Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det velkjente islandske flyselskapet, Icelandair, er kjent for å operere med en flåte utelukkende bestående av Boeing 757 fly. Nå er de klare til å introdusere en ny flytype i sin flåte.
Icelandair, som har sitt hovedbase på Keflavik flyplassen utenfor Reykjavik har spesialisert seg på å være et knutepunkt mellom Europa og Nord-Amerika. I tillegg til å frakte turister og andre reisende til og fra Island, markedsfører de seg sterkt i både Norge og resten av Europa som et godt alternativ til andre direkteforbindelser til USA.
Som nevnt innledningsvis, opererer Icelandair utelukkende Boeing 757 fly. Dog har de 2 varianter av typen. De har 22 fly av typen Boeing 757-200, som har 183 seter og 1 fly av den 7 meter lengre typen Boeing 757-300 med 222 seter. Flyene er utstyrt med 3 klasser. Deres Business Class heter Saga Class og de er plassert lengst fremme i flyet og består av 22 seter med 2+2 seter i bredden. Deretter kommer Economy Comfort, som har litt bedre benplass men samme type seter som på vanlig economy class, men her er midtsetet blokkert. Deretter fyller mesteparten av flyet vanlig Economy Class med seter med 3+3 seter i bredden. Visste du at alle flyene til Icelandair har fått navn etter islandske vulkaner? Du kan finne en oversikt over alle navnene ved å klikke på denne linken.
Nå står Icelandair overfor innføringen av en ny flytype. Innen sommeren vil selskapet har startet operasjoner med 2 Boeing 767-300 fly. Disse vil bli utstyrt med de samme klassene som Boeing 757-flyene. Saga Class kommer til å ha 5 seter i bredden i et 2+1+2 oppsett. I Economy Comfort, er det kun midtraden som vil ha blokkert sete, da det bak i flyet er satt opp med 2+3+2 seter i bredden. Totalt vil denne flytypen få 262 seter hvorav 25 i Saga Class og resten fordelt på Economy Comfort og Economy Class.
Disse flyene skal i hovedsak brukes på ruter mellom Island og Nord-Amerika, men kommer også til å få noen turer til Europa innimellom. Planen er at en av de to daglige rotasjonene til London Heathrow vil foregå med denne flytypen.
Icelandair har et datterselskap som heter Air Iceland. De flyr innenriks på Island og har frem til nå opererert med Fokker 50 fly. Her vil selskapet innføre nye Bombardier Dash 8-Q400 fly. Tanken er at disse flyene også skal kunne operere ruter med lavere belegg. Denne flytypen har rekkevidde nok til å nå alle de skandinaviske land, de britiske øyer, Be-ne-lux landene og over halvparten av Tyskland og Frankrike.
Så skal vi heller ikke glemme at Icelandair har inne bestilling på 9 Boeing 737 MAX8 og 7 Boeing 737 MAX9 som skal innføres i perioden 2018-2021. Disse vil få helholdsvis 153 og 172 seter og er tenkt til å erstatte dagens Boeing 757-fly.
Icelandair er ikke medlem i en av de store alliansene av flyselskaper. Men selskapet har samarbeid med flere flyselskaper og opererer også sitt eget bonusprogram som Saga Club. Du kan lese mer om Saga Club på Icelandair sine hjemmesider som du finner ved å klikke på denne linken. Eller du kan lese vår egen Guide til Saga Club som du finner på denne linken.
Bilder:
Hovedfoto: Commons Wikipedia
SagaClass og Economy Comfort bilder: Icelandair
Economy Class bilde: Flemming Poulsen
Legg igjen en kommentar