Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Koronakrisen har ført til at hele reiselivsbransjen i dag står ovenfor store utfordringer. Vi tror at våre lesere, kanskje mer enn de fleste, ser fram normale tilstander og en hverdag etter koronaviruset COVID-19. Vi har derfor laget en liten oversikt over ting du kan gjøre for å hjelpe bransjen gjennom den verste perioden.
Etter et tiår med «forbedringer» i EuroBonus misliker du kanskje SAS så mye at du håper at selskapet kollapser under koronakrisen. Kanskje bryr deg ikke nevneverdig om Norwegian overlever heller. Du skal jo ikke fly med dem likevel?
Slik tenker ikke vi. Når koronaviruset er borte og krisen er over, er det å kunne reise igjen det vi ser mest fram til. Da håper vi at alle de store flyselskapene verden over fortsatt er med oss. At det får konsekvenser for hele bransjen også på lengre sikt er det liten tvil om, men forhåpentlig er selskapene fortsatt i live. Kanskje får vi se noen av de mest utrolige tilbudene vi noen gang har sett for å lokke oss tilbake i reiselivet igjen. Det kan vi selvsagt ikke vite, men vi kan i alle fall håpe …
For å komme raskest mulig tilbake igjen etter krisen, kommer reiselivsbransjen til å trenge hjelp fra oss. Sannsynligvis også fra myndighetene, men også fra oss som reiser. Med det i bakhodet vil vi dele noen ideer vi har om hva du kan gjøre for å støtte reiselivsbransjen, selv når du sitter hjemme.
1. IKKE ring flyselskapet
Har du en Companion Ticket som går ut i juli? Er du bekymret for gullstatus som går ut i mai? Vil du booke om en bonustur i juni til senere på året? IKKE gjør det nå! Dette er ikke tiden for å plage kundesenteret med saker som ikke haster. Det som er viktig nå er å få reisende hjem igjen. Vent et par uker, så slipper du kanskje å sitte på timevis i kø også.
2. Må du virkelig fremme det EU261-kravet?
Det er lett å bli frustrert når flyselskapet med et standardsvar påberoper seg «ekstraordinære omstendigheter» for å avvise kravet ditt om kompensasjon. Spesielt hvis du mistenker at forholdene var helt innenfor flyselskapets kontroll.
Men er det egentlig noe mer ekstraordinært enn en global pandemi? Greit, kanskje ble flyreisen kansellert mindre enn 15 dager før avreise og du har egentlig krav på kompensasjon, men spiller det egentlig noen rolle? Kanskje vil du på et eller annet tidspunkt få denne kompensasjonen, men da vil du sannsynligvis ha brukt mer tid og energi på å følge opp saken din enn det den eventuelle kompensasjonen er verdt. På lang sikt vil nok denne kompensasjonen koste deg mer enn den smaker, hvis resultatet er at hele reiselivsbransjen kollapser …
3. Bestill reiser fram i tid
Det er ingen som vet hvor lenge denne krisen vil vare, men den kommer ikke til å være evig. Flyselskapenes likviditet avhenger av at de får inn penger i dag, for flyreiser framover i tid. Tørker bestillingene opp, vil flyselskapene forsvinne.
Akkurat nå er det massevis av gode tilbud å velge i. Både flyselskap og hotellkjeder har også innført mer fleksible regler for avbestilling og endring, og betaler du med kredittkort er du også sikret mot økonomisk tap ved konkurs. Dette er faktisk noe du bør utnytte hvis du kan.
4. Bestill bonusreiser
Du kommer aldri igjen til å finne så mange ledige bonusseter som du gjør nå. Benytt deg av muligheten! I tillegg forskutterer du skatter og avgifter for flyselskapet, og bidrar dermed til bedre likviditet. De fleste bonusreiser er også fleksible, så det er lite risiko forbundet ved dette. Når flyselskapene skal gjenoppta rutene sine vil det også være bra om flyene er så fulle som mulig. I motsatt fall kan rutene forsvinne.
5. Fortsett å bruke kredittkortene dine
Slik situasjonen er nå kan det kanskje være fristende å bytte til et kredittkort som gir rabatter eller cashback. Penger i banken føles kanskje tryggere enn bonuspoeng hos et flyselskap eller en hotellkjede som kanskje går konkurs.
Ikke gjør det. Du kan kanskje ikke fly og vil kanskje ikke bestille reiser, men det bankene betaler flyselskapene og hotellkjedene for bonuspoengene du får kan være avgjørende for at de faktisk overlever. Fortsett å overfør Trumf-poengene dine også, til SAS EuroBonus eller Nordic Choice Club.
6. Vær lojal mot selskapene som har vært lojal mot deg
Flere hotellkjeder, blant annet Hyatt og Radisson, har forlenget medlemmenes elitestatus med et helt år. Noen flyselskaper, som for eksempel Qatar Airways, har innført lignende tiltak for sine medlemmer.
- Les også: Hotellkjedene som lemper på elitekravene
- Les også: Qatar Airways Privilege Club forlenger statusen din
- Les også: Flying Blue firer på kravene for rekvalifisering
Når vi en gang skal begynne å reise igjen, er det kanskje fristende å ta de ekstra godene vi har fått for gitt og heller fokusere på bonusprogrammene hvor vi faktisk må jobbe for å nå kravene. Men blir ikke det helt feil? Ikke belønn selskapene som ikke lempet på reglene og ikke kom sine beste kunder i møte. Vis heller takknemlighet ovenfor de som faktisk tok vare på deg som medlem.
7. Støtt opp om ditt «lokale» reisebyrå
Under normale omstendigheter er vår generelle anbefaling å alltid bestille direkte fra flyselskapet. Hvis noe skulle skje, er flyselskapene som regel mer fleksible enn de mange nettbaserte reisebyråene.
Den siste tiden har det imidlertid vært nærmest umulig å få kontakt med flyselskapene. Heldigvis finnes det fortsatt noen mindre reisebyråer som er opptatt av personlig service. Det koster kanskje litt ekstra, men det er en liten pris å betale når situasjonen er sånn som den er. I tillegg forsvinner selvsagt også livsgrunnlaget til disse reisebyråene når ingen reiser. Skal du bestille reiser nå, vurder derfor å bruk et profesjonelt reisebyrå. Da bidrar til å holde hjulene i gang, samtidig som du gjør det enklere for deg selv om du må endre på reisen.
Spiller det egentlig noen rolle?
I krisetider som disse, faller formaninger om ro og solidaritet ofte for døve ører. Den langsiktige horisonten forsvinner, og det sikre seg flere måneders forbruk av hermetikk, pasta og dopapir kan se ut til å være det eneste som gjelder.
Er du interessert i at reiselivsbransjen fortsatt skal eksistere slik vi kjenner den i dag, tar du forhåpentligvis med deg noen av tipsene du har fått her i hverdagen. Det innebærer tross alt liten innsats eller risiko for deg, men kan bety alt for en hel bransje og tusenvis av mennesker som har den som sitt levebrød.
Forsidefoto: Free-Photos / Pixabay
Legg igjen en kommentar