Kapittelet Dividend Miles avsluttes innen 30 dager

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Har du vært i gamet en stund har du helt sikkert fått med deg US Airways sitt bonusprogram Dividend Miles. Dividend Miles har med sine svært generøse tilbud på kjøp av miles, kombinert med sin lave uttakstabell, gitt oss mang en glede med billige billetter i premium kabiner til både øst og vest. Selv har jeg fått unnagjort flere turer til Asia på førsteklasse til en pris som tilsvarer rundt 90% rabatt. For godt til å vare evig? Selvsagt var det det.

I 2013 opphørte US Airways da selskapet fusjonerte med American Airlines. Det ble spekulert i hvorvidt bonus bonanzaet ville fortsette eller ikke, noe det gjorde i aller høyeste grad. Men nå ser det altså ut til at Dividend Miles’ siste kapittel er kommet da programmet skal bakes inn i American Airlines’ program AAdvantage. Dette er hva vi vet så langt:

  • Det er ingen eksakt dato for selve sammenslåingen. I følge American Airlines vil det skje innen de neste 30 dagene, det vil si mest sannsynlig i løpet av de to første ukene i april.
  • Dividend Miles-poeng vil bli konvertert til AAdvantage-poeng med en 1:1 ratio. Altså, 100 Dividend Miles-poeng vil være lik 100 AAdvantage-poeng.
  • Dersom du er medlem av både AAdvantage og Dividend Miles kan du frem til den 20. mars matche kontoene dine på egenhånd. Dette kan gjøres fra de respektive hjemmesider under fanen My Account.
  • Det vil ikke være mulig å gjøre bookinger eller oppgraderinger mot poeng med Dividend Miles de nærmeste dagene før sammenslåingen. American Airlines anbefaler derfor å foreta eventuelle bookinger eller oppgraderinger allerde nå.

Det naturlige spørsmålet er da hvorvidt man skal brenne poengene sine før eller etter sammenslåingen. Da US Airways gikk ut av Star Alliance til fordel for One World, var det flere som tømte kontoen sin i frykt for en eventuell devaluering av poengenes verdi. Nå har American Airlines altså bekreftet at konverteringsraten vil bli 1:1 når programmene smeltes sammen. Men det antas at det er dagens uttakstabell i AAdvantage som vil være den gjeldende. Da kan vi allerede nå påpeke noen devalueringer, for eksempel vil en tur/retur Europa-Asia på førsteklasse øke fra 110 000 til 140 000 poeng. Men det er og noen spennende muligheter som åpner seg med AAdvantage, for eksempel har et av våre medlemmer vist oss hvordan man brenner AAdvantage-miles med stil. Det er fordeler og ulemper med begge programmene. Men har du godt med poeng på bok og lurer på hva du bør gjøre, har prinsen av bonuspoeng, bloggeren Lucky, nettopp skrevet et nyttig innlegg som kan være til hjelp.

Hva er din taktikk før sammenslåingen, brenne nå eller vente? Bli med og diskuter i forumet vårt!

Relaterte artikler
American Airlines og US Airways fusjonen trer i kraft mandag (2013)
Oppdatering US Dividend Miles etter 31. mars (2014)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *