Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I motsetning til nordmenn flest (i alle fall virker det sånn) hadde jeg fortsatt til gode å fly Thai Airways. Da det åpnet seg mulighet for bonustur med favorittflyet mitt Airbus A350, var jeg derfor snar med å sikre meg billett.
Thailand har blitt det nye Granka for nordmenn som søker sol og varme, men selv hadde jeg til gode oppleve landet. Da jeg var passelig lei av snø og kuldegrader tidligere i vinter, sto Thailand høyt på ønskelista. Heldigvis greide jeg å sikre meg bonusbilletter for å feire julen slik den feires best, med strand og palmer.
Turen ble booket med SAS EuroBonus, og kostet med 82 500 poeng og en American Express Companion Ticket tur/retur for én person.
Turen gikk via Brussel og med god tid på bakken fikk jeg mulighet til å teste både Brussels Airlines The Loft og The Suite før avreise.
- Anmeldelse: The Loft by Brussels Airlines and Lexus
- Anmeldelse: The Suite at Brussels Airport
Ombordstigning
Jeg ankommer gaten noen minutter før oppsatt tid før ombordstigning, og stiller meg i køen for prioritert ombordstigning. Køen er ikke lang og det virker som det først og fremst er business class-passasjerer som har prioritert ombordstigning i dag. Kanskje ikke så rart siden det er mitt i juleferien.
Jeg kommer meg ganske tidlig om bord og blir vist veien til sete 19K ved vinduet på den bakerste raden i business class-kabinen.
Om bord
Thai Airways’ Airbus A350-900 har 32 seter i samme type 1-2-1-konfigurasjon som vi blant annet finner hos SAS.
Ved vinduene har annenhver rad setet nærmest vinduet og byr på mest privatliv. I midtrekken er har annenhver rad setene inntil hverandre og passer godt for par som reiser sammen. Hvis du vil ha litt avstand til reisefølge eller reiser alene og ikke får vindussete, har de øvrige radene sete mot midtgangen.
Thai Airways fikk sin første Airbus A350 høsten 2016. HS-THG, som skal ta meg til Bangkok er drøyt to år gammel. Innredning er fresh og moderne, og personlig liker jeg det lille interiøret. TV-skjermen er gode og klare, og fjernkontrollen og setekontrollene er intuitive og responsive.
Ventende i setet mitt ligger pute, teppe, overmadrass og et ganske standard amenity kit fra Lacoste. Tøflene jeg har fått utdelt er litt trange, men jeg får de i alle fall på meg.
Setet er behagelig å sitte i, men det er litt trangt som seng. Det fungerer fortsatt helt greit for min 187 cm.
Uttak for strøm befinner seg ved gulvet foran deg og USB-portene er på undersiden av skjermen. WiFi er forholdsvis dyrt. 500 MB koster $35 dollar, mens ubegrenset bruk koster hele $60 dollar. Det er også mindre datapakker tilgjengelig, men dette er etter min mening bortkastet da apper og tjenester som kjører i bakgrunnen vil spise opp datapakken i løpet av kort tid.
Mat og drikke
Når de fleste passasjerene har funnet seg til rette får jeg tilbud om et glass champagne, noe jeg selvfølgelig takker ja til. Det vanker til og med et påfyll når kabinpersonalet kommer tilbake noen minutter senere og tar opp bestilling på mat og drikke.
Etter at vi er kommet oss i lufta og setebelteskiltet er slukket, får jeg servert nøtter og nok et glass Piper-Heidsieck Essentiel.
Deretter starter serveringen, som går unna i et forrykende tempo. Ikke det at jeg liker å vente, men det blir nesten litt for samlebåndspreget og upersonlig. Besetningen er imidlertid smilende, vennlig og serviceinnstilt, så jeg ser ingen grunn til å klage.
Forretten består av skinke, cantaloupe melon og stekt kamskjell. Det smaker helt ok, men den helt store opplevelsen er det ikke. Vinen jeg har valgt, Chateau Tour Prignac 2016, er jeg såpass fornøyd med at jeg holder fast ved den gjennom hele måltidet.
Til hovedrett har jeg valgt Samrab Thai med Gaeng Khiew Wan biff (grønn karri), Pu Ja, suppe og tilbehør. Denne retten liker jeg veldig godt og den er helt klart turens kulinariske høydepunkt.
Før desserten serveres en ikke spesielt spennende ostetallerken med noen druer og tørre kjeks pakket i plastfolie.
Til dessert går jeg for sjokolademousse og Glenmourangie The Lasanta single malt whisky.
Thai Airways leverer et helt greit business class-måltidet, men det er rom for forbedring her. Osten og desserten er litt spinkel, presentasjonen er enkel og alt serveres på brett.
Til frokost går jeg for det vestlige alternative på menyen, med røkt lags, eggerøre og pesto, brød, frukt og yoghurt. En solid og god frokost.
Thai Airways Airbus A350 business class
Thai Airways leverte i tråd med forventningene jeg hadde gjort meg opp på forhånd. Et godt business class-produkt, selv om det ikke er blant de aller beste. Airbus A350 er fantastisk fly og jeg liker kabinen og setene, selv om det er litt trangt. Maten er god, men ikke noe mer enn det. Underholdningssystemet er bra med et godt utvalg av filmer.
Alt i alt er jeg fornøyd med turen og flyr gjerne Thai Airways business class igjen.
Paul sier
Jeg reist fra Phuket via Bangkok til Arlanda 13.04.20 og synes din kommentar er faktisk veldig snill. Thai Business skuffet meg og kone veldig. Maten var langt under middels, vi måtte spør etter Champis (fikk kun jus først) service var okay. Vi reist til Phuket med Turkish Airlines Business som var mye mye bedre.
Martin Damm Laupstad sier
Ja, det høres ikke helt ut som min erfaring. Jeg hadde på forhånd lest både positivt og negativt om Thai, og hadde derfor lagt forventningene mine sånn cirka midt på og sånn sett innfridde de. Flytype har nok også litt å si. Jeg har også flydd fra Bangkok til Kina med Thai Boeing 777 uten å bli spesielt imponert og 777-300ER som brukes på de skandinaviske rutene begynner å bli slitne etter hva jeg har hørt. En helt grei opplevelse, men om jeg kan velge fra øverste hylle blir det nok noe annet neste gang, som f.eks. Qatar Airways eller Singapore Airlines.