Lufthansa, SWISS og Austrian tilbyr kundeservice-chatboter

Lufthansagruppen tilbyr kundeservice-chatboter

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Flypassasjerer lurer ofte på mye av de samme tingene. For å kunne svare raskere på denne typen henvendelser tar Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines nå i bruk chatboter for å hjelpe sine kunder.

Er flyet mitt i rute? Hvilken gate går flyet mitt fra? Hvor mye håndbagasje kan jeg ta med? Flypassasjerer lurer ofte på mye av de samme tingene. For å kunne svare på denne typen spørsmål raskere, får Lufthansagruppens kunder nå tilgang til en digitale assistenter, eller chatboter, som et supplement til vanlige kundeservicekanalene som lufthansa.com, Lufthansa-appen og kundeservice-appen.

Fly fra Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines

Elisa, Nelly og Maria vil hjelpe deg

Ta godt imot Elisa (Lufthansa), Nelly (SWISS) og Maria (Austrian Airlines). De nye chatbotene er oppkalt etter de første kvinnelige kabinansatte i de tre flyselskapene, og skal hjelpe deg hver dag, døgnet rundt. Chatboter er ikke ment som en erstatning for ordinær kundeservice, men skal hjelpe til med å svare raskt på de enkleste henvendelsene. Flyselskapene håper at dette i seg selv skal øke kundetilfredsheten. I tillegg vil det frigjøre kapasitet på kundesentrene, som nå kan konsentrere seg om henvendelser botene ikke kan svare på.

Det eneste du trenger for å snakke med Elisa, Nelly og Maria er Facebook Messenger. Har du appen installert på telefonen er det bare å gå til lh.com/bot, swiss.com/bot eller austrian.com/bot fra nettleseren din. Facebook Messenger kan brukes uten Facebook-profil.

Booker deg om automatisk

Chatbotene kan blant hjelpe deg med status på flyvningen din og informasjon om kanselleringer og forsinkelser. Hvis du ikke rekker flyet ditt eller flygningen er kansellert, kan chatbotene hjelpe deg med å booke om reisen. Passasjerene vil enten automatisk få tilbud om en alternativ rute eller velge et nytt rutealternativ selv. Elisa, Nelly og Maria er de første chatbotene som er i stand til å booke om flygninger.

Chatbotene kan brukes av alle som reiser med Lufthansa, SWISS eller Austrian Airlines. Hvis botene ikke kan hjelpe deg, kan samtalen overføres til en vanlig kundestøtterepresentant. I fremtiden vil chatbotene også kunne gi informasjon om bagasjeregler, hvor bagasjen din beginner seg og varsle deg på forhånd om forsinkelser, kanselleringer og gate-endringer. Botene er under kontinuerlig utvikling og vil etter hvert gjøres tilgjengelig gjennom andre kanaler, som flyselskapenes apper, nettsider og andre meldingstjenester som for eksempel Whatsapp.

Foto: Lufthansa Group

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *