Vil forby fordeler i kredittkort

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Storbaba, 08. juni 2021.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Shyneno liker dette
  2. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Amex blir vel ikke berørt av dette? Ref. Fakturakort ikke kredidtkort
     
  3. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Uff da - men satser på at det ikke går gjennom. Evnt at de setter en komite som skal se på dette noen år…
     
    Shyneno liker dette
  4. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke de ønsker å skille på forskjellige typer kredittkort her - hverken som tillater betalingsutsettelse mot rente eller de kredittkort som krever full betaling etter en viss periode med ytet kreditt, som du referer til som betalingskort.

    De er ute etter å få ned kjøp mot kreditt her som jeg leser det.
     
  5. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Da er det bare å gå over til amerikanske kredittkort for oss bonusnisser. Koster litt tid og innsats (og en tur eller to til USA), men fullt mulig. :cool:
     
    tobeornot999, Gribb, Shyneno and 2 others like this.
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    La dem nå få bruke de få grå de er tildelt fra naturens side, til å tenke på hvordan de skal gjøre verden for oss "bedre". Finner nok på en kreativ måte å få inn de poengene på uansett. Blir nok mange kredittkort som blir klipt i 2.

    Uansett blir konklusjonen nok i denne retningen:

    – Vi har blant annet innført et krav om at tilleggsfordeler ikke skal markedsføres på en måte som overskygger kostnadene ved forbrukslån og kredittkort.

    F.eks annen type markedsføring, der kostnadene fremheves, fordelene skjules.
    Lobby virksomhetene og nærings interessen er litt for stødig til å rokkes ved.
     
    Storbaba liker dette
  7. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle dette bli en realitet vil dagens kredittkortselskaper heller tilby debetkort med de samme fordelene :)
     
    Michel, Storbaba and drsyk like this.
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da vil de bare grine over at, vi får bonus opptjening på debetkort :rolleyes:
     
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje noe jeg ikke har fått med meg, men hvordan skal fordelene finansieres uten rentene?
     
    themichael and kaiarne like this.
  10. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Brukerstedsgebyrene er nok i de fleste tilfeller høyere enn kostnaden ved å gi kunden fordelene, men disse skal selvfølgelig også være med å dekke selskapets øvrige kostnader. Så med én inntektskilde borte ser jeg ikke bort fra at fordelene vil bli mindre og/eller årsgebyrene høyere.
     
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Har til gode å se noen i Luksusfellen med kontoen full av bonuspoeng, så tror ikke de som er dårlige betalere lokkes til kreditt pga bonus. De lokkes nok mer til kreditt fordi de er dårlige betalere og har null kontroll på økonomien...
     
  12. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    "Finanstilsynet anerkjenner at de fleste forbrukere nok oppfatter tilleggsfordelen som positive, men at et flertall av fordelene motiverer kundene til å betale for varer og tjenester ved å ta opp gjeld.

    – Bruk av tilleggsfordeler styrer forbrukerne over på en mer kostbar betalingsløsning, fordi kostnadene forbundet med bruk av kredittkort er høyere enn bruk av Bank Axept"

    Meir kostbar betalingsløsning, men ofte ein nødvendighet når det kommer til ting som arbeidsreiser og private utlegg som skal betales tilbake frå arbeidsgiver.

    Det å leie ein bil på reise er vel i praksis umulig med eit debitkort?

    Dei fleste hotell krever vel også eit depositum ofte mot eit kort nå tildags?

    Bank Axept er sikkert greit, men det virker bare i Norge. Noe som er grunnen til at dei fleste debitkort også har Visa eller Mastercard tilknyttning, med høgare kostnader på bruk?

    Videre så har du det problemet er at vist det oppstår problem med betalling med eit debitkort så er pengene alt gått ut frå konto, for ikkje å snakke om svindel. Med eit kredittkort så har du eit periode til å klage før regningen forfaller.

    Eit kredittkort er i praksis eit nødvendig onde som det er vanskelig å klare seg uten i dagen verden, det heile virker lite gjennomtenkt og tar ikkje inn over seg dei praktiske problema med å gjøre meir avanserte ting med eit kort enn å betale for kjøp i ein fysisk butikk i Norge eller kjøpe noe på nettet frå ein stor Norsk kjede.

    Gløym å reise på ferie som ikkje forhåndsbetal pakketur, gløym å leie ein bil, gløym å handle på nettet utenfor Norge og gløym å betale i fysiske butikker utenfor Norge.
     
    Last edited: 08. juni 2021
    Insomnia4u and eventyrer like this.
  13. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Trenge ikkje det ein gang, du har Amex International Currency Cards
    https://www.americanexpress.com/icc/
    Noe som sikkert vil bli veldig populert med Nordmenn med mye utgifter utenfor Norge vist dette blir innført.

    Skjønt US kort har jo mange fordeler (inkludert mange ulike kort), men det fører vel til ein del esktra papir arbeid til IRS?
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Må har jeg ikke lest forslaget så nøye, men det er vel ikke snakk om å forby kredittkort? Det er vel snakk om forbud mot å lokke med fordeler ved bruk av kortet?
     
    RoadKing liker dette
  15. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Det var sitatet frå Finanstilsynet eg tenkte på:

    "Bruk av tilleggsfordeler styrer forbrukerne over på en mer kostbar betalingsløsning, fordi kostnadene forbundet med bruk av kredittkort er høyere enn bruk av Bank Axept"


    Nei ingen har snakket om å forby Kredittkort, men å påstå at eit Bank Axept debitkort er ein god erstatning for eit Visa, Master eller Amex viser at Finanstilsynet ikkje har tatt inn over seg at kort brukes til meir enn å handle mat hos Rema, klær hos Dressmann og div ting hos Elkjøp.

    Og det er før du kommer til risikoen med svindel som er der ved all kortbruk.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg klarer ikke å lese ut ifra dette at Finanstilsynet mener debit-kort er en god erstatter for kredittkort.

    Samtidig som det i mange tilfeller er det, da folk som ikke har 100% kontroll på økonomien bruker kredittkort til å kjøpe ting de egentlig ikke har råd til.

    Det er noen ting man bør kjøpe med kredittkort, det er helt klart. Men Finanstilsynet mener disse fordelene man kan få med enkelte kredittkort får folk til å bruke kredittkort i stedet for penger man faktisk har. Det kan jeg være enig i at er et problem. Hvor stort problemet egentlig er, det har jeg ingen aning om.

    Samtidig tror jeg ikke feks Amex- og DNB Saga-kundene er de som har mest problemer med å betale regningene. Det er nok flere blant de som får et Cresco kredittkort for å kjøpe noe på Elkjøp på avbetaling. To ganger har jeg fått tilsendt et Cresco kredittkort i posten, fordi jeg fikk rabatt på Elkjøp(?) ved å ta kjøleskap eller noe annet på avbetaling. Samtidig spurte jeg om jeg kunne betale ned hele summen med en gang i kasa, for å få bonuspoeng. Det var helt ok. Likevel fikk jeg et Cresco kreditttkort i posten, med kredittgrense på 20-30k. For enkelte er det veldig fristende å ha et sånt kort liggende hjemme.

    Jeg har ikke løsningen på denne problemstillingen, men jeg tror ikke forbud er veien å gå. Kanskje man heller burde forby høyere kredittgrense enn feks 10k, og så må man heller øke denne hvert halvår, dersom man ikke har problemer med å betale regningene.

    Skulle ikke dette gjeldsregisteret sørge for at folk ikke fikk for mye kredittkort og annen gjeld?
     
  17. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, og det ser ut til å fungere;
    https://www.nettavisen.no/okonomi/d...ser-bankene-en-klar-effekt/s/12-95-3424136467

    Men mange (politikere inkludert) ser som vanlig ikke ut til å forstå at det tar tid før en ser effekten av enkelte tiltak, det var jo ingen som trodde at det over natten ville skje noe. Mange hadde jo kredittkort liggende, og de var villige til å bruke de.

    Ellers mener jeg bestemt at usikrede lån og kreative tilbud om å låne opp på bolig for å bruke på tull og tøys er et mye større problem enn kredittkort.
     
    sutenai, Kaffen, oddA and 1 other person like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Politikere er enkle mennesker, de ser gjerne til de enkleste løsningene, forbud er enkelt.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis de sier at forsett som i dag? Er de fremdeles enkle?
     
    Last edited: 08. juni 2021
    vegardg liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig. Det er jo det enkleste :)
     
    jgroneng and Spielhaug like this.

Del denne siden