UK innfører ETA ("ESTA") 2. april 2025

Tråd i 'Nyheter' startet av Storbaba, 12. sept 2024.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,601
    Bonuspoeng:
    113
    På Dagnytt i dag ble det opplyst at UK fra våren 2025 innfører ETA med krav om forhåndgodkjenning av alle reisende med unntak av Irland. Man må dermed ha ETA eller visum f.o.m. 2. april 2025. Hadde det vært 1. april kunne en jo tro det var en aprilspøk, men nei...

ETA vil bli gyldig i to år og skal koste 10 pund.

Fant også artikkel på NRK nå:
    https://www.nrk.no/urix/storbritannia-endrer-innreisereglene-1.17040014

Earl, Malmo, LL_Air and 1 other person like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,175
    Bonuspoeng:
    293
    Mange rare unnskyldninger istedenfor å si det det egentlig handler om; turistskatt og inntekt.

Norwegian_Traveller and Wiolenze like this.
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,527
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir liknende krav for besøkende fra 3. land (som for eksempel UK og USA) til Schengen-området.

https://travel-europe.europa.eu/etias/what-etias_en

Storbaba and natto like this.
  4. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,453
    Bonuspoeng:
    93
    Og ikke minst, en "skatt" som enkelt kan økes når noen skal få budsjettene til å gå opp :rolleyes: og det uten klager fra eget stemmekveg!

RoadKing and NoLimit like this.
  5. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Blir litt mere styr å reise. Tyskland har nå innført grensekontroll, og det kommer til å gi utslag om man må ut å hente bagasjen før man reiser videre.

6. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,581
    Bonuspoeng:
    183
    Storbaba, Spielhaug and jgroneng like this.
  7. Storbaba

Likes mottatt:
    2,601
    Bonuspoeng:
    113
    Trent600, Teknolai, jgroneng and 2 others like this.
  8. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    659
    Bonuspoeng:
    93
    Søkte idag gjennom ETA appen og den ble umiddelbart godkjent:

Ble belastet 12,59 Euro.

Nordlands liker dette
  9. Storbaba

Likes mottatt:
    2,601
    Bonuspoeng:
    113
    På kvelden i går var det tydeligvis stort trykk, nå har jeg ikke behov for ETA akkurat nå, men jeg sjekket og da var systemet mer eller mindre overbelastet.... Men det normaliserer seg vel. Det ser ut til appen UK ETA er foretrukket løsning.

10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk bare feilmelding i går i app og nettside, men i dag virket app. Hengte seg når jeg prøvde å bruke G Pay alternativet så måtte legge inn alt på nytt, anbefaler da å velge "pay by card" som virket. Fikk epost om godkjent ETA etter 1 min.

Har lest at det er unntak for airside transit som er det eneste jeg har planlagt i nærmeste fremtid, men for 140kr tenker jeg det er greit å ha i tilfelle det skulle bli forsinkelser el. og så er jeg jo klar for ev. spontanturer til UK de neste 2 årene.

tobeornot999 and Storbaba like this.
  11. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,656
    Bonuspoeng:
    93
    Må man ha dette ved transfer airside/gjennomgående billett?
    Mener jeg leste noe om at dette ikke var innført enda, men skulle komme (?)

12. Storbaba

Likes mottatt:
    2,601
    Bonuspoeng:
    113
    Dette står på siden som er lenket til:
    upload_2025-3-6_12-38-56.png

snus_mumrikken and LaDuden like this.
  13. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,656
    Bonuspoeng:
    93
    Takker.

14. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,109
    Bonuspoeng:
    93
    Det har vært/er rapporter på Flyertalk om at dette ikke er helt oppdatert i systemene til flyselskapene, slik at de som har ren airside transit ikke får borde uten ETA. Tror jeg ville skaffet en for sikkerhets skyld, også ved transit Heathrow.

Nordlands and LaDuden like this.
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,577
    Bonuspoeng:
    183
    Hele systemet er relativt nytt, og flyselskapene har ikke tilgang. Så de kommer ikke til å nekte noen boarding i transit. Eneste bekreftelse hvis du har ETA er en email som bla sier at den ikke har noen betydning, og ikke trenger å printes eller vises, fordi alt er knyttet elektronisk til passet.

Flyselskapene kommer heller ikke til å få tilgang til dette. Akkurat som USA ESTA.

Dette dreier seg kun om British border force. Kun de kan se om du har ETA, og det er altså kun aktuelt hvis du skal krysse land-grensen inn i UK.

16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,867
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapene får tilbakemelding på om ESTA er ok når de sender inn passasjerdata via APIS. Vil være naturlig om UK og etterhvert EU/Schengen innfører det samme.

tobeornot999 liker dette
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,014
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er egentlig forskjellen på ETA og ett visum egentlig? Det er noen juridiske teknikaliteter, men i praksis det samme. Ett E-Visum skjema til enkelte land er såpass korte som å skrive ned pass detaljene, betale også er visumet i mailen dagen etterpå, eller kanskje innen ti minutter til og med. Så jeg ser på ETA som ett visum kamuflert under ett annet navn i praksis.

18. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,797
    Bonuspoeng:
    183

Kan du gi meg referanse?:rolleyes:

Det ser faktisk ut som det er oppe og går allerede https://pnrgo.com/blog/uk-eta-new-guide-for-carriers

upload_2025-3-9_18-34-20.png

Det er også tilsvarende ordning med kanadisk eTA.

Your eTA is linked to the passport you used to apply. You need to present this passport when you check-in to your flight to Canada. You don’t need to print out any special document. The airline staff will scan your passport to confirm that you have a valid eTA. If you don’t have one, you won’t be able to board your flight.

https://www.canada.ca/en/immigratio.../visit-canada/eta/after-apply-next-steps.html

Merk at unntaket for UK ETA for transit er midlertidig. Verdt å følge med om man skal via UK fremover.

Following feedback from the aviation industry, the government has agreed a temporary exemption for passengers who transit airside, and therefore do not pass through UK border control, from needing an ETA. The exemption will be kept under review.

Last edited: søndag kl 19:43
    Storbaba and trygveat like this.
  19. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    53
    ETA er en fremreisetillatelse og ikke et visum. Når du skal ha et visum så søker man om dette på forhånd og har egentlig allerede avklart at du får oppholde deg i landet. En fremreisetillatelse som ETA, ETIAS, ESTA og liknende er en tillatelse på forhånd for å sette deg på flyet til destinasjonen, men selve immigrasjonen er de som faktisk gir deg tillatelse til å komme inn i landet.

20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,014
    Bonuspoeng:
    183
    Tjo, men er det da ikke mer praktisk å innføre visum plikt i stedet for? Samme skjema, samme gebyr, bare ei anna kvittering?.o_O

Del denne siden