Leiebil: Avis Mercedes CLA180 på TRD

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Etter flere gode erfaringer med Avis på Værnes, så falt valget på dem også på da det var ny tur med kone og barn til Fosenhalvøya. Valget falt på en «Ford Focus stasjonsvogn eller tilsvarende», og Avis sviktet ikke da bilen skulle utleveres denne gangen heller.

Leiebilbrakka på Værnes er omtalt gjentatte ganger her på Insideflyer.no, så den skal vi ikke bruke mer tid på. I skranken til Avis sitter det nært sagt som vanlig blide og serviceinnstilte folk, så også denne gangen. Jeg var mest opptatt av å unngå Skoda Octavia eller andre kjipe biler denne gangen også, men før jeg rakk å spørre så ble jeg fortalt at de hadde satt av en Mercedes til meg – og når jeg så at det var en CLA Shooting Brake med bare 15.000 km på telleren så var det ingen protester å spore fra meg.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Mercedes CLA finnes som sedan og såkalt shooting brake, og sistnevnte uttrykk har i likhet med uttrykket sportwagon blitt en annen måte å fortelle at det er en slags stasjonsvogn der form har gått foran funksjon og at plassforhold er nedprioritert. Mercedes CLA er basert på A-klasse, men ser ut som en CLS som har gått på kokvask. Og det er slett ingen dårlig look, med sine fine coupé-liknende linjer, og dette gjelder begge modeller. CLA ser etter undertegnedes oppfatning ut som en mye dyrere bil enn de i praksis ca. 400.000 man må regne med å legge ut som minumum for en slik.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

At den er basert på dagens glimrende A-klasse er slett ingen ulempe. Dagens A-klasse er kort og godt morsom å kjøre, samtidig som den ikke sliter deg ut når du kjører lengre strekninger. I CLA forsvinner naturlig nok litt av lekenheten, men kjører med noe mer pondus. At bilen er forhjulsdrevet skal du presse bilen ganske langt før man egentlig merker noe særlig til, noe som ble effektiv demonstrert da to elger, som helt åpenbart ikke hadde hatt kurs hos Trygg Trafikk og ikke brukte refleksvest, bestemte seg for å stå midt i veien langs en av de mange mørke strekningene på fv.710 på Fosen. Det var ikke vanskelig å oppdage at Mercedes verken har fusket i faget med bremser, styring eller understell, og jeg unngikk elgstek med avtrykk av ei stjerne selv med piggfrie vinterdekk på våt vei. Utover dette så balanserer CLA sportslig understell opp mot krav til komfort, selv om den ligger mer over på den sportslige siden i forhold til hva man er vant med fra Mercedes.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Motoren er den 122 hk (200 NM) sterke bensinturboen. Den gir et fullt ut tilstrekkelig fraspark sammen med en effektiv og smidig dobbeltclutch girkasse, men heller ikke noe mer enn det. Gangen og kraftutfoldelsen oppleves som jevn og behagelig, og løfter komfortnivået.

Plassmessig merker man godt at form har gått foran funksjon. Plassen i forsetene er grei nok, men baksetet er trangt, og egner seg best for barn. Når jeg (1,87 m.o.h.) har det ellers gode førersetet i optimal posisjon så vil de aller fleste i beste fall sitte veldig ukomfortabelt. Bagasjerommet vinner heller ingen premier for plass, hvor særlig en veldig skrånende bakluke stjeler mye potensiell plass. To middelstore kofferter og en paraplytrille = fullt. I tillegg er selve lukeåpningen forbløffende liten, uten at det skapte store problemer med koffertene, men det er noe å tenke på om man ønsker seg en CLA. Uansett er ikke dette bilen man kjøper for de praktiske egenskapene likevel, men greit å vite om.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Dashbord og betjening er hentet rett fra A-klasse, og gir inntrykk av soliditet, selv om jeg fremdeles mener Mercedes kunne funnet en mer elegant løsning for skjermen. Utover dette finner du stort sett alle funksjoner der du forventer å finne dem, iallefall det som styres fra midtkonsollen.

Leien kostet med fri kilometer ca. 1450 kroner med SAS Eurobonus Gold-rabatter, og ga 500 Eurobonus-poeng.

Avis

Oversikt

Fordeler

Gode og presise kjøreegenskaper
Bra komfort
Spenstig design
Oppgradering

Ulemper

Dårlige plassforhold
Ikke like morsom som A-klasse

Bilens komfort

Kjøreegenskaper

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Veldig fin bil så lenge plassforholdene er tilstrekkelige. Avis på TRD svikter som vanlig ikke og leverer ut en fin oppgradering.

4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *