Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyprodusenten Boeing bekrefter at de vil kutte ytterligere 7 000 stillinger. Dette kommer blant annet som et resultat av den pågående koronapandemien, som har vært en katastrofe for luftfartsindustrien og reiselivsbransjen.
Koronaviruset har skapt problemer på tvers av hele reiselivsbransjen, men for Boeing startet problemene lenge før pandemien inntraff. Problemene med 737 MAX har gått hardt utover både nye bestillinger og flyprodusentens evne til å levere fly. Dette vises også tydelig på Boeings kvartalstall som viser et underskudd på nesten 4,5 milliarder kroner for siste kvartal. Tilsvarende tall for fjoråret visste et overskudd på nesten 11,5 milliarder kroner. Omsetningen endte på drøyt 134 milliarder kroner, en nedgang på 29% sammenlignet med fjoråret.
Omsetningen fra leveranser til romfart og militære er på omtrent samme nivå som i fjor, med en svak nedgang på 2%.
Varsler ytterligere nedbemanning
I et åpent brev til selskapets ansatte, forklarer Boeings konsernsjef Dave Calhoun at selskapet trolig vil ha rundt 130 000 ansatte innen utgangen av 2021. Det er 20% færre ansatte enn selskapet hadde ved starten av dette året.
– I resultatet for tredje kvartal som ble offentliggjort i dag, gjenspeiles konsekvensene av COVID-19 på det kommersielle luftfartsmarkedet i lavere inntekter, inntjening og kontantstrøm sammenlignet med samme periode i fjor. Vår samlede kontinuitet og mangfoldet i kundebasen vår, inkludert våre kunder i det offentlige, forsvaret og romfart, har gitt en viss lindring, samtidig som vi har tatt vanskelige beslutninger og levert i henhold til våre forpliktelser.
Foruten den globale pandemien har problemene med 737 MAX også skapt store utfordringer for Boeing. Selskapet har fortsatt tro på at de vil ikke kunne gjenoppta leveringer til sine amerikanske kunder innen utgangen av året, men legger ikke skjul på tilliten til produktet er svekket hos kundene. Bare 12 737-maskiner er levert hittil i år, en nedgang på 90% sammenlignet med fjoråret.
Slutt for Dreamliner-produksjon i Everett
Selv om Boeing 787 Dreamliner har vært en suksess for Boeing, har heller ikke dette programmet gått på skinner hele veien. Kostnader til utbedring av feil på denne flytypen påvirker også resultatet i negativ retning, uten at Boeing spesifiserer hvor mye disse kostnadene utgjør.
Ordreinngangen for Dreamlineren er også betydelig redusert og Boeing besluttet tidligere denne måneden og konsolidere all Dreamliner-produksjon til fabrikken i North Charleston i Sør-Carolina i løpet av 2021. Everett-fabrikken har produsert 787 siden produksjonen startet i 2007.
– Boeing 787 er den enorme suksessen den er i dag takket være teamet vårt i Everett. De bidro til å skape et fly som endret måten både flyselskaper og passasjerer ønsker å fly. Når kundene våre er kommet seg gjennom den globale pandemien, vil vi for å sikre den langsiktige suksessen for 787-programmet konsolidere produksjonen i Sør-Carolina, sier Stan Deal, president and chief executive officer i Boeing Commercial Airplanes i en uttalelse.
Foto: Boeing
Legg igjen en kommentar