Test: Air Berlin business class fra Chicago til Berlin

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Etter en ukes rundreise i USA, så var det på tide å komme seg tilbake til Europa. Valget falt på Air Berlin fra Chicago til Berlin.

Du kan lese de andre artiklene mine fra turen her:
Norwegian økonomi fra Oslo til New York
The Lexington Hotel, NYC
Southwest fra New York til Chicago
Hyatt Rosemont, Chicago O’Hare
JetBlue fra Chicago til New York
United Premium Service (p.s) from New York to San Francisco
Virgin America fra San Francisco til Los Angeles
Sheraton Gateway Hotel, Los Angeles Airport (LAX)
American Airlines business class fra Los Angeles til New York
Courtyard by Marriott New York Manhattan/Herald Square

Introduksjon
Det finnes ikke mange tester av Air Berlin sin nye businessklasse «der ute», og siden Air Berlin nå er med i oneworld-alliansen ble billetten booket med American Airlines-poeng. Jeg så virkelig frem til å prøve den nye businessklassen ombord i deres Airbus 330-fly.

Businessklasse består av 19 seter i en 1-2-1 konfigurasjon, som betyr at alle setene har direkte tilgang til midtgangene. Alle setene i businessklasse kan legges helt flatt, som en seng.
I økonomiklasse er det 279  seter i en 2-4-2 konfigurasjon. Setekartet finner du på Seatguru.com

Flight AB7420/21 (Berlin-Chicago-Berlin) flys tre ganger ukentlig (mandag, torsdag og lørdag) i vintersesongen og 5 ganger ukentlig (mandag, onsdag, torsdag, lørdag og søndag) om sommeren.
Avgangstid for AB7421 fra Chicago er 15.25 og ankomsttid i Berlin er 07.00 (+1)

Før avgang
Jeg ankom terminal 3 på Chicago O’Hare-flyplassen like før klokken 12.00 og hadde med det god tid på å sjekke inn og slappe av før avgang. Jeg lokaliserte raskt innsjekkingsområdet til Air Berlin. Det var ingen kø, i hverken økonomikøen eller businessklassekøen så jeg ble raskt og effektivt sjekket inn av den hyggelige tyske damen. Jeg fikk et boardingkort fra Chicago til Berlin, med invitasjon til American Airlines’ lounge AAdmiral Club. Jeg fikk også separat boardingkort for turen fra Berlin til København. Bagasjen min ble sjekket inn hele veien til København.

Dette var en rolig periode i terminal 3, det var heller ingen kø i sikkerhetskontrollen og jeg var gjennom på et blunk.
Jeg tok turen til AAdmirals Club, som ligger rett ved gate H6. Air Berlin sin avgangsgate var H15.

NB! Air Berlin ankommer Chicago ved terminal 5, men avgang skjer fra terminal 3.

Jeg ankom loungen og ble også tildelt to drikke kuponger «Since you fly Air Berlin business class.» Fra innsjekkingsområdet i loungen måtte man ta en heis opp en etasje før man kom til selve loungen. Der var det ganske folksomt men jeg fant meg en stol å sitte i borte ved en TV som viste noen reportasjer fra Sotsji-OL.

OL på TV
OL på TV
To drikkekuponger i AAdmirals Club. Jeg benyttet meg ikke av dem da jeg hverken var særlig tørst etter vann eller alkehol. Jeg gav dem til et eldre par som satt ved siden av meg, før jeg dro.
To drikkekuponger i AAdmirals Club. Jeg benyttet meg ikke av dem, så jeg gav dem til et eldre par som satt ved siden av meg, før jeg dro fra loungen.

Loungen var som nevnt ganske folksom, så jeg ble ikke sittende der så fryktelig lenge. Jeg benyttet meg dog av toalettfasilitetene i loungen, som var rene og romslige.

Boarding skule starte ca 40 minutter før avgangstid i følge boardingkortet, så jeg gikk til utgang H15 hvor ombordstigning ble annonsert rett etter at jeg var kommet dit.

Airbus 330-200 med registreringen D-ALPB før avgang fra Chicago
Airbus 330-200 med registreringen D-ALPB før avgang fra Chicago

Ombord
Det var prioritert ombordstigning så businessklasse og diverse elitestatuser i oneworld fikk lov å komme ombord først. Jeg kom meg tidlig ombord gjennom dør 2L (dør nummer 2 forfra, på venstre side) hvor jeg ble ønsket velkommen av en ung mannlig purser samt en flyvertinne. De delte ut drops til alle passasjerene! Det har jeg vel egentlig aldri opplevd før. Jeg viste frem boardingkortet mitt og ble vist til setet mitt, 5K, som er det bakerste vindussete i businessklasse på høyre side av flyet.

Sete 5K
Sete 5K

Presentert på bordet foran meg var dagens meny, amenity kit fra Institut Karite (ikke L’Occitane, som reklamert i deres inflight magasin) samt hodetelefoner. Det kom ingen for å ta hånd om jakken min, så jeg la den i hattehyllen over setet mitt.

Amenity kittet bestod av «det vanlige» – det vil si sokker, sovemaske, tannbørste og tannkrem, håndkrem og leppepomade.

Hodetelefoner, menyen for dagens flytur, amenity kit fra Institut Karite (i plastikkpose) og et lite rødt drops jeg fikk under ombordstigning
Hodetelefoner, menyen for dagens flytur, amenity kit fra Institut Karite (i plastikkpose) og et lite rødt drops jeg fikk under ombordstigning

Etter noen minutter i setet, kom en mannlig flyvert til meg og serverte pre-departure drikke. Jeg valgte et glass musserende vin.

Air Berlin business class pre-departure
Et glass musserende vin er sjelden feil før avgang

Det ble også tatt bestilling av apéritif som ville bli servert etter avgang. Etter dette ble kabinen ryddet og klargjort for avgang.

God benplass ombord! Det er et lite oppbevaringsrom under fotstøtten, og bordet er i oppslått posisjon for avgang og landing, opp etter veggen til venstre.
God benplass ombord! Det er et lite oppbevaringsrom under fotstøtten, og bordet er i oppslått posisjon for avgang og landing, opp etter veggen til venstre.
Setekontroll, inklusive massasjeknapp. Massasjen var faktisk ganske god.
Setekontroll, inklusive massasjeknapp. Massasjen var faktisk ganske god.
Oversiktsbilde over kabinen før avgang. Totalt var vi 10 passasjerer i businessklasse på denne avgangen.
Oversiktsbilde over kabinen før avgang. Totalt var vi 10 passasjerer i businessklasse på denne avgangen.
Såkalt "staggered seating" på vindusrekkene. På venstresiden av flyet vil vindussetene være annenhver C-A-C-A-C, mens det på "min" side av flyet, på høyresiden, vil det være H-K-H-K-H
Såkalt «staggered seating» på vindusrekkene. På venstresiden av flyet vil vindussetene være annenhver C-A-C-A-C, mens det på «min» side av flyet, på høyresiden, vil det være H-K-H-K-H

Det geniale med denne konfigurasjonen, er jo at man får vindussete og midtgangsete i ett.

Vi kom oss avgårde fra Chicago 2 minutter etter rutetid, men kapteinen annonserte at det var gunstige vinder østover, noe som ville bety at vi kom til å lande nesten 40 minutter før rutetid i Berlin. Med den beskjeden i bakhodet, innstilte kroppen seg øyeblikkelig på å sove rett etter middagsserveringen. Så var det bare å krysse fingrene for at serveringen gikk raskt unna

På vei mot rullebanen for avgang
På vei mot rullebanen for avgang


Jeg filmet avgangen fra Chicago. Denne videoen bør sees i HD. Airbus 330 er et veldig behagelig fly å reise med, og det er virkelig stille og rolig ombord.

Etter avgang begynte servicen ombord, først med varme kluter og utdeling av tøfler og blader/aviser.

Tøfler i business class!
Tøfler i businessklasse!
Tøfler er sterkt undervurdert. Det er vanlig å få dette på førsteklasse, men mer sjeldent å få i businessklasse.
Tøfler er sterkt undervurdert. Det er vanlig å få dette på førsteklasse, men mer sjeldent å få i businessklasse.

[box style=’note’]Hvilke erfaringer har du omkring tøfler i businessklasse? Bli med i diskusjonen på forumet vårt![/box]

Deretter fulgte serveringen av det man hadde bestilt som apéritif.

Min apéritif bestod av Atlanta champagne (Coca Cola) med sitron. Dette ble servert sammen med en skål nøtter.
Apéritif

Min apéritif bestod av Atlanta champagne (Coca Cola) med sitron. Dette ble servert sammen med en skål nøtter.

All servering av drikke foregikk fra tralle, mens maten ble servert på brett. Jeg fortsatte med cola til middagen også.

Menue / Menu

Vorspeise / Appetizer
Fresh Seasonal Salad with Balsamic Dressing

Smoked Scallop with Fennel Dill Slaw and red Peppadew Sauce

or

Bo Luc Lac
Sharply spiced Beef Skewer with Tomato and Onion Salad

Heißes Gericht zur Auswahl / Your Choice of Hot Dish

  • Chicken Thighs stuffed with Ricotta Cheese and fresh Spinach with Saffron Rice and roasted Haricots Verts
  • Loin of Lamb in a delicate Rosemary Sauce with roasted Fingerlings and grilled Red and Yellow Beet
  • Red Snapper in a Bacon Sauce with Lentils and Aspargus Spears
  • Orecchiette Pasta in a Cheese Sauce with Julienne of Yellow Fed Tomatoes

Nachtisch / Dessert

Chocolate Cheese Cake

St. Andre and Emmenthal Cheese

I tillegg var det ulike snacks tilgjengelig utenom måltidene, som sjokolader, kjeks, pretzeler og peanøtter.

Forrett
Forrett

Jeg valgte røkt kamskjell til forrett. Det smakte greit nok, men presentasjonen så litt… Slafsete (?) ut. Salaten var frisk og sprø. Flyvertene kom rundt med brødkurven et par ganger og det var flere brødsorter å velge mellom.

Hovedrett
Hovedrett

Til hovedrett bestilte jeg lammet, og det smakte kjempegodt! Greit nok, kjøttet var ikke helt rødt i midten, men det var mørt og godt. Rosmarinsausen smakte helt herlig. Det var rett før jeg begynte å slikke tallerkenen. Potetene som ble servert til smakte også bra.

...Og mens vi venter på at middagen ryddes unna og desserten gjøres klar. Nydelig solnedgang i det vi flyr over Canada.
…Og mens vi venter på at middagen ryddes unna og desserten gjøres klar. Nydelig solnedgang i det vi flyr over Canada.
Dessert
Dessert

Til dessert bestilte jeg ostekake. Den smakte herlig og var passe søt for min del. Måltidet ble rundet av med et kaldt glass med vann.

En liten detalj på duken
En liten Air Berlin-detalj på duken

Fra avgang til serveringen var ferdig, tok det ganske så nøyaktig 90 minutter. Servicen var rask og effektiv, og jeg måtte aldri vente lenge på den neste retten. Flyverten som serverte på høyresiden av flyet tiltalte meg forøvrig alltid som «Miss Larsen» noe som selvfølgelig er lettere på en halvfull flytur enn når alle setene er tatt.

Etter at middagen var unnagjort, gjaldt det å få seg et par timers søvn. Jeg tok med meg nattklærne mine (joggebukse og hettegenser) og gikk til toalettet for å skifte. Det er kun ett toalett foran i businessklasse, men det var ikke noe problem med kun 9 andre passasjerer å dele det mellom. Det var rent og pent, og romslig nok til at jeg fikk, med noen akrobatiske øvelser, skiftet klær. Toalettpapiret var forøvrig «ekte vare» og ikke sånt tynt ræl man som oftest finner ombord på fly. I tillegg til såpe, var det satt ut håndlotion og våtservietter i en kurv.

Jeg gikk så tilbake til setet mitt for å pakke vekk klærne jeg akkurat hadde skiftet fra, og for å hente tannbørsten og tannkremen fra amenity kittet. Da jeg returnerte frem til galley som er rett ved businessklassetoalettet, spurte jeg om det var mulig å få et glass vann til å pusse tennene med. Jeg forventet meg strengt tatt et liten plastbeger med flaskevann.

Men den unge (kjekke) purseren ville det annerledes. Han åpnet en av trallene, og gav meg, jeg tuller ikke, et stettglass, som han fyllte opp med 1 del kaldt vann og 1 del varmt vann og gav meg det og sa «I hope ziz wazer iz gut enough for you!» med et smil. Perfekt, var det. Perfekt blandeforhold og det var også en ny opplevelse å pusse tennene fra et stettglass.

Etter at gebisset var polert, spurte purseren meg om jeg ønsket å bli vekket til frokost, noe jeg svarte bekreftende på.

Tilbake til setet kom jeg, ren i munnen og klar for søvn.

Setet omgjort til seng
Setet omgjort til seng

Setet kan legges helt flatt og man slipper å «gli» i setet slik som man gjør i de gamle businessklassesetene til Lufthansa, eller de SAS har innstallert på sin langdistanseflåte. Stolen var god å sitte i, og som flat seng gjorde den også jobben sin bra.

Flat seng, komfortabel og passe tykk dyne - Natta!
Flat seng og passe tykk dyne – Natta!
Varselskilt
Varselskilt

Men før jeg klarte å sovne helt, måtte jeg le litt av skiltet som er strategisk plassert rett ved hodet når setet er flatt.

På grunn av at jeg ville fokusere på å få meg litt søvn, testet jeg ikke ut underholdningssystemet, men skjermen surret og gikk med flykartet mens jeg spiste. Både størrelsen og kvaliteten på skjermen var, basert på det lille jeg så på den, tilfredsstillende. Det er også strømuttak ved hvert sete, samt mulighet for å lade «dingser» med USB-kabel.

Jeg fikk nesten 5 timer på øyet, og da jeg våknet 1 time før landing, så jeg at de ryddet frokosten unna for paret som satt i to’er setet på rad 5. Jeg tenkte at de sikkert hadde glemt å vekke meg og at vi snart skulle lande. Men neida, så snart flyverten fikk øye på at jeg hadde våknet fra skjønnhetssøvnen min, kom han bort med et glass appelsinjuice og lurte på om jeg ville ha frokost. Og det ville jeg jo. Jeg bælja nedpå OJ’en og ventet spent på frokostserveringen.

Teori 1. Jeg antar at de har et «cut off» tidspunkt som de venter med å vekke passasjerer som vil ha frokost men som fortsatt sover. Det er jo i såfall glimrende, og gjør at ikke alle må våkne på samme tidspunkt. De som vil sove og spise frokost er de som serveres til slutt.

Teori 2. Eller så glemte de bare å vekke meg. Men jeg holder en liten knapp på teori en.

Frühstück / Breakfast

Fruit Yoghurt

Fresh Fruit Plate

Croissant

Butter, Cream Cheese and Jam

Frokost
Frokost servert en time før landing.

Jeg savnet en varm frokostrett slik jeg har fått på andre transatlantiske flyvninger. Men det jeg fikk var greit nok for å starte dagen. Jeg bestilte en kopp te til frokosten.

Kabinen forble mørk resten av turen, slik at ingen ble bråvekket med fullt lys og det som verre er.

Ankomst
Vi begynte nedstigningen mot Berlin og kabinen ble ryddet og klargjort for landing. Det var ikke så mye å se på resten av turen, siden det fortsatt var mørkt ute. Vi landet uansett i Berlin klokken 06.19 lokaltid, 41 minutter før rutetid. Det er noen ganger jeg godt kunne tenke meg å lande på rutetid, og ikke lenge før. Dette var absolutt en slik tur. Både på grunn av at jeg hadde hatt, totalt sett, en veldig hyggelig tur, men også fordi det betød 41 minutter ekstra å vente på neste flytur. Klokken halv sju en søndagsmorgen.

Vi parkerte på fjernpark på Tegel-flyplassen, og etter en norsk «Af vidersenn» gikk jeg ut av flyet og ned flytrappen. Ved bunnen av flytrappen stod flere busser og ventet. Det beste av alt var at de hadde en egen buss for businessklasse. Jeg var dermed tidlig av flyet og så fort de andre i businessklasse var ombord i bussen, kjørte den oss til ankomsthallen for pass- og tollkontroll. Der var jeg nummer 2 i køen, og etter at Das Officer hadde studert mitt norske pass grundig og lenge, fikk jeg slippe «hjem» til Schengen igjen.

Bagasjen min var som jeg nevnte innledningsvis, sjekket inn frem til København, så jeg slapp å tenke på det i Berlin. Det er jo virkelig en av fordelene med fly innen EU.

Oversikt

Fordeler

Fanstastisk hyggelig og opplagt crew
God komfort ombord
God mat
Egen buss til businessklassepassasjerer ved ankomst Berlin

Ulemper

Litt tidlig avgangs- og ankomsttid (rutetabellmessig)
Ingen varm frokostrett

Sete

Mat/Drikke

Service

Value4Money

Overall Rating

Konklusjon

Totalt sett er jeg godt fornøyd med turen og om muligheten byr seg ved en senere anledning, tar jeg gjerne turen med Air Berlin i businessklasse igjen.

4.5

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *