Velge Riktig Kredittkort: SAS American Express eller SAS MasterCard

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 11. april 2024.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,930
    Bonuspoeng:
    113
    Du finner noen som har Trumf, og så betaler du de for å overføre de til din EuroBonus konto. Betaler typisk 1.3 kr per Trumfkrone :D

ArthurDent liker dette
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    887,674
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden …

3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,437
    Bonuspoeng:
    183
    Det er normalt det ikke dukker opp «gode» reiser når man søker sammenhengende. Litt det @Flyrlavt nevner, og jeg nevnte tidligere at man må «lære» seg å finne bonusreiser.
    Søk først fra de store flyplassene i Europa FRA, VIE, MUC, LHR etc. Så finner du reisen fra TOS og dit etterpå. Da dukker det opp mye mer. Du må ringe inn for å få bestilt dette, men det er det verdt.
    Ser forresten 5.sept er det ledig TOS-OSL-BKK-ICN i business, så det går fint å finne reiser uten altfor mange stopp som ikke er økonomi

Storbaba liker dette
  4. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,792
    Bonuspoeng:
    183
    Litt langt innlegg, men heng på…

Jeg har vært med i racet med SAS og alle status og fordelskortene siden før Eurobonus(1). Det har jo vært mange gode deals fra SAS og Star Alliance opp gjennom tidene, og da koblet mot forskjellige kort.

Nå er jeg nokså usikker på veien videre.

Companion Ticket er svært vanskelig å få noe fornuftig ut av, spesielt når jeg minimum reiser på business class på turer over 2-3 timer. Sitter på 2 CT som går ut i mars, og to som går ut til nyttår, samt en million poeng(2). Finner i praksis ingen ting, og lysten til å sitte oppe på natten for å lete og henge på SAS callcentre er lav. Jeg har derfor kansellert Amex Eurobonus Elite.

Første problem var å få overført kredittrating på Amex elite. Jeg har slett ikke sluttet å reise, og trenger fortsatt 4-500k i kredittlimit jeg har nå på Elite og Platinum(3). Dette har jeg nå funnet ut av, og skulle få overført dette ved årsskiftet.

Men så kom nyheten om at Amex i sin visdom har fjernet “dinner for two” i Trondheim, noe som var rimelig sentralt for å overbevise PointEarner om at dette kortet er verdt å ha. Jeg har prøvd å komme i kontakt med Amex Norge for å finne ut hva planene er, og om det er heller er noe gode fordeler med å oppgradere til Centurion i bartebyen. Det nærmeste jeg kom var en svenske som sendte meg en link til søknad på Centurion. På svensk, med svensk BankID som selvfølgelig kneler. Litt lei av Amex.

Jeg har også SAS MC Premium, og det tenker jeg uansett å fortsette med siden det gir gode fordeler der SAS har ruter som fortsatt går.

Ellers har jeg evig gull og evig diamant så snart Frõsundavik får fingeren ut(4), så status er ikke et tema. Men gode utenlandske lounger er fortsatt et viktig poeng.

Nå søker jeg råd fra de vise:
    • Er det lurt å overføre kreditt fra Elite til Platinum, og bare bite i seg at de nok en gang fjerner perks samtidig som de setter opp prisen?
    • Kanskje det er bedre å dumpe alt av Amex, og prøve å høyne kreditt på MC? Det gir forenklet liv med bare ett kort, men kanskje sårbart med bare ett kort?
    • Eller skal jeg glemme dette med SAS og Eurobonus, og heller gå for et cashback alternativ? I tilfelle hvilket? Noe Private Banking greier som er lurt?
    • Andre muligheter jeg ikke har tenkt på?

(1): Det het Royal Viking Club eller RVC i gamle dager. Det var veldig bra. Alt var mye bedre før, og jeg er helt klart fra før!
    (2) De er tjent opp på ærlig vis på Kiwi under trippel trump, ikke noe million points rawdogging challenge på meg…
    (3) Bananer kan være innmari dyrt på Kiwi altså!
    (4) Et mulig kranglepunkt siden jeg tre av de ti siste årene var Pandion, noe som har vært en manuelt behandlet spesialversjon av gull. Tipper at SK-IT bare leser gull og kaster meg i haugen med sekunda vare :-(

5. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,929
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville sterkt vurdert ut fra ditt forbruk å bruke Amex plat med poengoppgradering og sluse poengene til British Airways. Det er generelt bedre tilgjengelighet og man kan fly F hos JAL, Qatar, BA og AA. Teoretisk sett også hos Cathay og Qantas, men det vet jeg ikke om går i praksis. Qatar C fra Oslo er det mye tilgjengelighet på. AY, BA, JL, MH og UL C er det også praktisk tilgjengelighet på. Så bruke SAS MC for litt EB poeng på si.

kiev liker dette
  6. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    554
    Bonuspoeng:
    93
    Morsomt, jeg fikk en t-skjorte nå i jula med dette på :)

7. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,381
    Bonuspoeng:
    93
    Om du har sans for litt eventyr, har du sett på Kredittkort i USA uten statsborgerskap | InsideFlyer NO? Ikke sikkert man vil assosieres med USA om dagen, men det er gode muligheter for bonusnisser der...

kiev liker dette
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,792
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, har tenkt litt på dette, og det kunne vært interessant siden jeg har enkelte oppdrag for amerikanske selskap/myndigheter, men har litt angst for skatt og juridiske utfordringer…

9. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,792
    Bonuspoeng:
    183
    Mye fint på Temu ;)

Jeg fikk en slik button:
    IMG_0165.jpeg
    Ikke bare vet jeg hva de tre tingene er, men jeg kan skrive lange utredninger om hvordan de virker, fysiske prinsipper bak teknologien, detaljerte produktbeskrivelser og historikk rundt utvikling og produsenter.
    Ikke særlig salgbar kunnskap, og ikke drar det damer heller :oops:

10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,792
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg heller nok mest mot denne varianten. Reist mye med Qatar til far East og Australia og liker de ganske godt. Men skulle ønske Amex ikke reduserte perks så mye for oss i provinsen.

11. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,524
    Bonuspoeng:
    293
    Er på Amex plat selv, og har ikke sett meg tilbake. Overførte i sin tid kredittgrense fra et Amex gull. Det krevde litt manuell behandling, men svensk kundebehandler på platinum telefonen guidet meg hele veien fordelt over et par-tre dager med 1 kjapp telefon hver dag og holdt alt hun lovet.

Men jeg er helt enig med deg: de har dårlige tilbud for 6x middag/år med en gang man er utenfor Oslo. For oss som bor i hovedstaden er dette ikke et tema, men det er overraskende at ikke de har en håndfull tilbud i både BGO, SVG, TRD og gjerne TOS også. Dette er jo hovedbyer for "reisende", som alltid Amex peker på som sin målgruppe.

Overføring til BA Avios er en selvsagt ting, og 4x booster er også definitivt verdt pengene. Som deg, fikk jeg sjelden noen nytte ut av CT på gammelt kort mens jeg enda drev med non-centurion-line kortene.

SAS gull beholder jeg selv om jeg egentlig kutter ut SAS så ofte jeg kan. Men det er supert å ha gullet for å fikse opp ulempen av no-frills på billetter til 399 kr feks, som jeg kjøpte en haug av i salget som fortsatt pågår. Det er fort gjort å opprettholde EBG gjennom flights og DNB MC upgrade i mitt tilfelle, men her kan jo folk ha forskjellige strategier alt ettersom hvor/når/hvor-mye de flyr.

kiev liker dette
  12. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,206
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vurderer seriøst Amex Platinum til fordel for dagens Amex Elite. Jeg har ca 1,2mNOK i årlig spend på dagens Amex Elite. Dersom jeg flytter denne omsetning over til Amex Platinum med 4 x booster, ca hvor mange billetter til Asia i biz vil det kunne gi per år dersom man legger til grunn en slags gjennomsnittlig poeng pris?

kiev liker dette
  13. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,524
    Bonuspoeng:
    293
    21 Avios pr 100 kr spend:
    https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/platinum-points-plus-card/

Asia-turene må du nok finne selv, feks hos BA, Finnair eller Qatar :)

kiev liker dette
  14. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,206
    Bonuspoeng:
    113
    Turene skal jeg finne selv. Bare lurte på ca hvor mange avios en biz tur til Asia koster. Prøver å forstå hvor mange biz turer til feks Asia 1,2mNOK i spend vil gi. Er ikke kjent med prisnivået knyttet til Avios. Dersom 1,2mNOK i spend gir f.eks 2 biz turer til Asia per år er det uaktuelt å bytte til Amex Platinum ettersom jeg per i dag med Elite kan ta ca 8 turer i året med Vietnam Airlines med dobbel poengpris og dermed med god tilgjengelighet.

Spørsmålet er altså: hvor mange Avios koster en biz tur til Asia?

kiev liker dette
  15. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,206
    Bonuspoeng:
    113
    Edit: spurte chat GPT som sier at en reise i biz til Asia koster i snitt 62500 Avios. Da vil 1,2mNOK i spend gi poeng til ca 4 reiser i året. Da forblir jeg nok på Amex Elite og reiser med Vietnam (worst case) til dobbel poeng pris (halvert med CT).

kiev liker dette
  16. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.headforpoints.com/2025/12/16/how-many-avios-do-i-need-to-fly-to-4/

F.eks Tokyo med BA = 110K/120K Avios hver vei i business + avgifter. Jeg booket nylig Oslo-Melbourne t/r i biz med Qatar til 180.000 Avios + ca 7000kr i avgifter. Den synes jeg ga god verdi.

Finnair virker å gi bedre verdi. https://www.finnair.com/nl-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-finnair-award-flights

kiev and jgroneng like this.
  17. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,206
    Bonuspoeng:
    113
    Takker. Med de prisene vil 1,2mNOK i spend kun gi 1 reise t/r Tokyo (Asia) i året. Alternativt kan jeg fly 8 reiser med Vietnam i Skyteam. Da tar jeg med annen EB opptjening som trumf og SAS MC f.eks. med i regnestykket.

Ser ut til at for meg er det no-brainer å forbli på Amex Elite og Skyteam.

kiev liker dette
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,317
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis en ser på betingelsene til trådstarter, så tenker jeg ett gratis kort med god cashback, også sikte seg inn på en kampanje på business for en god pris for cash. Det kanfaktisk ende med at du kan fly ett selskap for under 20 laken i Biz og har du fått 10 laken i retur så er så har du større frihet enn en som svir av 10 laken på kort og gebyrer på og oppnå det samme også har du større fleksibilitet på kjøpet.

kiev liker dette
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,060
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan jo komme med et forslag til et gratis kort med god cashback. Så kan man gjøre samme regnestykke på om det lønner seg med det kortet.

Kan man ikke forresten bruke Membership Rewards til å betale ned amex-regningen? Hvor god verdi får man av dette hvis man kjøper business-billetter på kampanje og reduserer regningen med tilsvarende mengde MR?

20. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,524
    Bonuspoeng:
    293
    Gode poeng i de siste postene, og regnestykket til @Nuvolari gir god mening.

Selv ville jeg nok også trukket inn tilgjengelighet i vurderingen, og sliter med å finne gode biletter i Sky team. Der er, til mitt bruk, One World langt bedre.

Men som jeg skrev tidligere, alt dette er ting den enkelte må vurdere selv. Fordi folk ser etter forskjellige ting. Bla basert på om man kan reise når flyselskapet vil, eller sikter på gitte tids-perioder. Samt ikke minst hvor i verden man ønsker å dra til.

Edit; Sky team, ikke sly. Men de er ganske sly også :D

Points4Fun liker dette

Del denne siden