Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Som vi skrev om i begynnelsen av januar planla Ryanair å starte opp sine flyvninger fra Oslo Lufthavn Gardermoen denne våren. Men nå utsetter de ifølge Aftenposten hele lanseringen til høsten. De kommer altså ikke til å bruke sine trafikkrettigheter nå i vår, men utsetter oppstarten til 1. september.
Aftenposten har vært i kontakt med Airport Coordination Norway AS som har ansvaret med å fordele trafikkrettigheter på norske flyplasser. Fra samme tidspunkt melder selskapet inn slots for det samme flyprogrammet, med tre daglige avganger til London Stansted og en tur/retur til Litauens hovedstad Vilnius. Som alltid holder Ryanair kortene skjult når det gjelder nye satsinger, inntil de selv går ut med sine planer.
For London-reisende vil Ryanairs inntreden på ruten bety enda lavere priser på denne strekningen. Fra før av flyr både SAS (5 daglige), Norwegian (4 daglige) og British Airways (5 daglige), i alt 14 daglige tur/retur-ruter mellom Gardermoen og Londons flyplasser – skriver Aftenposten.
Som sist gang gjelder Ryanairs slot-forespørsel helårsruter fra Oslo Lufthavn og det at de øker sin satsing på de store og sentrale hovedstads-lufthavnene er ikke tilfeldig. Selskapet har de senere årene lagt opp til en meget aggressiv vekst og har inne bestilling av 200 nye fly. Derfor har man i økende grad satset på å nå de store trafikkstrømmene på hovedflyplassene.
I fjor åpnet Ryanair noen ruter på Kastrup lufthavn i København og har allerede blitt flyplassens tredje største selskap etter SAS og Norwegian. Fra før av har Ryanair satset på store lufthavner som Madrid, Lisboa, Barcelona, Praha, Athen og Dublin. Dessuten har det irske selskapet kastet seg tungt inn i kampen om de best betalende passasjerene – de forretningsreisende. Selskapet, som sist mandag offentliggjorde et overskudd på 103 millioner euro i siste kvartal, sier at de har rundt 25–30 prosent forretningsreisende.
Ryanair har også sagt opp baseavtalen sin med Rygge Lufthavn. Bortfallet av baseavtalen med Ryanair betyr at flyplassen over natten mister over én million passasjerer. I dag flyr Ryanair over halvannen million passasjerer til og fra Rygge. Som følge av innføringen av den nye flypassasjer-avgiften på 80 kroner fra 1. april, har Ryanair forøvrig gjort det klart at selskapet vil legge ned sin base på Moss lufthavn Rygge fra 1. november.
Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende.
Rygge-sjef Pål Tandberg til NTB
Ryanair er i dag enerådende på Rygge og med et svekket rutetilbud, vil flyplassen gå med 140 millioner i underskudd. Tandberg har gjort det klart at flyplassen i så fall vil måtte legges ned.
Legg igjen en kommentar