Ville du byttet? Jeg har av ulike årsaker flydd vesentlig mer Norwegian enn SAS i det siste, og jeg må si at Norwegian begynner å vinne meg over. Flyene er veldig mye freshere enn SAS sine, betjeningen er topp, og jeg har ikke opplevd noe særlig forsinkelser. Nå kommer spørsmålet. Hvis Norwegian hadde gått inn i en global allianse SkyTeam eller Oneworld, med de fordeler man forventer hvis man har gullkort eller lignende, lounge, fast track, priorty chek-in/boarding, setevalg osv. For diskusjonens skyld kan man si at man oppnår «gull» status ved 45 flights, og poengopptjening er noenlunde lik det Eurobonus har i dag. Hadde dere da byttet fra EuroBonus til Norwegian reward?
Tror devserre nei, men det begrunnes mest at vi flyr SAS/WF i jobben. Norwegian reward blir jo langt mer attraktivt om man kan bruke deres poeng på C i en av alliansene. Samt at om det blir feks gull kort eller lignende kan det kanskje gjøre det bedre ved IROPS.
Norwegian kommer heller aldri til å gå inn i en global allianse. Det bryter fullstendig med hele filosofien og forretningsmodellen bak firma.
Hvis de Norwegian hadde gått inn i OneWorld hadde jeg byttet umiddelbart, gitt at betingelsene og opptjeningsmulighetene ellers var sammenliknbare. Det hadde passet mitt hypotetiske reisemønster bedre.
Hvis Norwegian hadd gått inn i en allianse hadde jeg satset på gull hos både SAS og Norwegian. I motsetning til i dag der jeg som regel får diamant hos SAS (med unntak av akkurat nå). Nå er nok dette en høyst hypotetisk problemstilling, men hvis vi hadde fått en reell allianse til inn på innenriks hadde det røsket opp litt i markedet for oss som pendler innenriks. En spennende tanke i grunn...
Siden verken SK eller WF flyr fra min hjemflyplass, i motsetning til DY, bruker jeg naturlig nok mest Norwegian, både til jobbreiser og privat. Hvis man ser bort fra muligheten til å bruke bonuspoeng på biz/F-billetter synes jeg Norwegian Reward faktisk er ganske så bra. Med tilsvarende antall reiser i året som gir gullkort hos SAS får man hos Norwegian 10 % cashpoints på low-farebilletter, gratis fasttrack, gratis bagasje og setereservering. 10 % cashpoints som kan brukes til å betale billetter inkl. skatter og avgifter på absolutt alle avganger vil for folk flest være langt mer verdt enn de 250/500 Eurobonuspoengene man får hos SAS i Go. Selv gullkort hos SAS gir ikke engang gratis bagasje med de billigste SAS-billettene lenger.
Hmmmm godt spørsmål. Jeg synes stoffsetene hos SAS (vs svettskinn) er bedre og har (i mitt hode) 1 tomme ekstra benplass. Om man sammenligner utenriks lounger (for å ha et konkurrerende produkt) så er de helt like omtrent. Synes maten i lufta er best og sunnest hos SAS. Men Norwegian har lavere priser stort sett Jeg liker at Norwegian raskere kan prøve nye ruter og så evt. legge de ned igjen. SAS er litt sidrumpa sånn sett og har hatt samme langdistanse-destinasjoner de siste 4-5 år (med noen få variasjoner). Kommer litt an på alliansen også selvfølgelig. Oneworld rangerer vel høyere enn Skyteam selv om Skyteam også føles mer "eksklusiv" av den grunn. Service i lufta og på bakken er begge super etter min erfaring. Nei det er et vanskelig spørsmål, men jeg tror jeg i overskuelig framtid fremdeles ville vært hos SAS. Men produktene er svært lik hos begge selskaper, så hvordan bonusprogrammet legges opp vil ha stor innvirkning på et slikt valg.
Artig spørsmål og problemstilling. For egen del har det tippet litt over de par siste årene med vingling mellom *A og Oneworld - med det som resultat at jeg ikke lenger klarer å velge, og dermed har endt opp med å satse på begge. Og jeg har ikke angret et sekund på det. Om Norwegian ble med i Oneworld (eller *A) ville det følgelig ikke vært noen ulempe. Mer generelt er det jo slik at man aldri kan komme dårligere ut med flere valgmuligheter (i matematikk refererer vi til det som et utvidet mulighetsområde som følge av frihetsgrader - en vakker hyllest til alle oss som har en velutviklet beslutningsvegring.. men akkurat nå føler jeg meg såpass tøff at jeg tror jeg skal bestille den turen jeg har brukt flere timer på å tenke på enn det tar å gjennomføre)
For min del samler jeg status og alle flygninger i OneWorld og har Gull der og så bruker jeg Amex, SEB MC, Trumf og SAGA MC for å samle Eurobonuspoeng. Da får jeg det beste av begge programmene og samtidig tilgang til F i LH og FCT Drar inn rundt 400k Eurobonus i året som er nok for min del. Avios kommer i tillegg på BA