Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Tidligere i år ble jeg invitert til å delta på en konferanse i Jordan, nærmere bestemt i hovedstaden Amman. Besøket skulle vare i 3 dager, så jeg bestemte meg for å teste byens trolig beste hotell, Four Seasons Amman.
For de som ikke kjenner til «Four Seasons», anbefaler jeg å lese også tidligere hotelltester her på Bonusfeber. Du finner testene ved å trykke på denne linken. Four Seasons er av mange regnet som en av verdens aller beste hotellkjeder. Opprinnelig canadisk, men selskapet har nå hotelleiendommer i store deler av verden.
Jeg sjekket prisene for de aktuelle datoene for mitt opphold, og prisene for det billigste rommet (Superior Room) lå på rett over 2000 NOK pr. natt. Hotellet tilbyr forskjellige typer rom (Superior, Deluxe og Premium), samt flere typer suiter som gir totalt 192 rom, alle inkludert.
Hotellet ligger relativt langt fra det som defineres som bykjernen (ca. 22 km). Det er likevel nært flere av de store shoppingstedene/sentrene og også kun noen minutter i bil fra det såkalte «Financial District». Fra hovedflyplassen (Queen Alia Int. Airport) tar det ca. 30 minutter med taxi/bil inn til hotellet. Hotellet tilbyr selvsagt henting direkte på flyplassen for de som ønsker det, men til en ganske høy pris kontra vanlig taxi (og med overraskende «dårlige» biler til å forsvare prisen). Som reisemål har Jordan et behagelig klima og nærhet til både Dødehavet og kjente historiske steder som Petra og Jerash. Regn likevel med ganske kalde temperaturer om vinteren og høye midtsommers.
Bonuspoeng
For oss med «bonusfeber» er kanskje ikke Four Seasons det beste alternativet, ettersom hotellet ikke har noe lojalitets- eller bonusprogram. Man opptjener altså ingen poeng på opphold og det er derfor heller ingen enkle måter å få gratisnetter på Four Seasons’ eiendommer. Man vil derfor heller aldri opparbeide noen «status» eller medlemsnivå som gir oppgraderinger eller utvidede fordeler. Hotellene holder likevel en viss oversikt over dine opphold og preferanser du måtte ha, i alle fall om du booker via din konto på Four Seasons’ egne nettsider.
Eksteriør og lobby
Hotellet er lokalisert i en stor og firkantet bygning i sandfarget stein som er majestetisk plassert på en liten høyde over byen. Dette gir en ganske god utsikt fra stort sett alle etasjene, selv om byen ikke har en veldig spennende «skyline». Hotellet er alene om å være i en såpass høy bygning, så man har ingen nabobygninger som kaster skygge. Rundt hotellet er det palmer som er med på å gi det litt eksklusive og idylliske preget, til tross for plasseringen i en storby (Amman har over 2 millioner innbyggere).
Lobbyen er meget elegant i stilen med store blomsterdekorasjoner i kjent Four Seasons-stil og noen sittegrupper hvor man kan sitte og snakke, jobbe eller rett og slett slappe av. Den er stor og åpen og svært pent dekorert. Ansatte tok raskt mot for å hjelpe med bagasje og viste meg til innsjekk. I direkte tilknytning til resepsjon og foajeen finner du også en lounge hvor det ble servert lette småretter og delikate kakestykker til en kopp kaffe eller noe annet godt å drikke.
Fellesområdene fremstod som virkelig flotte og ga hotellet et meget eksklusivt preg (som du forventer hos Four Seasons). Personlig syns jeg kjeden er meget flinke til å dekorere hotellene sine på en stilfull måte, og dette var inget unntak. Selv om hotellet er noen år gammelt, bar ikke fellesområdene nevneverdig preg av dette.
Innsjekk og rom
Det var ingen venting for innsjekking og jeg ble raskt sjekket inn. Vi var tre som sjekket inn samtidig og frokost var kun inkludert for to av oss, selv om prisen på rommene var den samme. Dette ble fikset og frokost ble satt på også tredjeperson uten ekstra kostnad. Meget bra, ettersom kostnaden for frokost i utgangspunktet er ca. 200,- om man ikke har dette bestilt på forhånd.
Etter en meget bra mottakelse er det ikke til å legge skjul på at jeg ble ørlite skuffet over standarden på etasjene med gjesterom og selve rommet. Grunnen til dette er primært at jeg opplevde at rommene bar mer preg av alderen enn fellesområdene på den måten at elektriske løsninger, farge- og materialvalg etc. virker litt umoderne. Misforstå meg rett her, for både standard og vedlikehold av rommet var absolutt bra, men man forventer liksom litt ekstra hos kjeder som Four Seasons. Alt på rommet fungerte likevel godt og renholdet fant jeg ingenting å utsette på.
Rommet var stort og romslig. Tatt i betraktning av at dette var billigste romkategori kan man ikke annet enn å bli imponert over hvor mye plass det var (ca. 45 kvm). Rommet hadde gang med god skapplass, stort og fint bad med separat dusj og badekar, samt WC, i tillegg til selve oppholds-/soverommet. Her var det et skrivebord med god plass for litt jobbing, lenestol med puff, i tillegg til rommets høydepunkt: En enorm king-size seng. Tross alt det viktigste på ethvert hotellrom og sengen innfridde med meget bra sovekomfort. På siden av skrivebordet var det rikelig med stikkontakter for å lade PC, mobiltelefon og annet, både med lokalt strømuttak og europeisk uttak, slik at man slapp å bruke noen form for adapter. Dessverre var det verre å finne elektriske uttak andre steder på rommet, så man fikk eksempelvis ikke ladet mobiltelefonen på nattbordet.
På bordet ved lenestolen var det satt frem frukt og vann, samt et velkomstkort hvor man hadde gjort en liten personlig touch med å inkludere navnet mitt. Også på nattbordet og ved minibaren stod det flere flasker med gratis vann, noe jeg setter stor pris på. Minibaren var godt utstyrt, men jeg savnet en kaffemaskin eller i det minste en god vannkoker med tilhørende kaffedrikker og te.
På badet fant man alt man forventer inkl. hårføner og diverse amenities. Såpeproduktene var fra L’Occitane. Dusjhodet var fastmontert og av en litt umoderne type, så om man ønsket håndholdt dusj fant man dette i badekaret.
Alt i alt var rommet meget bra. Jeg liker veldig godt at det oppleves at man har nok plass, samtidig som standarden på sengen var helt i toppklasse. Om man skal pirke hadde jeg ønsket meg enda litt mer kvalitet på f.eks. skoposer, tøyposer (disse var i plast), skriveblokk og alle disse småtingene man finner på rommet. Misforstå meg rett, dette er ikke viktige ting i den store sammenhengen, men i sum er det ofte slike småting som skiller normalt dyre hoteller fra de beste.
Internett
Hotellet ga meg som gjest valget mellom gratis internett med lavere hastighet eller en oppgradert «utgave» til 15 JOD pr. døgn. Med kronekursen utgjør dette ca. 150 NOK pr. døgn. Jeg forsøkte meg først på internettpakken som var gratis og opplevde denne som absolutt brukbar for å sjekke bonusfeber.no, mail og lese nyheter. Ting gikk ikke kjemperaskt, men holder nok i massevis for mange som kun ønsker å holde seg oppdatert om siste nytt. Om man derimot ønsker å se filmklipp, bruke videosamtale via Skype osv, er det ikke til å unngå at du må gå for den oppgraderte pakken. Med den oppgraderte løsningen opplevde jeg meget god fart og arbeid via internett fungerte smertefritt.
Ettersom jeg personlig mener at å betale for internett på hoteller nærmest er en skandale i herrens år 2014 er det i det minste gledelig å se at Four Seasons hadde et gratis alternativ, som vil kunne fungere helt greit for veldig mange. 150 kroner for raskt internett pr. døgn er litt i overkant, men dette er ikke verre enn mange andre kjeder tar, da ofte uten å tilby noe som helst gratis alternativ.
Fasiliteter
Hotellet tilbyr (selvsagt) alt man forventer fra et hotell med 5-stjerner. Det er både innendørs og utendørs basseng, i tillegg til egen SPA. Prisene for massasje og andre behandlinger er relativt stive, og en vanlig «swedish massage» ligger på ca. 900 NOK for 1 time.
For de med energi til en treningsøkt var det et middels stort treningsrom. Treningsrommet var åpent 24 timer i døgnet og gratis for gjestene. Garderobefasiliteter var av høy standard og lå i direkte tilknytning til SPA-avdelingen og de to bassengene (innendørs og utendørs). Ved det innendørs bassenget finner man også boblebad, samt at garderoben både har steamrom og badstu. Alt i alt en meget bra SPA- og treningsavdeling.
Besøker man hotellet i forretningsøyemed tilbys møtelokaler av forskjellig størrelse. Hotellet har også en stor bankettsal som kan benyttes til arrangementer eller private fester (bryllup etc.) i tillegg til flere mindre. Det er også Business Center tilgjengelig hvor man kan låne (mot betaling) PCer for surfing, utskrifter og lignende.
Det er en liten innendørs handlegate som er direkte tilknyttet hotellet. Her kunne man finne en 8-10 småbutikker som solgte forskjellige typer varer. Det var for det meste lokalt handverk (kunst) og klær som var til salgs, i tillegg til smykker, juveler og klokker.
Jeg bestilte transport til flyplassen via hotellet og dette var et av få punkter hvor det var skuffende. En gammel Toyota SUV kjørte meg til flyplassen og prisen for å benytte dette fremfor vanlig taxi kan på ingen måte forsvares. På et hotell i denne klassen forventer man en bedre bilpark.
Mat og drikke
Hotellet har 3 restauranter: Olea, Vivace og Asia. Restaurantene har sine egne spesialiteter og her finner man mat både fra regionen og internasjonale retter, samt italiensk og thailandsk mat. Det er i tillegg 3 lounger/barer på hotellet om man ønsker å slappe av med drikke, «Afternoon tea» eller enklere og mer uformell mat. FIVE Grill og Lounge tilbyr i tillegg grillretter, servert på terrassen i 1. etasje når været tillater det. Ikke alle disse var åpne under mitt besøk ettersom det var lavt belegg på hotellet og dermed lite besøkende.
Om man ikke ønsker å forlate rommet kan man selvsagt bestille mat å få den direkte levert døgnet rundt. Menyen som tilbys er stor, og man kan også bestille direkte fra de nevnte restaurantene store deler av dagen. Prisene på matlevering til rommet var ikke helt gærne heller.
Frokost ble servert i Olea-restauranten som lå i underetasjen. Denne bestod av en omfattende buffet, samt muligheten for å bestille egg/omelett etc fra et menykort. Utvalget på buffeten omfattet både vestlige og arabiske retter. Jeg savnet et litt bedre utvalg av grovt brød/rundstykker og også kanskje enda bedre utvalg av påleggstyper.
Jeg benyttet meg kun én gang av hotellets restauranttilbud for middag og valgte da den asiatiske hvor de hadde «all you can eat sushi». Dette var et særdeles velsmakende måltid med fantastisk god sushi til en overkommelig pris. Med lite belegg av kunder var oppfølgingen av servitørene helt topp og sushi-kokken var flere ganger borte for å høre hvilke typer jeg ønsket mer av.
Service
Four Seasons Amman leverer helt på toppnivå hva angår service. Jeg ble møtt av blide og hjelpsomme ansatte i alle ledd, og det fremstår som om personalet oppriktig ønsker å hjelpe deg og gjøre oppholdet til en god opplevelse. Personlig følte jeg aldri den påtatte høfligheten som man finner andre steder. Fra vi kom og ble sjekket inn, via personalet i restauranter og lounger, til concierge og utsjekk, var servicen rett og slett feilfri. Her kan man trekke frem eksempler som frokosten til min kollega som ble inkludert, samt at småting jeg hadde tatt fra minibaren ble gjort gratis ved utsjekk. Små ting som jeg personlig setter stor pris på og som er med på løfte god service til topp service.
Konklusjon
Four Seasons Amman er alt i alt et strålende hotell. Det eneste som trekker litt ned totalopplevelsen er litt alder på rommene, men dette utlignes i stor grad av at nærmest alt annet er helt i toppklasse, ikke minst servicen fra de ansatte. Four Seasons er ganske sikkert det beste alternativet om du skal bo i Amman.
Hotellinformasjon
Nettside: www.fourseasons.com/amman
Kjede: Four Seasons
Bonusprogram: Ingen
Legg igjen en kommentar