Verdien av en CT

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av 91559226, 27. mars 2019.

1. 91559226

91559226 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er ganske ny på denne bonusjakten, og forstår at det er mange knep dyktige bonusjegere benytter seg av, og at det nesten er en livsstil og hobby for de beste. Inntil videre er jeg på junior-stadiet:)

En av de virkelige store fordelene med jakten er CTn, men for å kunne benytte denne er forutsetningen at nok EB poeng er opparbeidet, og en tur til østen krever en del poeng, hvert fall når reiser på førsteklasse er målet. Spørsmålet jeg lurer på nå er derfor:
    - Dersom man ikke kan benytte en CT, hva vil verdien for denne typisk være om man ønsker å selge billetten i god tid før den utløper, og er det praktiske problemstillinger forbundet med dette?

2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    Det enkle svaret er vel at CT'en er verdt det nokon er villeg til å betale.

Hugs at dersom du skal selje CT'en må du helst også selje poenga som skal nyttast med denne då desse må gå frå din konto. Kostnadar ved overføring av poeng til din konto er ofte store, slik at salg av CT utan poeng er ikkje enkelt..

91559226 and drsyk like this.
  3. 91559226

91559226 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Skjønner. Det betyr altså at hvis man først har opparbeidet seg en CT vil det være hensiktsmessig å benytte den, selv om det evt bare er til en kort tur i Europa. Et viktig poeng vil da være å ikke bli fristet til å benytte bonuspoeng til kjøp av reiser før saldoen er på et såpass høyt nivå at en CT-tur til strøk et stykke unna lar seg gjennomføre.

Lillegutt liker dette
  4. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Skal du selge?

5. 91559226

91559226 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Nei, det var mer tenkt i forhold til planlegging og muligheter, er halvveis i forhold til opptjening av årets CT.

6. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Verdi for pengene så får du nok mest ved å bruke den selv. En langreise i F, kan koste fra 100k til langt over det dobbelte.

Om du skal selge, så bør du tenke litt over hva du har i verdi å selge.
    Her på dette forumet får du ikke så mye mer enn 20.000kr for CT+200k poeng.
    Men selger du andre plasser, så får du fort over 30.000kr.

Jeg har selv solgt CT+200k poeng for 30.000kr, og den ble solgt litt for fort. Så neste jeg legger ut ser jeg kanskje muligheten å ta enda mer for.

91559226 liker dette
  7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Slenger du med gullkortet på salget kan du nok cashe in enda mer;)

91559226 liker dette
  8. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Det har jeg blitt spurt om ved tidligere salg.

Jeg synes det er greit at folk får vite at det er endel penger å hente i "bonus" økosystemet. Jeg er jo langt fra alene på dette forumet, om å gjøre penger av det.

91559226 liker dette
  9. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Enig der @sam11net ;)

10. 91559226

91559226 Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    200k EB poeng er alene verdt minst kr 13.333, med utgangspunkt i Trumf konverteringskurs, som man allerede har betalt hard cash for i en eller annen form. Og så er det CTn i tillegg, som gjør at 20k høres snaut ut.

For dem som vil ha best mulig pris(sannsynligvis alle) er det altså salg utenom forumet til de som ikke er like "innvidd".

For egen del er planen uansett å reise, hardt å livnære seg på salg av en CT eller 2 i året:D

11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    En vis mann på forumet sa engang, jeg siterer "EB poengene kommer inn uten for mye bryderi, trumf og shell bryr jeg meg ikke om" med forbehold om at dette da ikke er ordrett, så litt innsats og nyt livet er både CT og over 200 eb bænkers og kanskje du kan får solgt CT nr 3/4 :D

12. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes jo situasjoner hvor man også ønsker en "fair" pris, og ikke dyrest mulig.

Vi var to som skulle reise på ferie, og vi diskuterte da å reise på bonuspoeng. Kun jeg hadde CT og nok poeng, og vi diskuterte da hvordan vi skulle gjøre det "fair" med tanke på betaling av flybilletter. Bonuspoeng er jo på mange måter en valuta, selv om verdien er litt mer subjektiv og dermed vanskeligere å fastsette. Vi gikk da for trumfrate for poeng og 2000 kr for "en halv CT". Tur/retur USA i førsteklasse vil med den prissettingen koste 7833 kroner ((175000/2/15)+2000). Tror begge to syntes det var en helt grei prissetting.

drsyk, Travellingalf and Xflipper like this.
  13. toyboy

toyboy Nytt Medlem

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Har selv solgt ct+poeng på forumet her. Så lenge du selger 100k+ poeng i tillegg til ct tipper jeg ca 10ø/poeng + 3-4000 kr for ct er en ok pris. Logisk sett burde det gå an å få mere per poeng/ct om du finner noen som vil fly F og du selger 200k+ poeng på kjøpet.
    Om du har vesentlig mindre enn 100k poeng å selge på kjøper vil jeg tippe ct begynner å nærme seg 0 i salgsverdi så da er det bare å bruke den selv.

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis noen har lyst til å komme med et tilbud jeg ikke kan si nei til så har jeg nok CTer til overs :)

15. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det som overrasker meg er at folk klarer å spare på CT og EB, og ikke bare kaster terning på Expertflyer/Awardfares og setter av en lang helg...Selv har jeg en EB og kun 198 EB og driver å hamstere for en sen lang helg i november/desember 2019, CT nr 2 for 2019 kommer i rasende fart:rolleyes:

Uansett sitter dere på en liten "gullgruve";) @Upsaker er jo snart CT millionær:)

SVG_flyer liker dette
  16. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Har du nok poeng til overs og? :p

17. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Er det nokon som har poeng til overs så hjelper eg gladleg til!
    Men eg trur @Upsaker har poengene du søker!

18. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Tror dette er riktig ja. Har inntrykk av at det finnes brukere her inne som driver "minireisebyrå" og kjøper opp CT og FP reiser billig her inne og trolig videreselger et annet sted...

drsyk and sam11net like this.
  19. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Han er en troverdig aktør her på forumet uten tvil :), men også en dyr enn :)...

drsyk liker dette
  20. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde ikke tenkt å si det så direkte.... men..... Takk! :)

Arvid1410 liker dette

Del denne siden