinum, og bare bite i seg at de nok en gang fjerner perks samtidig som de setter opp prisen?
- Kanskje det er bedre å dumpe alt av Amex, og prøve å høyne kreditt på MC? Det gir forenklet liv med bare ett kort, men kanskje sårbart med bare ett kort?
- Eller skal jeg glemme dette med SAS og Eurobonus, og heller gå for et cashback alternativ? I tilfelle hvilket? Noe Private Banking greier som er lurt?
- Andre muligheter jeg ikke har tenkt på?
(1): Det het Royal Viking Club eller RVC i gamle dager. Det var veldig bra. Alt var mye bedre før, og jeg er helt klart fra før!
(2) De er tjent opp på ærlig vis på Kiwi under trippel trump, ikke noe million points rawdogging challenge på meg…
(3) Bananer kan være innmari dyrt på Kiwi altså!
(4) Et mulig kranglepunkt siden jeg tre av de ti siste årene var Pandion, noe som har vært en manuelt behandlet spesialversjon av gull. Tipper at SK-IT bare leser gull og kaster meg i haugen med sekunda vare :-(
Vis alt...