Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Som en direkte konsekvens av at United nå trekker seg ut fra Oslo til vinteren, satser SAS og åpner for daglige avganger fra både Oslo og Stockholm til New York (Newark) også i vintersesongen.
Fra før har SAS hatt daglige avganger til New York i sommerprogrammet sitt, og seks ganger ukentlig om vinteren, men øker nå altså til daglige avganger gjennom hele året.
United benytter seg av en Boeing 757 på ruten til Oslo, og har denne vinteren opplevd mye forsinkelser grunnet mye motvind fra Oslo til New York. Boeing 757 er et vesentlig mindre fly enn Airbus A330, som SAS bruker på den samme ruten, og har også mindre drivstofftanker og kortere rekkevidde. Dette har resultert i flere mellomlandinger i blant annet Canada for å fylle mer drivstoff.
SAS har ikke hatt de samme operasjonelle utfordringene som United har hatt, mye takket være en flytype som har bedre rekkevidde.
Les også: Test av nye SAS Business, København-New York
Fra Oslo til New York er den nye avgangen på lørdager 11:00
Ny avgang fra New York til Oslo er mandager 18:55
Fra Stockholm til New York er den nye avgangen på mandager 10.40
Ny avgang fra New York til Stockholm er lørdager 17.55
I tillegg, skal vi ikke akkurat ta det for gitt at United kommer tilbake ved starten av sommerprogrammet heller.
– Vi opplever at det er en økende interesse og etterspørsel fra våre frekvente reisende på de eksisterende og kommende interkontinentale destinasjonene. Vår økte satsning på New York er et av de initiativene, samtidig som at vi ser på andre spennende alternativer, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS.
Så blir det spennende å se hvilke «spennende alternativer» SAS og Eivind Roald jobber med.
Alle A330-flyene som SAS bruker fra Oslo på New York-ruten vil ha ny og oppdatert kabininnredning innen utgangen av juni.
braathens safe sier
Ja dette ser bra ut, men jeg har et spørsmål.
Er det noen måte å finne ut på hvilke dager og strekninger det er planlagt med New Cabin? Sånn noen dager i forveien helst.
Skal til EWR i slutten av juni, men vil ha New Cabin om jeg så må til CPH eller ARN. OSL er foretrukket.
Cecilie Larsen sier
Hei! Jeg bruker Seat Alerts på ExpertFlyer.com, for å søke opp avganger. Hvis du da krysser av for business, vil du se at avgangene med ny kabin vil være i en 1-2-1 konfigurasjon, mens gammel kabin vil være 2-2-2.
Når det er sagt, så er nå 3 av 4 A330 ferdig i Zurich og har fått ny kabin. Den siste maskinen flys ned dit i morgen og vil være ferdig om en drøy måned.
Når den er ferdig vil alle A330-avgangene være sikret ny kabin. Men, det er verdt å merke seg at det kan plutselig hende flybytter, og det kan bli satt inn en A340 med gammel kabin i stedet.
God tur, uansett 🙂
braathens safe sier
Hei.
På Flightradar24.com så ser jeg kun LN RKH og LN RKN med ny kabin. Vet du registrering på den tredje som er oppgradert og gjerne også den fjerde som påbegynnes nå. Denne info var tidligere å finne på Scandinaviantraveler men jeg finner den ikke lenger.
Ja det blir business begge veier og jeg vil ligge flatt og sove på landing på trass altså.
Eric sier
LN-RKM er flyet som er tilbake fra Zurich. LN-RKO er den siste A330 som får den nye kabinen. Den første A340 med ny kabin blir OY-KBA.