Våre tanker om NorgesGruppens mulige kortgebyr

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vi har i den siste uken skrevet flere ganger om NorgesGruppens mulige innførsel av gebyr ved betaling med kredittkort i deres butikker. Hvorfor reagerer vi egentlig så negativt på dette? Det vil vel ikke utgjøre mange kronene per handel?

For det første har vi i Norge hittil hatt en regulering som sier at det ikke er lov til å ta gebyr ved betaling med kredittkort. Dette er nå blitt myket opp, og butikker har anledning til å ta gebyr for å dekke sine reelle kostnader.

Hva er egentlig disse reelle kostnadene? Kredittkortselskapene skal også tjene penger. Deres inntekter kommer gjennom to kanaler. Det ene er provisjonen salgsstedene må betale for å kunne ta imot betaling med kredittkort. Den andre er renter kunden må betale når han ikke betaler kredittkortregningen sin på tiden.

Provisjonen salgsstedene må betale avhenger av hvilken korttype det er snakk om og hvor stor omsetning butikken/kjeden har. Bonusfeber erfarer at provisjonen for Visa og Mastercard ligger på litt over 1% og oppover, mens Diners og American Express ligger på 1,5%-5%. Altså vesentlig høyere. Ved betaling med BankAxept-kort er det ingen gebyrer for salgsstedene og det er da det billigste betalingsmiddelet for butikkene.

Andelen av betaling med kort øker. Andelen kortbetalinger i Norge anslås å ligge mellom 50% og 70% for vanlige butikker. Resten er kontantsalg. Og av andelen kortbetalinger er bankaxept den klart største.

Men kontanter er heller ikke gratis å håndtere. La oss ta et eksempel. La oss si at en Meny-butikk omsetter for 250 000 kr om dagen. 40% er kontantomsetning, altså 100 000 kr. Hvordan får butikken disse pengene i banken?

For det første må et av pengetransportselskapene komme og hente dagens omsetning. Dette koster ca 500 kr pr gang. Deretter skal tellesentralen ha betalt. Normalt tar de ca 50 kr for en pengepose. La oss si at 10 kasserere leverer fra seg en pengepose hver. Det blir også 500 kr. Så kommer tilleggsgebyrer hvis pengene ikke er sortert riktig, at det er levert for mye mynt i posen, noen har glemt en binders og så videre. Og så er det vekslepenger da. Det er heller ikke gratis. Normalt ca 3 kr pr rull. Går det 20 ruller om dagen er dette 60 kr til. Da har det fort kostet minst 1 060 kr, sannsynligvis en hundrelapp eller to mer for å håndtere kontantomsetningen den dagen. Og regner vi etter kommer vi frem til at dette faktisk koster butikken drøye 1% av kontantomsetningen. Akkurat samme andel som om omsetningen hadde vært på Visa eller Mastercard som NorgesGruppen nå vurderer å legge gebyr på.

Vurderer Norgesgruppen eller andre å innføre gebyr ved kontantbetaling også snart da for å dekke inn reelle kostnader?

Poenget vårt er at det ikke er dyrere å håndtere Visa og Mastercard enn kontanter. Og noen forretningsdrivende prøver da å ta alle mulige argumenter i bruk for å kunne dra inn et ekstra gebyr. (Fordeling av kortbetalinger er normalt BankAxept 65%-80%, Visa/Mastercard 20%-35%, Diners/AmEx 2%-5% avhengig av salgssted.) At «forretningen må få dekket sine kostnader» er i beste fall et meget tynt argument. Hva med markedsføringen de må gjøre? Skal de legge på et «markedsføringsgebyr» også da kanskje? Nei, her er Norgesgruppen på tynn is i argumentasjonen.

At noen salgssteder synes at det er dyrt for dem når noen betaler med Diners eller American Express på grunn av den høye provisjonen er vel så. Men erfaringsmessig er det kun 2-5% av den totale omsetningen som blir betalt med disse korttypene, så kostnaden totalt sett blir småpenger.

Motivasjonen for oss bonusjegere for å betale med kredittkort er at vi oppsamler poeng når vi handler i butikken. Og vi velger jo selv hvor vi vil handle.

En annen interessant faktor er turistene. Norge er allerede et dyrt land å feriere i. Turister har ikke alltid kontanter og har heller ikke tilgang til norske BankAxept-kort. Må de betale flere gebyrer straffer vi også turistene som med dette kan få et dårlig inntrykk av Norge som ferieland.

At man som kunde skal betale ekstra for å få lov til å betale er rett og slett dårlig kundeservice. Det burde butikkene ta inn over seg og droppe slike gebyrer, og heller tenke kundeservice i stedet. Har de råd til å se en kunde gå til en konkurrent som ikke tar dette gebyret i dagens situasjon? Ja, vi bare spør.

Diskusjonen rundt dette temaet er allerede godt i gang på vårt forum. Les hva andre mener, og delta gjerne i diskusjonen. Du finner diskusjonstråden ved å klikke på denne linken.

Kommentar

  1. Bank- og butikkmann sier

    Dette er en merkelig vinkling. La meg forklare:
    1. Kontanter er et lovpålagt betalingsmedium. Butikkene er forpliktet til å motta dette og derigjennom også kostnadene. Altså ingen gebyr på kontanter
    2. Bankkort med BankAxept er et godt etablert betalingsmiddel, på en meget effektiv infrastruktur, som gjør det kostnadseffektivt for butikk. Bankene henter ut gevinst ved at kunden kan ta ut penger og dette reduserer behov for transport. Nå er midlertid uttakene så mange at butikkene må betale for å få tilkjørt penger. Derfor øker denne posten for butikken – mens bankene har sluttet med å håndtere kontanter. Gebyrer bør derfor vurderes.
    3. Visa, AmEx, Mastercard osv øker kostnadene med ca 1 %. Også hvis man innfører kontaktløs betaling. Dersom alle bytter betalingsmiddel, øker kostnaden. gebyr bør innføres.

    Så: Hvis man ikke differensierer gebyr på kort ut i fra kundens bruk, så blir denne kostnaden lagt over på alle kundene, i stedet for de som velger kostbare løsninger. Og det er jo ikke rettferdig..?

    La derfor butikkene belaste de som velger dyr løsning – og belønne de som velger kostnadseffektiv løsning med å ikke øke prisene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *