Roadtrippin' USA

Tråd i 'Reisebrev' startet av steve0, 12. febr 2022.

1. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Jaja, da er det vel dags for å starte mitt første reisebrev her inne?

Kl. 04 gikk alarmen, opp og hopp i retning Gardermoen for å rekke frokost på hjemmebane (gullstua) samt et tysk fly som skal frakte meg til München snart... Må si at digital sjekk av coviddokumentasjon hos LH fungerer helt ypperlig!

Dagens gode karma ble fikset ved at jeg fant noen sin Airpod på gulvet i sikkerhetskontrollen. Vedkommende kom løpende mens jeg sto og ventet på min baggasje, og var veldig glad for at noen hadde funnet den.

Ellers så er det ganske tydelig at covidtest ved ankomst er borte:
    IMG_4250.jpg

Routingen denne gangen er OSL-MUC-BRU (LH eco), BRU-FRA-SFO-SEA (LH business), SEA-SFO (UA eco), LAX-ZRH-BRU (LX business), BRU-MUC-OSL (LH eco). Grunnen til det er at jeg har bestevennen min med på CT-tur, så den måtte starte og slutte i Brüssel. Turen ble opprinnelig bestilt på julaften, men har etterhvert blitt endret på utallelig mange ganger grunnet kansellerte avganger, endring i reiseplanene, og diverse feil hos kundeservice.

På planen står NBA, besøke gamle venner, kose oss med mat og drikke, få til noen digre gåturer ut i naturen (bl.a. redwoods og Big Sur), PCH (highway 1) og selvfølgelig bare ha ferie. Dette blir gøy!

Er spent på øvre etasje i 747’en i morgen, for den opplevelsen har jeg aldri hatt før! Gitt at jeg klarer covid-test i Brüssel når jeg ankommer på ettermiddagen…

Last edited: 12. febr 2022
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,259
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser vi frem til - god tur!

steve0 liker dette
  3. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,217
    Bonuspoeng:
    93
    God tur.

steve0 liker dette
  4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,220
    Bonuspoeng:
    293
    God tur, mange gøye flygninger ..

steve0 liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,175
    Bonuspoeng:
    293
    Litt av en rute. Det gledes til å følge deg :)

steve0 liker dette
  6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! :D

steve0 liker dette
  7. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det føles veldig godt å være på farta igjen, kan jeg love dere... Men det behøver kanskje ikke være en overraskelse på et slikt forum som vi er inne i? :D

"But what about second breakfast?"
    Vel, den spises akkurat nå i LH senator-lounge. Veldig strenge regler for å komme inn (trippelvaksinert eller testet), og jeg måtte gå i taxfree'n for å kjøpe ny munnbind, for her er det kun FFP2 som er gyldig billett. Dragene var veldig nøye på det.

IMG_4251.jpg

Smaken sitter som en kule. Herfra går det videre til BRU og kjapp familiebesøk, samt dommedagstesten. Kjenner at det er litt for mye usikkerhet for at det skal være behagelig akkurat nå, men satser på at alt er over om 5 timer og vi kan reise av gårde som planlagt.

8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,931
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Gleder meg til å følge med på turen. :) Skal selv til California neste uke, og det blir roadtrip på meg også.

Det er gledelig å se mange reisebrev for tiden!

Sunnfjordingen, haifinn and steve0 like this.
  9. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,217
    Bonuspoeng:
    93
    Da dukket det opp et spørsmål kjenner jeg. Munnbind FFP2... Ble brått veldig usikker hva jeg har liggende. Ligner veldig på de engangs alle har - hvitt på den ene siden og blått på den andre. Skal til Frankfurt på torsdag, og liker å være forberedt

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,867
    Bonuspoeng:
    183
    Du beskriver et vanlig kirurgisk munnbind. FFP2 er laget av litt tykkere materiale, tilsvarende støvmasker ol.

https://www.apotek1.no/produkter/allmed-ffp2-maske-832032p

Jeanette liker dette
  11. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,217
    Bonuspoeng:
    93
  12. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Kostet 0,99 euro på flyplassen. Ikke all verden det, men litt dumt å måtte bruke tid på.
    Er også litt usikker om dette gjelder alle LH lounger, eller kun MUC siden det er tydeligvis et eller annet på delstatnivå. Reiser via FRA i morgen, så kan gi en liten oppdatering da.

13. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    93
    God tur:) Digg med reisebrev! Roadtrip San Francisco - LA via PCH på meg om en drøy uke.

drsyk, Sunnfjordingen and steve0 like this.
  14. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    I dag gikk alarmen 03.45… Forhåpentligvis siste gang jeg må opp så grytidlig. Men det betyr kanskje at jeg får litt søvn på vei over nordpolen?

Vi hoppet i bilen og kjørte av gårde til BRU. God stemning i innsjekk, men fader hvor mange mennesker det var der allerede så tidlig på en søndagmorgen. Sikkerhetskontrollen gikk treg, den og.

Loungen derimot var bokstavelig talt tomt. Brussels Airlines sin flagship lounge leverte godene i form av veldig godt wienerbrød og selvfølgelig tappetårnet med 4 belgiske øl. Massasjestolen var bare deilig avslappende etter den tidlige bilturen. SAS kunne lært en ting eller to om lounger dersom de kommer på besøk en eller annen gang.

700A8FED-898B-475D-BBEE-BF0272D4B0B1.jpeg

Vi skynder oss til flyet videre mot Frankfurt! Den går med A320, som er den samme typen som mine to forrige legs, til tross for at denne flys av Brussels Airlines og ikke Lufthansa. Den europeiske arbeidshesten får virkelig kjørt seg.

Last edited: 13. febr 2022
  15. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,102
    Bonuspoeng:
    93
    Og dagen bare fortsetter og fortsetter...

Etter at vi landet i FRA bar det mot Z-gates og Senator lounge. Vi skulle iallefall prøve denne også, slik at kompisen min får hele opplevelsen første gang. Kan forøvrig nevne at det ikke var nødvendig med FFP2 her, @tfo. En time senere var det boarding time, men i all min hast hadde jeg ikke fått med meg at:
    1. Det hadde dannet seg kø, fordi alle måtte fremdeles besvare sikkerhetsspørsmålene til USA-avgangene (har du pakket koffert selv, har du covid-dokumentene i orden, osv)
    2. Kun jeg hadde fått den berømte SSSS'en på boardingkortet, og jeg hadde ikke lagt merke til det før jeg sto i køen til dokumentsjekk. Så da ble jeg sluset tilbake til sikkerhetskontroll for ekstra grundig sjekk, og rakk såvidt velkomstchampagnen på flyet, der reisefølget selvfølgelig satt og lo av meg. Naja :rolleyes:
    IMG_4258.jpg
    747-8 'Niedersachsen' skulle frakte en god mengde passasjerer til San Francisco i dag. Heldige oss som kunne gå opp trappa til den veldig koselige mini-kabinen!
    IMG_4259.jpg

Flytiden på 11 timer gikk unna på et blunk med god service, god mat, god drikke og noen timer med søvn. Må si at det er litt behagelig når fristelsen av gratis wifi ikke er til stede, for da kan man egentlig bare slappe av. Setene likte jeg definitivt bedre enn SAS sine, og hodeputen var faktisk en pute :p
    IMG_4261.JPG IMG_4262.JPG
    Vi prøvde oss i god InsideFlyer-ånd på å tømme tralla, men fikk det dessverre ikke til. Trenger nok litt flere mannskaper til det.

Da vi landet i San Francisco parkerte vi ved siden av Helge Viking, som var jo et kjent syn! Fordelen av å dra tidlig fra Europa er jo at man ankommer USA først, og da er det ganske så tomt i immigration og customs køene. De var rustet for ganske mange flere enn vi var iallefall. Etter litt frem og tilbake fikk vi begge stemplet passet og kunne dra videre til bag drop, TSA kontroll og United Club. Ikke noe spesiell den siste (sitter og skriver dette innlegget her nå), men den har riktignok veldig bra tarmac view. I tillegg er det nesten ikke noen i loungen her, og det kan jo ha noe med en viss sportskamp å gjøre...

Siste leg er et stappfult United A319 til Seattle om halvannen time, og setene våre er på siste rad. Liten nedtur etter Lufty...

Attached Files:

indahla, jgroneng, mathiasfe and 18 others like this.
  16. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Gooooooooooood tur :)

steve0 liker dette
  17. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,384
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig god tur! Legg gjerne inn bildene i full størrelse, hakket lettere når en leser igjennom :)

steve0 and Jeanette like this.
  18. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin reiseskildring så langt. Reiser selv til USA med LH 747-8 snart, så dette var interessant lesning.
    Hyggelig å høre at pre-departure Champagne er på plass :)

Hva er SSSS?

God tur!

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,475
    Bonuspoeng:
    183
    Ekstra sikkerhetsskjekk. Normalt av både passasjer og baggasje. F.eks skanning, kroppsvisitasjon, swab-test for eksplosiver osv. Ganske sjelden man opplever dette.

drsyk and 1884derby like this.
  20. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,217
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig tur og fin rapport. Takk for tilbakemelding angående FFP2. Er typen som ikke liker overraskelser og skjønner at jeg kneppet til med en bestilling på FFP2 litt tidlig. Som reisefølget også sa når vi bestilte dem - disse blir bra til båtpussen, som nå vil gjelde i flere år da minste antall var 50

Del denne siden