Minitest av Harbour Air Seaplanes og de Havilland DHC-3 Otter

Harbour Air Seaplanes, DHC-3 og DHC-6

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Flyturer er noe vi titt og ofte skriver om her på InsideFlyer. I disse artiklene er det gjennomgående sånn at flyene helst skal være så store som mulig, det skal være nye fly med fresh kabininnredning og det skal helst være komfort i form av business class eller bedre. I denne testen skal vi se på et produkt som ligger helt i den andre enden av skalaen.

I forbindelse med en ferietur til Vancouver hadde jeg planlagt å ta en dagstur til Victoria på Vancouver Island. Den raskeste måten å komme seg til Victoria på fra Vancouver er med sjøfly fra selskapet Harbour Air Seaplanes. På grunn av værmessige forhold måtte denne turen dessverre utgå, men jeg klarte ikke helt å legge fra meg drømmen om å få prøve en tur med et av selskapets sjøfly. Jeg befinner meg tross alt i Canadas ubestridte sjøflyhovedstad.

Vi bestemmer oss derfor for heller å ta en sightseeingtur over Vancouver og omkringliggende områder.

Harbour Air Seaplanes Boarding Pass
Flotte, laminerte ombordstigningskort som vi dessverre måtte levere fra oss da vi gikk om bord

Harbour Air Seaplanes

Harbour Air Seaplanes ble grunnlagt i 1982 og er Canadas største flyselskap med flåte bestående utelukkende av sjøfly. Flyselskapet betjener 13 forskjellige destinasjoner i British Columbia og leverer i tillegg charter og turflygninger. Flåten består av 10 stk. DHC-2 Beaver, 23 stk. DHC-3 Otter og 2 stk. DHC-6 Twin Otter fra de Havilland Canada.

De Havilland Canada er i dag en del Bombardier Aerospace, som er kjent for blant annet CRJ900-serien som brukes av SAS og flere andre operatører i Europa.

Innsjekking

Sjøflyterminalen ligger i Coal Harbour, like ved Canada Place. Vi hadde kjøpt billettene våre på forhånd og siden det ikke var noe kø i den dedikerte innsjekkingen for sightseeingflygninger, hadde vi boardingkortene i hende etter rundt to minutter. Kaffe, te og noe enkle bakervarer er inkludert i billettprisen, her er det med andre ord loungetilgang for alle! Vi tok en kopp kaffe i terminalen før vi gikk ut til gaten for å se på flyene som ligger ankret opp.

Boarding

Boarding for denne flytypen er ca. 10 minutter før avgang. Denne flyvningen var utsolgt, men siden flyet ikke har plass til mer enn 14 passasjerer går det likevel raskt unna. På ruteflygninger med Harbour Air Seaplanes er det mulig å betale for reservert singelsete og prioritert boarding. På sightseeingflygninger er det imidlertid førstemann til mølla som gjelder.

Harbour Air Seaplanes boarding

Når alle var kommet om bord fortalte kaptein litt om ruten han skulle fly, før vi fikk se en video med sikkerhetsdemonstrasjon på iPad som ble hengt på veggen foran i kabinen. Deretter ble motorene startet opp og vi takser ut i Vancouver Harbour for take-off.

For alle dere flynerder der ute er det verdt å merke seg at besetningen kun består av én person. Cockpit har imidlertid plass til to personer og sete nr. 2 regnes faktisk som et vanlig passasjersete! Disse små flyene omfattes åpenbart ikke av de samme rigide sikkerhetsreglene som større passasjerfly og døren til cockpit sto åpen under hele turen.

Opplevelse om bord og selve flyturen

Harbour Air Seaplanes sin DHC-3 Otter har plass til 14 passasjerer. Det er 4 rader med 1 + 2 setekonfigurasjon, samt sete nr. 2 i cockpit og et singelsete helt bak i kabinen.

Kabinkomforten i dette flyet vil få en flygning med et hvilket som helst lavkostselskap til å fremstå som first class ved sammenligning. Dobbeltsetene er så smale at det i praksis kan kalles halvannetsete og det er så dårlig med benplass at jeg enten måtte sitte med spredte ben eller bena trykket opp i setet foran for å få plass. Det er heller ingen form for servering eller annen service om bord.

Flyet vårt er på ingen måte noe nytt fly, selv om det fremstår som godt vedlikeholdt. Det hadde sin første flytur i 1960 og flytypen har faktisk ikke vært i produksjon siden 1967. Det bråker og rister under take-off og climb, men det er en del av sjarmen med slike fly og gjør absolutt ingenting.

Etter take-off flyr vi vestover langs North Vancouver og West Vancouver til Passage Island, før vi svinger sørover. Deretter går turen langs strendene mot English Bay, over Granville Island og nordøst mot Port of Vancouver. Til slutt svinger vi vestover igjen, flyr over downtown og rundt Stanley Park før vi lander i Vancouver Harbour og takser tilbake til terminalen.

Konklusjon

Det er vanskelig å vurdere denne flygningen på samme måte som en hvilken som helst annen flytur. På tross av trang kabin, trange seter, dårlig beinplass og mye motorstøy hadde vi 20 fantastiske minutter i lufta. Jeg hadde gjerne tatt en lengre tur eller en tur til om det hadde vært mulig. En tur med Harbour Air Seaplanes anbefales på det varmeste om du er i område, enten det er en ruteflygning eller bare en sighseeingtur.

Booking

Vancouver Classic Panorama kostet 125 CAD (766 kroner med dagens kurs) pr. person og er en av flere turer som tilbys av selskapet. Turen ble booket på Harbour Air Seaplanes sin nettside.

Oversikt

Fordeler

Fantastisk utsikt
Mulighet for å sitte i cockpit
Unik flyflåte

Ulemper

Trange seter
Mye motorstøy

Service

Kabin

Mat og drikke

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Det er vanskelig å vurdere denne flygningen på samme måte som en hvilken som helst annen flytyr. På tross av trang kabin, trange seter, dårlig beinplass og mye motorstøy hadde vi 20 fantastiske minutter i lufta. Jeg hadde gjerne tatt en lengre tur eller en tur til om det hadde vært mulig. En tur med Harbour Air Seaplanes anbefales på det varmeste om du er i område, enten det er en ruteflygning eller bare en sighseeingtur.

3.5

Kommentar

  1. Finn Erik Edvardsen sier

    Igjen en artig og interessant «minitest» – bare liten kommentar om mine favoritt fly (DHC-2/3 og 6) disse er ikke lenger en del av DeHavilland Canada (og Bombardier) de hoerer naa til den lille Fly Fabrikken Viking paa Victoria International Airport (Sydney BC) som kjoepte alle rettigheter fra DeHavilland Canada og som produserer DHC-6-400 Twin Otter. De har tanker om aa starte produksjon av DHC-8 Dash-8 (100-200 varianter) og Wideroe har visstnok vaert paa besoek sammen med andre opereratoerer.

    • Martin sier

      Hei Finn Erik,

      Takk for innspill, du har selvfølgelig helt rett. I et forsøk på å ikke bli for omfattende i historiedelen av artikkelen formulerte jeg meg kanskje litt unøyaktig. Det stemmer forsåvidt, veldig forenklet, at de Havilland ble en del av Bombardier, men rettighetene til DHC-1 til DHC-7 eies i dag av Viking Air.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *