Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
SAS sendte i dag av gårde sitt første fly fra nye «The Queen’s Terminal» på Heathrow, Terminal 2, klokken 06:40. Det var deres Airbus A319 i retro-stil som fikk æren av å fly første tur. Bonusfeber sjekket inn like før klokken 05:00 for å være med på åpningsseremonien.
En lang rekke skranker møter oss før innsjekk. Det nye i Terminal 2 er at premium-passasjerer har sine egne skranker dedikert til de respektive flyselskapene, mens passasjerene på økonomiklasse og «bag drop» har skranker som deles mellom flere flyselskaper. SAS deler for eksempel skranker med Aegean, South African og TAP.
Det gikk raskt gjennom sikkerhetskontrollen, hvor det var over 20 sluser. Det er også satt av fire sluser til fast track for reisende i SAS Plus eller innehavere av EuroBonus Gold eller Diamond. Det var ikke mye aktivitet denne tidlige morgenen, men det blir interessant å se effekten av den nye terminalen når alle de 26 flyselskapene har flyttet inn og det er «rush hour».
Umiddelbart etter security er man i avgangsterminalen. Dette er under 100 meter fra der man sto ved check-in-skranken. Denne korte avstanden gjør at man fint klarer seg med de 45 minuttene som er «cut off»-tidspunktet for når man skal være gjennom sikkerhetskontrollen. Rekker man ikke dette, slippes man ikke gjennom. Siden 45 minutter er ganske lang tid for en typisk forretningsreisende, kunne det vært ønskelig med litt mer fleksibilitet.
Det er mange butikker og serveringssteder i terminalen, noe vi vil komme tilbake til på et senere tidspunkt. Det kan nevnes at i «The Perfectionist Café» drevet av Heston Blumenthal, kan manfå is laget med flytende nitrogen.
Selve gateområdet er preget av store gulv til tak-vinduer som gir mye naturlig lys inn om morgenen.
Åpningsseremonien
Hans Dyhrfort, SAS ansvarlige for Vest-Europa, holdt en tale om hvordan SAS var med fra starten på den opprinnelige Terminal 2 og nå er tilbake igjen. Den gang tok det opp til 6 timer å fly fra London til Skandinavia, og i dag kan det gjøres på halvannen time. Avgangene var den gang om natten, så denne tidlige avgangen 06:40 må sies å være en helt normal morgenavgang med ankomst i København klokken 09:30. Dette gjenspeiler meget godt hvor viktig London er for SAS. Dyhrfort nevnte at det var nettopp derfor SAS er den 5. største operatøren i London med over 270 flyvninger per uke til København, Stockholm, Oslo, Göteborg og Stavanger. Nettopp Stavanger skulle være en feeder-rute til den nye satsningen med ruten Stavanger – Houston.
Etter talen klippet Dyhrfort båndet og SAS var offisielt i gang med den første av dagens 21 flyvninger fra Terminal 2.
Etter dette begynte boardingen, og SAS feiret åpningen hele dagen med konkurranser og utdeling av effekter.
Hva med lounge?
SAS har valgt å ikke benytte seg av egen lounge i Terminal 2. Løsningen på dette er å benytte seg av loungene til henholdsvis Lufthansa i Terminal 2A og United i Terminal 2B. Lufthansa-loungen er ennå ikke åpnet, og åpner ikke før i oktober. Inntil videre kan man derfor benytte seg av Plaza Premium-loungen som finnes i Terminal 2A.
Det finnes også andre lounge-muligheter i terminalen da det er 6 forskjellige lounger å velge mellom, men husk at noen av disse kan ligge et godt stykke unnå gaten du skal fly fra.
Bonusfeber-medlem Kristian Sk har i dag testet alle de tilgjengelige loungene i Terminal 2. Les hans omtaler og se bildene ved å klikke her.
I følge Hans Dyhrfort vil man forsøke å få omkring 70% av avgangene til å gå fra Terminal 2A, men om ettermiddagen og tidspunkter med mye trafikk vil det være avganger også fra Terminal 2B. Dette medfører i såfall en spasertur på 15-20 minutter.
Artikkelen er oversatt fra Bonusfeber.dk / Henrik Olsen
Legg igjen en kommentar