Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det sterkt forbedrede forholdet mellom USA og Cuba har også betydd at det snart blir åpnet opp for rutefly fra USA til flere byer på Cuba. Se her hvilke muligheter du vil få for å fly via USA.
Hittil har flytrafikken mellom USA og Cuba vært begrenset til noen få charteravganger som det krevde spesielle tillatelser for å kunne benytte. Men det kommer snart til å endre seg dramatisk. Ikke nok med at det gir amerikanerne mulighet for å besøke landet, så vil det også bety flere muligheter for europeere for å mellomlande i USA på vei til Cuba. Det vil uten tvil også øke priskonkurransen på flybilletter til Cuba.
De amerikanske myndigheter offentliggjorde i forrige måned de første rutene til sekundære byer på Cuba. Det vil si alle destinasjoner med unntak av hovedstaden Havana.
Rutene til de sekundære byer blir som følger:
Nå har de amerikanske myndigheter også offentliggjort hvilke flyselskaper som får lov til å fly til hovedstaden Havana samt hvilke byer disse ruter vil ha avgang fra.
Rutene til Havana blir som følger:
Mest interessant for oss Skandinaver er nok rutene fra Newark og Miami, som forhåpentligvis vil gi mulighet til forbindelse med SAS sine avganger fra Skandinavia.
United Airlines er en del av Star Alliance sammen med blant annet SAS, og de to selskaper har i årtier tilbudt at man kan forbinde flyvninger. American Airlines er derimot ikke med i Star Alliance, men SAS har lenge hatt en såkalt interline-avtale med dem på mange ruter, så det må forventes at det også kommer muligheter for å kombinere dem via Miami til Havana og de øvrige destinasjoner på Cuba.
Også American Airlines ruter fra Miami til Santa Clara, Holguin, Matanzas, Camagüey og Cienfuegos må man forvente gir mulighet for videre-forbindelser fra SAS.
Hvordan de mange ekstra avganger fra USA vil påvirke turismen på Cuba, er et andet spørsmål. Mange frykter at den store invasjonen av amerikanske turister kan få store konsekvenser for landet. Ikke minst fordi infrastrukturen på ingen måte er klar til å håndtere så store mengder av reisende. Transport til og fra flyplassen kan bli et stort problem på samme måte som hotellkapasiteten ikke er utvidet til å motta så mange ekstra reisende.
Flere av de amerikanske flyselskaper forventer at ruterne vil starte i slutten av 2016.
Opprinnelig skrevet for InsideFlyer.dk av Flemming Poulsen
Legg igjen en kommentar