Visum - Russland

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 12. juni 2019.

Tags:
  1. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,416
    Likes mottatt:
    29,286
    Bonuspoeng:
    183
    Håper hovedstaden følger
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,735
    Likes mottatt:
    21,927
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ingen måte og lande i St Petersburg, ta toget til Moskva og fly ut derfra? Evnt tilbake St Petersburg da.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,623
    Likes mottatt:
    34,797
    Bonuspoeng:
    293
    Joda:)

    Og tog, både raske og treige i Russland er artig.

    https://www.russianrailways.com/trains/sapsan

    Om det er noen begrensninger i reiseområde for StPetersburg visa aner jeg ikke.
     
    Upsaker liker dette
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom du må legitimere deg med pass før du går om bord i toget (det var vanleg før fenomenet Internett-bestilling vandra austover), så er det vel ein viss sjanse for at Dei russiske statsbanane ser at du ikkje har gyldig visum utanfor Leningrad fylke. Då kan dei vel nekte deg...?

    Når det er sagt, Sapsan-toget mellom St. Petersburg og Moskva er effektive saker, det tar berre fire timar (drygt 700 km), men frå du går ut døra frå terminalbygget på Pulkovo II til du trampar inn dørene på Moskva-stasjonen i sentrum av St. Petersburg går det fort ein times tid (39-bussen til metroen og så metrolinje 2 til jernbanestasjonen osv.).
     
    Earl and Upsaker like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,623
    Likes mottatt:
    34,797
    Bonuspoeng:
    293
    Uten at jeg har giddet å lete selv, har du oppdatert info på hva det nye e visumet til St Petersburg har av begrensinger?
     
  6. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Russlandsvisum gis vanligvis for et begrenset område av landet, og det ser ut som dette nye e-visumet kun vil være gyldig i St. Petersburgregionen (Leningrad Fylke). Man kan da får problemer ved dokumentkontroll utenfor det området man har visum for (eks. ved hotellovernatting der hotellet må se passet for å registrere oppholdet). Men det kan sikkert også gå greit.

    Jeg ville ikke tatt sjansen.
     
    Upsaker liker dette
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Eg vil tru at Leningrad fylke er det området du får som boltreplass med dette e-visumet:
    https://www.evisasrussia.com/st-petersburg-evisa/

    Det fungerer mest truleg som grensebuarbeviset her oppe i Gokk. Du kan reise fritt innanfor den sonen som visumet gjeld for, men skal du lengre inn i landet, så må du ha eit eige visum for det.
     
    Earl and Upsaker like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,623
    Likes mottatt:
    34,797
    Bonuspoeng:
    293
    Nettop. Skal sansynligvis lengre østover til høsten. Så da blir det den vanlige hurramegrundt og booke noe som kan avbestilles runden for et visa.
     
  9. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje spurt av noen før, men link meg gjerne til tråden jeg ikke fant :)

    Skal på besøk hos Putin over pinse og det er noen rimelige tilbud ute for gutteturen.

    Selve visumside er grei å finne, men jeg skjønner ikke helt hvordan man får en voucher/invitasjon? Bookingen er ikke nok, så man trenger noe anney.

    Tenkte å bestille pakke gjennom Expedia, men hva må man gjøre for å få dokumentene? Evt. open jaw flight til Petersburg og tilbake fra Moskva.

    Og vva gjør man når visum blir avvist. Da er pengene borte? Er det sannsynlig?
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Invitasjon kan du be om å få fra hotellet du bor på.
     
    TElg78 liker dette
  11. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    TElg78 and Kristian like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,623
    Likes mottatt:
    34,797
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk om du har visafrihet i de nye sonene.

    Hvis ikke var egen søknad mer komplisert en før. 10år tilbake var det bare å gå på ambassaden. Når jeg søkte sist for noen år siden. Jeg har bodd privat, pga besøk hos venner, og det er nesten umulig å få til, så jeg har booket et kanselerbart hotell og søkt via et reisebyrå i Oslo. Alternativet er de forskjellige visumfirmaene, så får du shoppe på pris. Men denne infoen er et par år gammel.
     
    TElg78 liker dette
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
  14. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Litt arbeid med visum for Russland. Ikke bare at man må betale over en tusenlapp fordi man ikke kan møte opp i Oslo (flyet hadde vært betydelig dyrere), de må også ha en underskrevet bekreftelse av fosikringen for reise. Om Storebrand samarbeider med russisk fosikringssellskap?

    Så må det betales for å få invitasjon til hotellet. Går gjennom en hjemmeside https://ivisa.ru/get-visa/4521/ - håper de er OK siden hotellet selv bruker denne lenken og man skal bruke det...
     
    Last edited: 27. jan 2020
  15. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke glem heller at du må registrere deg selv med andre reisende etter at dere har passert grense i Russland, dersom dere bor i hotellet som spør om passet, ordner de registrasjon for dere.

    Reiseforsikring verden eller katogisert i Russland er gyldig nok for å be om bekreftelse tilsendt på Mail og levere det sammen med andre dokumenter under søknaden.
     
  16. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Har planlagt reise til St Petersburg og har et par spørsmål angående E-visum.
    Ser det står at "medical insurance" er påkrevd i søknaden. Muligens et dumt spørsmål, men vil det si at en vanlig reiseforsikring holder? Disse skal jo bl.a gi krav på helsehjelp om det trengs.

    Hvis så er tilfelle, hvordan skaffer man dokumentasjon på gyldig reiseforsikring dersom man har det gjennom å ha betalt reisen med et kredittkort som inkluderer reiseforsikring?
     
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    E-visum til hele Russland for norske borgere fra 2021
    Kjelde: Barentsobserver/Moscow Times.

    Noreg skal visstnok stå på lista i lag med ei rekkje andre land. USA og Storbritannia må slite med den gamle visumprosessen enn så lenge.
     
    RoadKing, Gribb, furlong and 2 others like this.
  18. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Strålende!
     

Del denne siden