Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Trodde du at det gikk raskere å fly nå enn for 10 år siden? Da må du tro om igjen. The Telegraph viser til en ny rapport som viser at flyselskapene nå legger på tid i rutetabellene for å holde rutetidene. På denne måten oppnår flyselskapene høyere punktlighet og slipper å kompensere for forsinkelser og andre krav.
Til tross for moderne og raskere fly har altså flytidene økt de siste årene. Mange husker Norwegians flyvning mellom New York JFK og London (GTW) med 5 timer og 13 minutter, som satte ny rekord for transatlantisk flyving og slo British Airways rekord fra 2015 med 3 minutter. Norwegian fant en solid jetstrøm og landet 53 minutter for planlagt ankomsttid, dette til tross for forsinkelse ut i fra New York. Dette var ny rekord for fly som ikke kunne bryte lydmuren, og ble satt i 2018. Den tidligere rekorden for såkalte subsoniske fly lød på 5 timer og 16 minutter. (Overlydsflyet Concorde krysset i 1996 Atlanteren på snaut 3 timer).
Ny rapport avdekker at rutetider har økt opptil 50%
Wich? Travel publiserte denne uken en rapport som avdekker at det faktisk tar lengre tid nå enn tidligere å fly fra A til B. Også OAG har utført en studie som viser det samme, utført for Telegraph travel.
OAG avdekker at rutetidene, altså hvor lang tid ett flyselskap estimerer en flight vil ta fra A til B har økt med så mye som 50%. Which? Travel har på sin side ved å sammenligne 125 ruter funnet at 76 er satt opp med lengre rutetid nå enn i 2008, noen med så mye som 35 minutter. Noen eksempler fra rapporten fra rutetider før og nå:
- Heathrow til New York var hos noen flyselskap i 1996 på 7 timer og 30 minutter, mens samme rute i dag er satt opp på 8 timer og 30 minutter eller mer.
- Madrid til Barcelona fra rundt en time i 1996 til 1 time og 20 minutter i dag.
- New York til Chicago fra rundt 2 timer og 30 minutter i 1996 til 2 timer og 50 minutter i dag.
- British Airways flighter fra London til New York, Bangkok og Singapore er alle satt opp til å bruke 20 minutter mer i gjennomsnitt.
- Det største avviket ble funnet på Virgins rute mellom London og New York. Ruten er satt opp til å bruke 35 minutter lengre enn den gjorde i 2008.
Flyselskapene nekter for å manipulere rutetidene
Man skal ikke ha reist mye for å ha opplevd at man lander før rutetid. De fleste har også opplevd en forsinket avgang som mirakuløst blir tatt igjen og man lander på rutetid. SAS har som fast prosedyre å påpeke at man lander på eller før ordinær rutetid. Ryan Air har også en flott jingle som indikerer det samme ved landing på eller før rutetid.
Den nevnte Norwegian flighten fra New York til London dro fra New York 11:44 og landet i London 21:57. Dette var 53 minutter før rutetid, til tross for en 24 minutters forsinkelse ut fra New York.
Årsaken til manipuleringen er delt. Hovedforklaringen er nok at flyselskapene ønsker bedre renommé, færre klager og lavere driftsutgifter. For eksempel gir EU regler passasjerer som flyr til eller fra en flyplass i EU rett til kompensasjon på 250 – 600 Euro hvis flighten er 2 timer forsinket.
Flyselskapene selv nekter for å manipulere rutetidene for å oppnå bedre punktlighet. «Vi evaluerer våre flytider og rutetider regelmessig får å sikre at vi holder våre avgangs – og ankomsttider slik at våre passasjerer kan planlegge deres reise deretter» sier en talsperson i BA til The Telegraph. «Været, flymaskin, trafikkontroll, flyplassens infrastruktur og geopolitiske hensyn vil tas hensyn til når vi vurderer om vi skal redusere eller øke en rutes flytid i vår ruteplan».
Handler alt om punktlighet?
John Grant som er senior analytiker i OAG sier til The Telegraph at spørsmålet er litt mer kompleks enn å bare gjelde punktlighet. Luftrom og flyplasser blir mer travle. Mange flyplasser blir også større og avstanden mellom terminal og rullebane.
Punktlighet eller OTP (On Time Performance) defineres av OAG som utfører målingene som «ankomster mindre enn 15 minutter etter rutetid, inkludert kanselleringer». Det er altså ankomsttiden som måles, ikke avreisetid som mange tror. Samtidig defineres altså en ankomst 14 minutter etter rutetid som en ankomst på rutetid.
Norwegian ligger med 3 stjerner og en punktlighet på 77,1 på OAGs måling mellom juni 2017 og mai 2018. SAS ligger også med 3 stjerner og en punktlighet på 77,4 på samme måling. Øverst på listen ligger koreanske T’way Air med 5 av 5 stjerner og en punktlighet på 95,6. Andre flyselskap vi kjenner med 5 stjerner er blant andre Qatar, Air Baltic og Qantas.
Det handler om passasjerenes forventninger
Betyr det noe i det hele tatt? Alle synes det er flott å ankomme på tiden, enkelte er også ekstremt opptatt av det. Det handler om forventninger. Man forventer at flyet lander på tiden men man har ikke samme forventinger om hvor lang flytiden er satt opp til.
The Telegraph spurte John Grand i OAG om hva som gjør noen flyselskap bedre til å holde rutetidene enn andre. «Svært lite for å være ærlig» svarer Grand. «Flyselskap som opererer på store flyplasser med mange avganger hver dag (tenk BA og Virgin) har selvfølgelig større utfordringer med større volumer, lenger taxe tid, venting på ledige gater osv. Flyselskap som operer på slike flyplasser planlegger også dette i deres daglige drift, og jobber tett med flyplasser og leverandører for å sikre at driften går så smidig som mulig for alle flyselskaper».
Så det er egentlig ingen unnskyldning for å være sen.
Forsidefoto: JESHOOTScom / Pixabay
Legg igjen en kommentar