Ah, super observasjon, dette var jeg ikke klar over. Edit: Teknisk får jeg jo alikevel rett, bare at det er NY mandag worst case - gitt at Final Notice bare er en kommunikasjons-event
Ingen børsmelding eller melding til U.S. Bankruptcy Court så da kan man kanskje anta at det foregår en auksjon... Det er et godt tegn, og gir rom for å kunne spekulere masse, er den industriell kjøper i miksen?
Ja, herfra blir det spekulasjon - som jo er kjempegøy! Kjapp analyse: * Danske stat driter i SAS som sådan, de er interesserte i arbeidsplasser i sektoren som helhet. Det er både offentlige og private jobber her som er avhengig av dagens (og sikkert økende) aktivitet i DK. * Apollo som PE-aktør har ulike strategier for exit, men i all hovedsak er det genuine strukturelle endringer, window dressing eller sammenslåing. Plan A er da sånn ca "SAS FORWARD". Av lokale industrielle aktører er det LHG, AF/KLM og IAG som er aktuelle. Av disse kjenner jeg bare til en kobling mellom AF/KLM og Apollo. KLM har fått økende begrensninger på sin hub, så mulig gruppen ser på Norden som en ekspansjonsmulighet. LH har jo historisk snust på SAS, men vil muligens kjenne på kostnader med CPH som hub - og sånn sett komme i konflikt med DK-stat. TAP er også til salgs, men fortrinnsvis til industrielle aktører. Her er det vel IAG som har mest å hente, rent geografisk og kulturelt. Kan passe LH meget bra, men krever nok investeringer i LIS som hub. Om LH må prioritere mellom disse to *A-selskapene, tror jeg det er værre å miste TAP med tanke på fremtidig vekst i Sør Amerika og konkurransen mot IAG. Norden har nok også mistet litt interesse med tanke på stengt luftrom østover.
Tror TAP går til Air France-KLM, med Lufthansa som en mulighet. IAG blir nok for sterk fra et konkuranserettslig perspektiv med både Iberia og Air Europa og Tap. Hvis IAG ser på SAS så er det fordi det er et finansielt sterkt case, med muligheter for litt kostnadssynergier. SAS vil styre sin egen strategi så lenge de tjener penger, som et value selskap ala Aer Lingus. For Air France-KLM (som Anko kjenner godt) er SAS en interessant vekstmulighet. Ben Smith har gitt Air France en premium-strategi med færre transfer, og AMS/Nederland er som du nevner politisk i ferd med å nedskalere transfer-strategien til KLM. KLM må upgauge og velge sine destinasjoner med omhu. Linköping og Ålesund kan ikke anta at KLM blir værende. CPH kan ta en Nord/nordøst Europa hub rolle i det konsernet. SAS sine mange slots på LHR gir også en dynamikk med Virgin/Delta som er en del av transatlantiske JV. Lufthansa frykter jeg derimot vil gjøre SAS til et Eurowings light og kanalisere ganske mye transfer til BRU/FRA/MUC/VIE/ZRH. Industrielt ønsker jeg IAG for da får man en eier som vil la SAS finne sin strategi, mens kanskje Air France KLM er det mest sannsynlige.
Aftenposten mener at det pågår auksjon, med to grupperinger. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zEJVy4/budkamp-om-sas-to-kjemper-om-aa-bli-storeier
Hvis dere skal velge mellom at SAS er medlem av *A eller at AIG flytter SAS inn i Skyteam, hvilken allianse er best å være i for SAS?
Liten korreksjon her, IAG er OneWorld. Foretrekker Star Alliance fordi det er større og derfor gir mer award-mulighet. OW er ingen dårlig andrepremie. Ja, det hadde vært veldig artig - men usikker på hvordan det da stiller seg med gjelden de har/skal ettergi. Den kan jo ha kommet med vilkår om at DK fremdeles har en eierandel over X% eller noe slikt. Jeg lurer også på hva Wallenbergfamilien gjør. Det naturlige er vel å gå sammen med Apollo, men det kan jo tenkes at de vil ha en mye større plass enn de har hatt tidligere, gjerne via EQT.
I kveld får vi vite mer. https://e24.no/boers-og-finans/i/pQjqm6/sas-innkaller-til-pressekonferanse-om-pengejakten-tirsdag
Kjempespent, ikke minst på hva det betyr for generell kvalitet og Eurobonus. Når de er ute av Chapter 11 er det ingen unnskyldninger igjen.
Jeg ser ikke for meg store endringer på Eurobonus, annet kanskje noen få forbedringer for Diamond. Nettverket fremover derimot, forventer jeg at de tar tak i og gir en tydelig retning. Hvis det blir en industriell eier så tenker jeg Eurobonus er "fredet" frem til integrering plus ca. et år etter det. Sunn fornuft å ikke røre programmet før alle andre barnesykdommer er tatt hånd, det var også slik de amerikanske selskapene gjorde det etter sine Chapter 11. Etter fredningstid derimot, gikk det ikke så bra med programmene fra et kundeperspektiv. Men SAS står ovenfor et ganske aggressivt Norwegian, så det begrenser forhåpentligvis hvor ille det kan gå.
Er det på tide å lese seg opp på Flying Blue? (Nei, pt finnes ikke lifetime Gold....) https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15502 "Är det riskkapitalbolaget Apollo? Eller Danska staten? Eller är det Air France/KLM? Internationella media rapporterar om att det just nu pågår en strid om vem som ska bli ny storägare i SAS." #spekuleringergøy
AirFrance/KLM er ikke spesielt gøy nei... SkyTeam er klart den svakeste av alliansene, og muligheten for bonusreiser på kryss av alliansen er mildt sagt elendig. Det er ikke uten grunn at poengene til Delta som er største selskap i alliansen er døpt om til "SkyPesos". Krysser fingrene for at det ikke er noen av de store selskapene som ønsker å kjøpe SAS.
Så er det noe som ikke lukter helt greit med ordbruken "Statusoppdatering". Forhåpentligvis er det bare en eller annen viktigper-papirarbeider som ikke tør å bruke andre ord som f.eks, "Resultat" eller "Konklusjon" etc.
Jeg forstår godt den, dog er det et samarbeid med Etihad som vil hjelpe litt. For meg som ikke har anledning til å fly longhaul så er tenker jeg det er bra fordi Europa-tilbudet blir bedre, men jeg vil jo ikke ofre Lifetime Gold. For SAS er den store fordelen er at det "løser" Gøteborg/Jylland problemet til SAS, uten en kjerne av innenriksruter som man har i Norge er det vanskelig å bygge lojalitet og i praksis er disse områdene veldig hyppige brukere av KLM/AMS (ja, det gjelder også Vestlandet, men her har i det minste SAS en viss markedsandel/brandstyrke fordi folk også reiser innenriks).
FlyingBlue sin dynamiske prising av bonusreiser gjør at du kan få Europa-reiser til prisen av en longhaul billett... I og med at det er en auksjon så er man jo ikke ferdig før partene ikke er villige til å forbedre tilbudet sitt. Retten i USA har satt 5. oktober som frist for å melde resultatet fra auksjonen.
Ja, men jeg tror drømmen om C billett til USA til 100 000 poeng egentlig er mer unntaket enn hovedregelen... Inflasjon treffer alle. Men ja, tenker verdien på Flying Blue er nærmere 6 øre, mens Eurobonus nok er nærmere 10 øre, både på grunn av long haul prising, men også fordi man har mulighet til å benytte dem innenriks som ofte gir god verdi. Jeg var litt uklar i min post tidligere, auksjonsfristen var 2. oktober, 5. oktober var fristen til å melde til domstolen.