Test: KLM Cityhopper Business Class til Amsterdam

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Nederlanske KLM har fått et solid fotfeste i Norge, og er en godt kjent reiseaktør blant norske reisende. De flyr fra hele 7 norske flyplasser til deres hjemmebane, Amsterdam Airport Schiphol.

Vår reisekamerat Alfred hadde blitt booket inn på ruten fra Kristiansand til Amsterdam i slutten av juni som en tilbringer-flight i forbindelse med en reise med Singapore Airlines som skulle ta ham videre fra Amsterdam. Og siden reisen med Singapore Airlines skulle foregå i Business Class, så ble også denne flighten med KLM booket i Business Class.

Innsjekk
Kristiansand Lufthavn Kjevik er en enkelt flyplass å reise fra. Dog er det travelt på morgenen når hele 5 fly har avgang mellom kl 0600 og 0630. KLM har sin egen innsjekking som består av en for Sky Priority (Business Class og høyere statusnivåer i Flying Blue) og en for de andre. I tillegg er der innsjekksautomater for selvbetjening.

Ettersom jeg hadde en lengre reise foran meg med flere flyvninger, valgte jeg å sjekke inn manuelt. Det var litt kø da jeg ankom rett over klokken 5 om morgenen, og det virket ikke som om innsjekken for Sky Priority gjorde noe forskjell på hvem som sjekket inn der, da det var like mye kø der som i den vanlige. Men etter hvert ble både jeg og bagasjen sjekket inn. Bagasjen fikk priority lapper på seg, og jeg fikk boardingkort frem til Singapore.

Sikkerhetskontrollen på Kjevik har dessverre ikke noen fast track å tilby til noen av flyselskapene men på morgenen er tre sluser i bruk, så det går relativt raskt allikevel.

Ombordstigning
Ombordstigning startet 20 minutter før avgang ved at Sky Priority passasjerer ble ropt opp først for boarding. Så derfor var jeg en av de første til å klatre om bord i KLMs lyseblå Embraer 190, også av noen muntre tunger omtalt som en «jungel-jet» ettersom denne flytypen er produsert i Brasil.

Vel inne i flyet ble man ønsket velkommen og jeg kunne finne mitt sete på første rad ved vinduet. Det var kun satt av en rad til Business Class, og den var delt av fra resten av kabinen med et gardin. Det skulle vise seg at jeg var den eneste passasjeren foran gardinet på denne turen. Jeg vil anta at det stort sett er folk som har Business Class-billett videre ut i verden som sitter i Business Class på de intra-europeiske rutene ettersom en billett Kristiansand – Amsterdam med retur i Business Class alene koster over 8 000 kroner. Og flyturen er ikke mer enn en time lang pluss at det er beregnet en halvtime til taxing på flyplassene.

DSC_0249

Seteavstanden på rad 1 var meget akseptabel og nok bedre enn på radene bak.

Flyturen
Setet i Business Class er likt alle andre seter i dette flyet, men skal ha noen centimeter ekstra benplass i forhold til lenger bak i flyet. KLM har også en Economy Plus-avdeling som man kan betale ekstra for ved innsjekk som også skal ha samme benplass som i Business Class, men med Economy Class servering. Setekonfigurasjonen er 2 – 2 i hele flyet.

Vel oppe i luften gikk personalet i gang med serveringen. I Business Class ble det servert et pent brett med frokost. Det var sågar lagt ved en meny. Denne viste at frokosten bestod av rundstykker med syltetøy og kylling-pålegg, to forskjellige oster, noe kremet osteblanding (så mer ut som yoghurt) og frisk frukt. Et ønske om en Cola Zero ble også innvilget og det ble også servert i et ekte glass.

DSC_0250

Bestikket var i plastikk. Men det var gjennomført. Og alle delene var for sikkerhets skyld i forskjellige farger. Noen som tør gjette på hva den oransje tingen ute til høyre er?

DSC_0251

For de av dere som lurer enda er dette en rørepinne for å røre i kaffen med. Elegant synes nå jeg. Frokosten smakte helt greit. Det kom dog ikke noen duk på bordet. Og brettet var også i smaleste laget, men var pent satt opp.

Menyen inneholdt også hva som serveres til lunsj og middag. Så for de som lurer, så serveres lunsj mellom kl 10:00 og kl 14:59 og består av en grønn salat med Gorgonzola og tørkede tomater servert med en dressing av sitronsaft og olivenolje. Deretter valg mellom en wrap med thai curry kylling og asiatiske grønnsaker eller rundstykke med gresskarkjerner med en eggesalat og moden ost. Til dessert følger en appelsin mousse og sjokolade ganache.

Til middag som serveres etter kl 15:00 så starter serveringen med en liten gulrot gazpacho med persille og mandler, deretter en salat med spanske kikerter og breasola, oliven og friske urter servert med en chili og lime-dressing. Desserten er den samme som til lunsj.

Av drikkevarer byr man på Cordorniu Clasico Cava fra Spania som musserende alternativ. Den hvite vinen er en Weltevrede With, Sauvignon Blanc 2013 fra Sør-Afrika og det røde alternativet er en Anoranza Cabernet & Shiraz 2012 fra Spania.

Etter at frokosten var fortært rakk jeg akkurat en liten høneblund før det var tid til landing.

Ankomst
Det tar jo alltid litt tid å rulle rundt på de forskjellige taxebanene i Amsterdam Schiphol, men ankomst til gate var allikevel på tid. Som eneste på første rad var jeg først ute av flyet, som parkerte på den nyeste, og lengst sørlige piren. At neste fly gikk fra den piren som ligger lengst vekk, kan man ikke laste KLM for. Men den mosjonen ville nok noen mene at jeg faktisk bare hadde godt av.

Oversikt

Fordeler

+ Hyggelig servering
+ Skikkelig glass
+ God benplass på første rad

Ulemper

- Lite toalett
- Uorganisert innsjekk

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Alt i alt en grei flytur, og når man er eneste passasjer foran i flyet er det jo en stor fordel og man får mer oppmerksomhet. Flytiden er ikke lang. Faktisk ikke mye lenger enn å fly til København. Men prisen til Amsterdam foran i flyet er nesten det doble i forhold til å fly til København.

3.3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *