WOW Air gjenoppstår med ny forretningsmodell

WOW Air

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Noe overraskende ser det ut til at WOW Air vil gjenoppstå som flyselskap. Like før helgen har nemlig en kjøper meldt sin interesse for konkursboet. Den nye eieren har imidlertid ambisjoner for flyselskapet som går ut over å være et tradisjonelt lavprisselskap.

Den første avgangen med nye WOW Air skal etter planen skje allerede i oktober. Den første ruten skal gå mellom Island og Washington. Kjøperen av selskapet er Michele Ballarin, som også er en av eierne av USAerospace. De var også aktuell som kjøper av boet på et tidligere tidspunkt, men den gang ble det ikke noen avtale. Nå ser det ut til at de har lykkes.

Starter i det små

Ifølge en pressekonferanse sist fredag skal WOW Air starte med to fly og skal utvide til fire fly innen neste sommer. På lengre sikt forventer selskapet å utvide til totalt 10-12 fly. Den første ruten skal gå mellom Keflavik og Washington.

Navnet WOW Air anses som en sterk merkevare og navnet skal beholdes. Ved oppstart skal selskapet operere med amerikansk driftstillatelse (AOC), men vil senere søke om driftstillatelse på Island. Det er usikkert om selskapet vil satse på fly fra Boeing, Airbus eller begge deler.

De nye eierne har lagt 85 millioner amerikanske dollar på bordet for å få selskapet i drift igjen.

Hva blir forskjellen?

Det er fortsatt litt uklart hvordan de nye eierne vil endre driftsformen fra i dag, men det er to ting som utmerker seg. WOW Air var opprinnelig et «Ultra Low Cost» flyselskap med ingenting inkludert. Under pressekonferansen sa imidlertid Michele Ballarin flere ting som ikke passer med denne forretningsmodellen. Blant annet skal det komme et loungetilbud for alle passasjerer, maten skal lages av en Michelin-kokk og det skal benyttes biometrisk boarding.

Dette er alt annet enn typisk for et lavprisselskap.

Vi er svært spente på å se hvilken forretningsmodell nye WOW Air ender opp med og ikke minst om det er en modell det faktisk er mulig å tjene penger på. Min første tanke er at denne modellen ligner litt på det franske flyselskapet La Compagnie som driver en ren business class-rute mellom Paris og New York. Skal WOW Air gjøre det samme, men uten Business Class-setetr om bord?

Du kan se hele intervjuet med Michele Ballarin her:

Denne artikkelen ble først publisert av Henrik Olsen for InsideFlyer.dk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *