Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det Malaysiske Luftfartstilsynet (MAVCOM) har kunngjort at AirAsia X har fått trafikkrettigheter for å operere ni ukentlig ruter mellom Kuala Lumpur internasjonale flyplass(KLIA) og London Gatwick (LGW) fra juni 2017.
Ifølge CAPA, vil longhaul lavprisselskapet leie et par B777-300 (ER) med levering i andre kvartal av 2017. Selskapet hadde opprinnelig planlagt å bruke sin bestilte flåte av Airubs A330-900neo på rutene til Europa. Men de valgte å gå for en leieavtale med innleide B777, fordi de det er kunngjort en utsettelse på leveringen av de oppgraderte Airbus A330 til tidlig 2019.
AirAsia X prøver igjen…
AirAsia X innstilte flyvningene til Europa allerede i 2012, og den offisielle grunnen var da relatert til høye drivstoffkostnader, «ublu» skatter og dårlig etterspørsel på rutene. På det tidspunktet brukte selskapet en flåte bestående av nå pensjonerte Airbus A340-300s på rutene til Paris Orly og London flyplassene Stansted og Gatwick.
AirAsia Konsernsjef, Tony Fernandes har også blitt sitert i den Thailandske pressen. Han indikerer Thai AirAsia X også vurderer å starte direkteruter mellom Bangkok Don Mueang-Frankfurt Int’l (FRA), Tyskland sommeren 2017.
Hva betyr dette i praksis ? Det vil kanskje bli ytterligere prispress på rutene til det fjerne-Østen. Norwegian har i dag ruter fra Stockholm, Oslo og København til Bangkok. Vi har sett en-veis billetter OSL-BKK ned mot NOK 1099,- hva AirAsia X vil tilby er foreløpig ikke kjent.
Legg igjen en kommentar