Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Trafikktallene for 2018 viser at det har skjedd en utskifting i toppen. Lufthansa-gruppen har passert Air France – KLM og kan nå kalle seg størst i Europa.
Mange europeiske flyselskaper har hatt vekst i 2018, også her hjemme. Vi flyr stadig mer, og både SAS og Norwegian opplevde passasjervekst siste år. Det går også godt for tyske Lufthansa. Med totalt 142 millioner passasjerer i 2018 hevder selskapet å være størst i Europa.
142 millioner passasjerer
Lufthansa-gruppen består ikke bare av flyselskapet med samme navn. Konsernet består også av de nasjonale flyselskapene SWISS og Austrian Airlines. Lavprisselskapene Eurowings, German Wings, Sun Express og Brussels Airlines er også en del av Lufthansa-gruppen.
I 2018 fraktet disse flyselskapene til sammen 142 millioner passasjerer. Disse passasjerene reiste med en av totalt 1,2 millioner flyavganger. Den gjennomsnittlige fyllingsgraden steg også kraftig til 81,4%, som er rekordhøyt.
Veksten kommer hovedsakelig fra flyvinger via hubene i Zürich, München og Wien. Disse flyplassene hadde en vekst på henholdsvis 9,5%, 9,3% og 8,5%. Antall passasjerer som fløy via Frankfurt økte med 4,7%. Eurowings hadde den største veksten med ikke mindre enn 18% flere passasjerer. Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines hadde en vekst på nesten 6% i årets siste måned.
Eurowings
Eurowings, German Wings og Brussels Airlines har lite å klage på hva trafikktall angår. Til sammen fraktet de tre selskapene 2,3 millioner passasjerer på kortdistanseruter og 294 000 på langdistanseruter i desember 2018. Det er neste 10% fler enn i desember 2017. Fyllingsgraden var imidlertid 1,4% lavere og kun 78% for årets siste måned.
Året som kommer
Lufthansa tok nylig levering av en ny Airbus A380 som var den første som ble levert i flyselskapets nye dekor. En nyåpnet lounge i Frankfurt skal også bidra til å gjøre reisen mer komfortabel for selskapet passasjerer i 2019. Lufthansa skal også betjene flere nye destinasjoner.
Flere nye fly har også blitt en del av Lufthansas flåte det siste året og dette vil fortsette også i år. Som for alle andre europeiske flyselskaper vil drivstofføkonomi bli en utfordring også for Lufthansa-gruppen.
Legg igjen en kommentar