Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Etter å ha gjort unna Al Mourjan Business Lounge, var tiden inne for å bevege seg videre. Hamad International Airport i Doha er på ingen måte en kjedelig flyplass å slå i hjel tid på. Al Mourjan er sannsynligvis også en av verdens beste business class-lounger. Det største poenget med å sette av hele åtte timer på flyplassen var likevel å besøke Qatar Airways’ aller helligste av lounge-opplevelser, Al Safwa First Class Lounge.
Adgang til Qatar Airways Al Safwa First Class er i utgangspunktet forbeholdt ganske få av oss. Qatar Airways tilbyr nemlig kun First Class på sine ti Airbus A380-fly, samt på utvalgte ruter i Midtøsten. Loungen har imidlertid kapasitet til langt flere besøkende enn det er passasjerer i first class. Derfor begynte Qatar Airways for et drøyt år siden også å tilby business class-passasjerer adgang mot betaling. Kanskje også for å avlaste Al Mourjan i de travleste periodene. I fjor høst fikk også Privilege Club Platinum-medlemmer i business class tilgang til Al Safwa.
- Les også: Qatar Airways Al Mourjan Business Lounge
- Les også: Slik lykkes du med Qatar Airways Privilege Club
Tilgang til Al Safwa First Class Lounge for business class-passasjerer koster 600 qatarske rialer, eller rundt 1 500 kroner. Det er det vel verdt etter min mening.
Adgang og førsteinntrykk
Al Safwa First Class Lounge ligger mellom A- og B-gatene, over butikkene i flyplassens avgangshall. For å komme til selve loungen tar du rulletrapp opp til nivå 3 over sikkerhetskontrollen i transferområdet. Sist jeg besøkte loungen var like etter at de åpnet for betalende kunder. Da måtte jeg vente i resepsjonen til personalet fant noen som faktisk visste hvordan de skulle ta betalt. Nå er imidlertid rutinene på plass og vi er inne i løpet av et minutt.
Det finnes egentlig ingenting som kan sammenlignes med Qatar Airways’ loungetilbud for first class-kunder. Loungen er enorm, nesten like stor som Al Mourjan, men med langt mer minimalistisk innredning og store, åpne områder oppleves den faktisk som enda større. Å komme inn i Al Safwa oppleves som komme inn i en kombinasjon av et luksushotell og et museum. Qatar Airways har hentet inspirasjon til designet fra Dohas ikoniske Museum of Islamic Art. De åpne områdene og korridorene inneholder flere kunstinstallasjoner på utlån fra museet.
Sitteplass for over 500
Når du kommer inn loungen er noe av det første som møter deg noe som ligner på en fontene. Det er ikke egentlig en fontene, men en vanninstallasjon med en liten dam og et transparatent rør som går helt opp til taket med rennende vann på utsiden. Lyset og vannet lager refleksjoner som får veggene til å se levende ut. De åpne områdene består av ulike typer sitteplasser, fra grupper til private avlukker som er skjermet for innsyn. Det ser kanskje ikke sånn ut, men alt i alt er det sitteplass for mer enn 500 mennesker her. Dette rundt halvparten av hva du finner i Al Mourjan, men vi er til gjengjeld de eneste gjestene i loungen, så det er nok å velge i.
De fleste av stolene har uttak for strøm og USB-lading, samt skjermer hvor du kan få tilgang til trafikk- og flyplassinformasjon.
Al Safwa First Class Lounge har ikke glemt røykerne heller og har en egen cigar-lounge.
Hvis du vil bruke oppholdet til å ta unna litt arbeid, tilbyr loungen forretningssenter med private kontorer utstyrt med iMac.
Toalettene holder selvsagt også førsteklasses standard.
To restauranter
Hovedrestauranten og baren er hjertet i Al Safwa-loungen med rikelig med sitteplasser og utsikt til flyene utenfor. Restauranten tilbyr kun a la carte-servering, og ingen buffet slik de fleste lounger har. Menyen er imidlertid svært omfattende, og du vil ikke ha noe problem med å finne noe du liker. Kjøkkenet er delvis åpent mot restauranten og baren, slik at du kan se maten din bli tilberedt.
Vi rakk å prøve å ut tre forskjellige frokostretter fra både den vestlige og arabiske menyen, som alle holdt god kvalitet.
Baren har et langt mer omfattende utvalg enn i Al Mourjan. Champagnen har også fått en solid oppgradering. Her serveres Veuve Clicquot La Grande Dame Brut 2006, som for øvrig passet perfekt med frokostrettene vi hadde valgt.
Loungen har også en snackbar/sushi-restaurant, men denne holder dessverre stengt om natten.
Spa og egen duty free-butikk
Al Safwa First class lounge har også en en egen tax free-butikk. Reiser du i First Class vil du kanskje sette pris på å kunne gjøre unna handelen i fred og ro. Her finner du utvalg av produkter fra butikkene i avgangshallen, fra smykker til parfyme og sigaretter.
Loungen har også en flott spa-avdeling med et rikt utvalg av behandlinger å velge i. Spesielt rimelig er det imidlertid ikke.
Familierom og lekerom
Reiser du med familien finnes det også en egen familieavdeling med private stuer, kino og lekerom for barn i alle aldre. Familieavdelingen har tre separate lekerom for barn i alderen 0 – 5 år, 5 – 10 år og 10 – 15 år (+).
Hvilerom
Al Safwa First Class Lounge har 12 hvilerom, hvorav fire av disse er dobbeltrom. Rommene er innredet som et enkelt hotellrom, men har komfortable senger og bad med dusj.
Derfor er det verdt å betale for lounge-tilgang
Qatar Airways Al Safwa First Class Lounge er uten tvil en helt unik lounge. Arkitektur og design er i en egen liga. Servicen er profesjonell og personlig, og maten holder høy standard. Kombinert med førsteklasses champagne får du totalt sett kanskje verdens beste lounge-opplevelse. Al Safwa First Class Lounge er et min mening en av de beste grunnene til å jage Platinum-status i Qatar Airways Privlege Club.
Å betale rundt 1 500 kroner for lounge-tilgang kan høres voldsomt ut, men med tanke på hva du får for pengene er det egentlig en fair pris. Har du en lang stopp i Doha på natten koster et rom på Oryx Airport Hotel ofte fra 2000 kroner og oppover. Her får du også mat og drikke i toppklasse. For kortere opphold holder Al Mourjan i massevis, men for et opphold på åtte timer hadde jeg gladelig betalt for lounge-tilgang igjen.
Foto: Martin Damm Laupstad
GEIR OVE KRISTIANSEN sier
Jeg har vært der 5 ganger da det var automatisk tilgang til oppgradert lounge ved 1. klaasse oppgradering på A380. Da hadde Al Safwa KRUG champagne. Jeg si at annen Champagne ikke var nødvendig da. 🙂
Martin Damm Laupstad sier
De hadde Krug og en rose jeg ikke husker i farten da jeg var der sist. Krug er kanskje et lite hakk over La Grande Dame, men jeg klager ikke altså bare så det er sagt 🙂
Henrik Berglund sier
Comtes Tattinger var det når vi var der