Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Onsdag denne uken mottok Icelandair sitt første 737 MAX-fly fra Boeing. Leveringen er den første av totalt 16 fly som flyselskapet har i bestilling.
Icelandair har pr. i dag en flåte bestående av 32 fly. 28 av disse er av typen Boeing 757, som gikk ut av produksjon i 2005, og 4 av typen Boeing 767 som brukes de lengste rutene. De nye 737 MAX8- og 737MAX9-flyene skal etter planen erstatte den etter hvert aldrende 757-flåten.
Berlin først ut
Flyet som ble levert onsdag skal de første to ukene til trening av mannskap hos Icelandair. Deretter settes i trafikk på ruten mellom Berlin og Reykjavik fra og med 19. mars. Utover våren skal den nye flytypen også settes inn på flere ruter i Europa.
Siden 737 MAX er mer effektiv og har lengre rekkevidde enn sine forgjengere er det også i stand til å nå store deler av Canada og USAs østkyst fra Reykjavik. I løpet av våren og sommeren vil vi derfor også se de nye flyene på ruter til Cleveland, Philadelphia og Halifax.
Comeback for norske destinasjoner?
737 MAX er langt mer drivstoffgjerrig og rimeligere i drift enn selskapets Boeing 757- og 767-fly. Dette bidra til å gjøre ruter som tidligere ikke har vært lønnsomme mer attraktive. Vi kunne i fjor høst melde at Icelandair hadde kuttet sine sommerruter til Trondheim og Stavanger fra 2018-sesongen. Kan det være aktuelt å starte opp disse rutene igjen ? Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner og ønsketenkning fra vår side, men vi har et lite håp om at disse rutene kanskje kan få sin renessanse.
Legg igjen en kommentar