Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
For en flyentusiast er det lite som overgår det å få prøve en helt ny flytype. Som en som flyr relativt ofte er det ikke mange av de vanligste flytypene som ikke er krysset av fra lista. Airbus A220, tidligere kjent som Bombardier CSeries, hadde jeg imidlertid fortsatt til gode å fly med.
For den som ikke kjenner flytypen er Airbus A220 to-motors smalbuksfly som opprinnelig ble designet og bygget av kanadiske Bombardier Aerospace for å konkurrere mot de minste modellene i Boeing 737- og Airbus A320-familien. SWISS var det første flyselskapet til å ta i bruk Airbus A220.
Utviklingen av CSeries var preget av både forsinkelser og kostnadsoverskridelser. Airbus ble med på laget i 2017 og har siden juli 2018 vært største aksjonær i CSeries Aircraft Limited Partnership som i dag bygger flytypen som Airbus A220.
Ombordstigning
Det praktiseres prioritert ombordstigning for business class og statuspassasjerer. Det er ikke mange av oss i dag og vi får gleden av å være de første til å gå om bord når ombordstigningen starter.
Kabin og sete
Kabinen i SWISS Airbus A220 fremstår som lys og moderne, og det skulle jo egentlig bare mangle. Airbus A220 er en helt ny flytype og eksemplaret vi sitter i har ikke engang rundet sitt første leveår. Setene er behagelig å sitte i og avstanden mellom seteradene er svært raus til et regionalt smalbuksfly å være. Knyttnevetesten bestås med glans.
Det er en liten skjerm i taket over hver seterad som viser kart og annen relevant informasjon om flygningen.
Som hos de fleste andre europeiske flyselskaper er setene de samme i business class som i økonomiklasse. Siden A220 har 2-3 setekonfigurasjon betyr det garantert ledig midtsete på høyresiden i kabinen og en to-seter for deg selv på venstresiden.
Mat, drikke og service
Siden det er tidlig formiddag og vi har mange timer med interkontinental business class og loungeopphold bak oss, vil vi ikke gå i dybden på utvalget av drikkevarer. En enkel frokost greier vi likevel å presse i oss. Frokosten består av ost, spekeskinke, frukt, syltetøy og kald havregrøt. Maten smaker godt og er greit nok presentert, selv om den serveres på brett. Det står ikke på tilbud om påfyll av både brød, syltetøy og drikke under turen.
Jeg tør påstå at kvaliteten på både mat og service er hakket over det jeg tidligere har opplevd på europeisk business class hos Lufthansa.
Konklusjon
Det er vanskelig å drive fram den helt store entusiasmen rundt en europeisk business class-flygning. Med en ny flytype, gode seter, raus seteavstand og hyggelig service er dette likevel kanskje det nærmeste vi kommer.
Airbus A220 imponerer med god komfort og lavt støynivå, og SWISS leverer som vanlig god service. På tross av at dette ikke er i nærheten av regionale business class-flygninger i Asia med f.eks. Singapore Airlines eller Garuda Indonesia, flyr jeg gjerne med SWISS og Airbus A220 igjen senere.
Legg igjen en kommentar