Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Introduksjon
6. oktober 2012 ble Airbus A380 offisielt levert til Thai Airways, i Europa var Frankfurt og Paris de første byene som skulle få se superjumboen i Thai-drakt. Det er ikke mangel på fiffige konsepter som har blitt introdusert i forbindelse med A380. Hittil har vi sett flyselskapene fylle flyene sine med betjente barer, dusjer og taxfree butikker. Thai har heller ikke ligget på latsiden og har benyttet sjansen til å lansere nye produkter i både Royal Silk Class og Royal First Class, men de har valgt å droppe mye av fiks fakseriet og heller fokusert på en elegant og stilren løsning.
Førsteklassingene blir plassert i andre etasje hvor man finner 12 mini-suiter i 1-2-1 konfigurasjon. I tillegg har man en liten lounge å boltre seg i med en ubetjent bar, samt et romslig bad med omskiftningsrom. Bak Royal First finner vi to kabiner med totalt 60 Royal Silk seter, etterfulgt av åtte rader med economy. Tanken med den lille economy kabinen er at den skal være baby-free. Setekart finner du her.
Avreise
Star Alliance sin lounge for First Class-passasjerer på T1 i Paris er ikke så mye å skryte av. Du finner det mest essensielle for å slå i hjel noen få timer: Champis, snacks og wi-fi. Når boarding blir annonsert i loungen tar man seg ned til gate for egen maskin og det ser ikke pent ut når 500+ mennesker skal gjennom sikkerhetskontrollen og boarde samtidig. Dette skulle vise seg å være null stress da agentene var raske på labben og luket ut oss viktigperer fra køen. Få minutter senere legger man lurvelevenet bak seg og rusler opp jetbridgen til andre etasje.
Ved sete 2A står velkomstkomiteen klar: Sjokolade, blomst og et branded amenity kit fra Rimowa fylt med diverse snop. Vertinnene er på pletten og fyller opp med Dom Pérignon Vintage 2003 som pre-departure drink. Det deles det ut pysjamas, tøfler, lesestoff og headset.
Setet har ikke mindre enn 82″ pitch og en bredde på 26,5″, sengen blir selvsagt paddeflat som det seg hør og bør gjøre på førsteklasse. Det er nok av plass og oppbevaringsmuligheter; det er et innfelt oppbevaringsrom på høyre side, to på venstre side. Utover det har man to-tre rom mellom setet og vinduene som er store nok til å stue unna pledd, puter og det som er. Foran deg har du en 23″ skjerm med full AVOD. Skjermen skal visstnok være av typen touchscreen, men med mindre du har armer av gummi kommer du aldri til å nå fram dit. En snasen detalj er spisebordet under skjermen som flyttes frem og tilbake på en skinne. Attpåtil er det et lite klesskap i skilleveggen hvor det er akkurat nok plass til å henge fra seg buksa og skjorta.
Bildet er tatt etter ankomst og kabinen er ikke slik du vil finne den klargjort pre-flight. Mini-suitene har ikke dører og noen mener at dette gir for mye innsyn. Thai argumenterer selv for at markedet ikke etterspør lukkede suiter: “Our survey with passengers shows that more than half prefer partially closed suites, not something completely closed» (Businesstraveller). Spør du meg spiller det ikke så stor rolle da setene er plassert slik at du må lene deg godt ut for å kunne hilse på naboen over gangen. Midtsetene har og en skillevegg som kan tas opp og ned, helt automagisk.
Ikke lenge etter avgang starter første servering. Frem til nå har vertinnene holdt meg gående på Dom Pérignon og nøtter, nå er det kanapeer som skal på bordet.
Kaviar serveres med valgfritt tilbehør og en knyttneve Stolichnaya midt i fleisen.
Personlig er jeg ikke særlig begeistret for andelever, men ellers var forretten frisk og fin. Det skal ikke stå på utvalget av mat ombord hos Thai. Om du ikke klarer å velge blant de 60 rettene som kan forhåndsbestilles, kan du fortsatt velge blant utvalget ombord:
Main Course
Pan-fried Beef Tournedos with mushroom sauce, Lyonnaise potatoes, parsley and garlic pleurote mushroom
or
Roast cod fish, sweet red bell pepper sauce, green pilaf basmati rice, vegetables
or
Prawns with three flavour sauce, steamed Thai hom mali rice, vegetables
or
Chicken stuffed with olive and mushroom, tarragon demi-glace sauce, crusty polenta, vegetables
Det skulle vise seg at Lobster Thermidor fra pre-order menyen var en gjenganger blant de mest rutinerte passasjerene. Selv nøyde jeg meg med biffen fra menyen ombord, fine greier.
Diverse ost, kjeks og frukt til dessert, etterfulgt av petits fours og en kaffetår.
Ingen dusj ombord hos Thai, men badet er romslig og vel så det. Her finner du og diverse amenities, samt noen kremer og nips fra Bulgari.
Etter å ha saumfart flyets to etasjer kunne jeg konstatere at A380 er stort og at det nå var på tide med en nightcap.
Under befaringen min hadde vertinnene redd opp sengen min. Etter et par timer på øyet var det på tide å prøve noe av utvalget fra anytime cuisine:
Anytime cuisine
Chocolate chips cookies
Potato chips
Valhrona chocolate
Pork Shao Mai, shrimp dumpling
Sherbet
Mixed salad with sherry vinegar
Chinese noodle soup with cantonese pork char-siew
Valgte dumplings som ikke var det helt store, men akkurat passe til kvelds etter en større middag. Forøvrig veldig gøyalt å få sitte i senga i pysjen og bli servert kvelds mens man ser på film. Litt som å være ti år igjen.
En av de mange gledene med Royal First er at du kan spise hva du vil, når du vil. Jeg er ikke en vrien kar og valgte å følge de faste serveringene. Halvannen time før ankomst er det servering av frokost, men ikke uten valgets kvaler:
Second Servering
Fruit salad
Fruit yoghurt, plain yoghurt, cereals
Fruit juice, strawberry smoothie
Main Course
Mushroom omelette
Fresh sautéed potatoes with onions
Grilles bacon
Pan-fried chicken sausage
or
Brioche pain perdu style with maple syrup
Caramelized pear with honey
or
Assorted cold plate
Jeg startet med en frukttallerken etterfulgt av brioche pain perdu. Alt i alt en veldig bra frokost, slår hvertfall mine brødskiver med hvitost her hjemme ned i støvlene.
Etter endt frokost må du huske å skifte fra pysj til anstendig antrekk igjen, vertinnene sørger for å rydde bort sengetøyet når du er på badet. Deretter var det ikke lange biten igjen til Bangkok, du verden så fort 11 timer kan gå.
Konklusjon
Summa summarum er Royal First på A380 et hederlig produkt. Selv synes jeg at de nye mini-suitene er en klar forbedring da de er vesentlig mer private enn forrige generasjon F-seter, uten at de blir for lukkede. Det er og en fordel at de er rektangulære fremfor dråpeformet. Da unngår man at setet foran spiser av fotplassen, noe som gjør sengen like bred oppe som nede. I tillegg gir det nok plass til å plassere en kabinkoffert foran deg.
Thai har rykte på seg for å være noe ukonsistente når det gjelder service ombord og crewet kan være såkalt hit or miss. Selv om det var noen småting å pirke på under serveringene er jeg fornøyd med turen fra Paris til Bangkok. Jeg har ingen betenkeligheter med å kunne anbefale en tur i Royal First med Thai Airways A380, annet en prisen kanskje? Heldigvis for oss vanlig dødelige er det fortsatt gode muligheter til å kunne oppleve Royal First for en overkommelig mengde bonuspoeng.
Quickfacts
Rute: TG931 CDG-BKK (Paris-Bangkok)
Fly: Airbus A380-841
Kabinklasse: Royal First Class
Sete:2A
Internet: Ja
Servering: Hva du vil, når du vil. Enten fra utvalget ombord eller pre-order meals
Hjemmeside: http://www.thaiairways.com
Thomas sier
Vurderer sterkt å fly TG First når jeg skal til Vietnam i januar. Dette gjorde til at lysten ikke ble noe mindre akkurat 🙂 Takk for en flott rapport Kristoffer!
p.g.a.a sier
Takk for rapport, veldig flott skrevet og bra bilder 🙂
Henning sier
Takk for bra artikkel med flotte bilder!
Kim sier
Supérieur! Flott, detaljert rapport med fine bilder. Så ut som en rolig flight. Hvor man var det i F? Var det altså wifi på den flighten, og prøvde du det?
Kristoffer Carstens sier
Takker for gode ord! Var totalt ti i F denne flighten, men merket ikke stort til de rundt meg. Skal innrømme jeg ikke prøvde wi-fi, hører rykter om at den ikke er helt på nett enda.
R Lygren sier
Du verden, dette så himmelsk bra ut. Dette produktet skal testes på 2 flighter i mars og reisefeberen er atter engang vekket til live igjen.
Takk for glimrende rapport.
Fnate sier
Det der er en helt fantastisk rapport. Kongratulerer
Kristoffer Carstens sier
Takker så mye! Har selv bestilt 2E og F til mars neste år 🙂