Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I disse dager ruller KLM ut sin helt nye «World Business Class» (WBC) på flere av flyene sine. Først ut er 747’ene, med den resterende flåten for tur. Vi har tatt en titt på den gamle WBC’en som innen få år vil være historie.
KLM og deres WBC har også tidligere vært omhandlet her på forumet i artikkelen «Gamle KLM World Business Class […]«. Denne artikkelen omhandler dog en annen konfigurasjon av WBC, de såkalte «NEV»-setene som KLM har på ca. 15 av sine Airbus 300ER maskiner. Jeg har reist med KLM og denne typen konfigurasjon en del ganger det siste året, i hovedsak mellom Schipol (Amsterdam) og Afrika. KLM har sin hovedbase ved flyplassen og det er generelt et godt tilbud/fordeler for de som reiser i WBC ut fra flyplassen. Dette gjelder både innsjekk, sikkerhetskontroll, immigrasjon, lounge osv. Når det gjelder Priority Boarding har jeg opplevd litt forskjellig og her har KLM generelt litt å hente ettersom dette håndheves litt så-som-så både på Schipol og ved andre flyplasser de flyr fra. Alt i alt er tilbudet på bakken svært godt i Amsterdam.
NEV-setene
Setene skiller seg kanskje først og fremst ut ved at denne typen ikke «stjeler plass» fra setet bak når de legges ned i ligge/sovestilling, ettersom alle setene har skall (fixed shell). Denne setetypen er også installert hos Air France og minner ganske mye om setene som SAS har i sin Business Class. Setene kan legges ganske langt ned, men helt flatt får du det ikke. Setet er godt å sitte i, og fungerer greit nok til å få seg litt nattesøvn, men her er det en del å hente fra de beste businessetene på markedet. Jeg reagerer også litt på at man sliter med å få bordet helt flatt om man har ryggen litt bak og fotstøtten litt frem. Personlig synes jeg det er unødvendig at jeg skal sitte helt rett i ryggen hver gang jeg ønsker å ha noe på bordet og jeg finner plassen mellom setene for liten til å være et fullgodt alternativ som bord. Seteoppsettet i business har vært 2-2-2 på alle mine flyvninger med denne setetypen.
Hvert sete har egen skjerm med IFE-system som styres med fjernkontroll som du finner i setet. Tilbudet i film/musikk/tv-serier er ganske bra, men ettersom jeg reiser relativt ofte føler jeg at det ikke er nok «turn-over» på hva som tilbys. Det som imidlertid trekker mest ned på denne konfigurasjonen er selve kvaliteten på skjermen. Her opplever man helt tydelig hvilke fremskritt som er gjort og bildekvaliteten er tidvis meget dårlig. Dette gjelder spesielt film/serier hvor det er mørke eller helt lyse scener. Man ser dessverre tydelig at fargene stykkes opp og ikke flyter naturlig over i hverandre. Her er det nesten bedre å sitte på økonomiklasse ettersom oppløsningen synes å være nesten lik, men skjermene på WBC er større og problemene virker å bli tydeligere.
Selve IFE-systemet fungerer helt greit, men er ikke like kjapt og intuitivt som det man får på nyere systemer. Når man reiser i WBC tilbyr KLM et noe bedre headset/hodetelefoner enn hva som er tilfelle i økonomiklasse. Jeg har ikke selv testet disse, så her kan jeg dessverre ikke uttale meg om kvaliteten. Utvalget av filmer og serier er identisk uansett hvilken klasse du reiser i. Funfact: KLM har en egen app som har oversikt over hva som tilbys på deres IFE-system hver mnd. Denne heter «KLM Movies&more».
Service og mat
Ombord har jeg stort sett svært positive erfaringer med service og hjelp fra crewet. De er alltid raske med å tilby drikke før avgang og tilsvarende raske med påfyll og nøtter som «pre-meal snack» når man er i luften. Crewet har likevel ikke vært helt som de beste i klassen hva angår oppmerksomhet, men alt i alt har servicen vært mer enn godkjent. Jeg starter nesten alltid med min «full pakke» som består av den kulinariske sammensetningen champagne, rødvin og et glass cola, samt nøttemix’en man får utdelt!
Maten er jeg generelt godt fornøyd med. Det er greie porsjoner og det meste jeg har spist har smakt rimelig godt. Man får ofte mulighet til å velge litt fra menyen og jeg har ikke opplevd at mitt førstevalg har vært utsolgt. Bestikk, glass etc er av god kvalitet og her føler jeg at KLM leverer godt. Jeg anbefaler at du titter på omtalte artikkel «Gamle KLM World Business Class […]» skrevet av Kristoffer for enda flere detaljer om meny, servise og produktet ombord.
Så fort man kommer ombord på nattflygningene får man utdelt et såkalt «Amenity Kit». Jeg har ved alle flyvninger fått den brune toalettvesken fra Victor & Rolf, men på min siste flight fikk jeg en litt annen utgave fra samme produsent. Disse settene er av den helt nye typen som jeg mener ble introdusert med den nye WBC. Det var et sort/grått sett for menn og jeg skimtet at settet til damene var hvitt og rosa. Innholdet har vært stort sett det samme alle gangene og inkluderer tannbørste, sokker, nattbriller, lypsyl, penn etc. Jeg føler at kvaliteten på det man får i kit’et har vært helt OK, men ikke fullt så bra som de beste jeg har fått på andre selskaper i samme billettklasse.
Hos KLM får man utdelt et såkalt «Delft Blue House» miniatyrhus som inneholder alkohol (Bols Jenever). Disse får man ett av hver gang man reiser business og er merket med KLM-logoen og nummer fra 1-94 (pr. des 2013). Denne tradisjonen har eksistert i over 50 år og personlig syns jeg det er en morsom gimmick, og man kan vel kanskje sette seg som mål å samle alle 94? Funfact 2: Det finnes en egen app til iPhone/Android som heter «KLM Houses». Her kan du enkelt registrere hvilke du har og hvilke du mangler! Her kan du også lese mer om historien til de små husene (som det lanseres ett nytt av 7. oktober hvert år)!
Konklusjon:
Konklusjonen på KLM’s WBC NEV-type er egentlig ganske lik som i Kristoffers forrige artikkel. Hardt produkt trekker noe ned, mens service trekker opp. At hvert sete har et fast skall mener jeg personlig er et stort pluss da man får mer privatliv og slipper å føle at man «plager naboen» når man legger bak setet. KLM kan trolig tilby et topprodukt med sin nyeste WBC (som ser svært bra ut) og om man beholder service på samme nivå som i dag vil KLM være et særdeles respektabelt alternativ for reiser i Business Class.
Quickfacts
Rute: Afrika – Amsterdam (Flere flyvninger. Alle natt)
Internett ombord: Nei
Måltider: Sen middag og frokost.
Legg igjen en kommentar