Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,180
    Bonuspoeng:
    293
    Ouch... Har time hos optiker på mandag :)
    Men, det var fortsatt en fin flytur da :)

I sin tid fløy jo Air New Zealand Auckland - EZE, men det har de kanskje sluttet med? Uansett er jo både ANZ og Thai feil allianse nå for tiden :(

holmen liker dette
  2. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Tenkte jeg kunne dele en positiv opplevelse med KQ, samt litt nyttig info for andre i samme situasjon For ca 14. dager siden fikk vi det alltid like skumle varslet fra SAS "det er endring på din reise". Men i motsetning til alle gangene det har skjedd meg i *A, så var KQ her virkelig eksemplariske.

De valgte av ukjent grunn å kansellere flighten vi var booket på. Men vi ble automatisk booket om til samme flights dagen etter. Dette fikk vi mail om. Men det beste her var at vi også fikk lenke til en selvbetjent løsning der vi selv kunne velge mellom en rekke andre flighter mange dager både før og etter opprinnelig reisedato. For oss passet det heldigvis fint å reise dagen etter, retur søndag var egentlig vel så bra som lørdag.

Men advarselen er at denne muligheten til å endre flight selvbetjent ser ut til å time ut etter omtrent 14 dager. Så om andre får denne muligheten i framtiden, vær klar over at det ikke nødvendigvis lar seg endre når som helst.

3. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,032
    Bonuspoeng:
    183
    Har SK + kombinert med min VS reise. Blir vel kanskje SK euro biz innen me reiser…. Så det går, skulle ringe inn for å legge til retur. Heile reisa blei booka på nytt inkludert feeders med SK i +

Sunnfjordingen and Nurse82 like this.
  4. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde en oppdagelse i dag som jeg vil dele med dere. Det er mulig at dette er et kjent fenomen, men jeg deler likevel i tilfelle det kan være til nytte for noen :)

I går ringte jeg inn for å booke en bonusreise i C med Virgin Atlantic. Agenten klarte å finne flights med Virgin fra LHR til JFK og videre innenriks i USA med Delta. Når hun da skulle legge til feeder flights fra Norge, så var det helt umulig å få til. Vi prøvde alle mulige avreise flyplasser i Norge, samt København, Arlanda og Amsterdam, men det var helt umulig å få opp noe som kunne legges til, og det selv om det var mange ledige alternativer med SAS og KLM. Så jeg endte opp med en reise som startet og sluttet i LHR, med tilhørende høye avgifter.

I dag ringte jeg inn og avbestilte før 24 timer hadde gått, og startet prosessen på nytt. Det agenten gjorde denne gang var å legge BGO-LHR --- LHR-BGO inn i bookingen først, så vi fikk altså sikret feeder flights først, og deretter la vi til LHR-JFK og videre innenriks i USA og tilbake til LHR. Dette ble gjort uten noen som helst problemer og reisen er nå booket :)

Last edited: 26. febr 2025
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,044
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har måtte gjøre det samme tidligere. Det er som du skriver ikke likegyldig i hvilken rekkefølge man legger inn de ulike leg'ene. En flink kundebehandler vet dette men langt i fra alle kjenner til dette. Veldig fint med en påminnelse her om det.

magnusant, Insomnia4u and Nurse82 like this.
  6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,602
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset. Så noe lignende i enn annen tråd - veldig bra ettersom det jeg har sett så langt er at man kun har fått lagt til Go på feeders etter booking av VS. Eneste utfordring er om man booker VS når de legges ut 330 dg før og SAS legger ut intra-Europa 300 dg før - er det da ikke flere seter igjen på VS slik at en kan gjøre hele bookingen på nytt så går det ikke.

Nurse82 liker dette
  7. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,810
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

Dette er akkurat det samme jeg sliter med her! Er rådet da å ringe inn helt til man finner en agent som er grepa nok til å kansellere bestillingen - og legge inn ny rute samtidig? Jeg har booket en 3 pax Upper Class tur til USA i juli - og det siste jeg vil er jo å risikere å miste denne! Noen agenter er jo helt rå (mens andre definitivt ikke er rå)... @snus_mumrikken @Nuvolari @Nurse82

8. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,877
    Bonuspoeng:
    183
    Kansellering for å deretter booke samme på nytt har helt klart en forholdvis stor risiko og en er absolutt ikke garantert at setene dukker opp igjen.

9. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,801
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er i grunn gammelt nytt, men fint å bringe frem i dagen. Usikker på hvordan SAS gjør det til andre destinasjoner, men til/fra LHR virker SAS til å ha O&D-begrensninger på det meste av bonusbilletter i plus, og dette er altså måten å omgå disse begrensningene på. Jeg har aldri ikke fått til det jeg har ønsket ved å tukle med rekkefølge for SAS til/fra LHR i kombinasjon av long-haul videre.
    Har man allerede en booking hvor man kun vil legge til tilslutningsfly er det ikke nødvendigvis agenten det er noe i veien med om SAS(+) ikke kan legges til eller ikke finnes. Det handler rett og slett om at SAS har satt det opp slik at disse setene ikke skal kunne kombineres. Det er også derfor man ikke finner slike kombinasjoner ved søk av gjennomgående billetter hos SAS.
    Testen for å se om agenten er problemet er å be vedkommende søke som en ny booking og ikke som en endring av eksisterende. Da vil han finne det man ser på nett og man kan enkelt utelukke at agenten ikke kan jobben sin. Om det er intensjonen til SAS å ha disse begrensningene er et annet spørsmål.
    Det var også samme problem med LH-feed tidligere. Ikke alt man så A-B på nett var mulig å legge til ved endring.

10. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    33
    Et lite spørsmål til mer erfarne bonusjegere.

Venter på at billetter skal slippes 330 dager i forveien med Virgin. Vi er 5 personer. Jeg skal benytte 2xCT og må derfor ha 3 bookinger, hvorav 1 av bookingene er et barn alene (jeg er klar over ulempene, men så lenge SAS har denne begrensningen, er det lite jeg får gjort)

Billettene slippes som kjent sent på kvelden. Det jeg lurer på er om SAS kan splitte en booking til 3 senere?

Jeg vurderer å booke alle 5 på en booking uten CT og kul bruke poeng. For så å splitte opp i 3 bookinger når jeg skal legge på retur og benytte CT. Men er avhengig av at SAS kan splitte. Er det mulig?

Alternativet er å booke 2 bookinger med CT online, og samtidig ringe inn til SAS etter midnatt for å sikre at jeg får den femte bookingen for seg selv. Jeg frykter da at vedkommende jeg møter i tlf ikke vil være helt kompetent og kanskje ikke få det til... Da kan billetten bli borte når support/CT-tlf åpner.

Hvilken strategi hadde dere valgt?

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,811
    Bonuspoeng:
    183
    Har du nok poeng er det beste å booke alle 5 samtidig for å deretter splitte booking.
    splitting av booking er ingen problem.

12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,602
    Bonuspoeng:
    113
    Barn på egen billett er jo liltt risky, man om det er tre barn så er det jo ingen vei utenom... Dersom det ikke er tre barn - siden det ikke er noen barnerabatt på Skyteam så er det smarest at det er en voksen på den siste...

13. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,019
    Bonuspoeng:
    93
    For min del var det iallefall det som skulle til, men i mitt tilfelle så var det flere ledige billetter i C på de flyvningene jeg ønsket, så det var ikke så risikabelt å bestille, dessuten så var den reisen jeg hadde ubrukelig :)

Men et spørsmål til deg. Er Upper Class det samme som Business hos Virgin eller er det en egen klasse? Jeg har booket C med Virgin Atlantic på A350. Jeg har ikke gjort noe særlig research her da destinasjonen var det viktigste :)

NKA_Pls liker dette
  14. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,801
    Bonuspoeng:
    183
    Virgin sin Upper class, Thai sin Royal Silk Class, Ethiopian sin Cloude 9, EVA sin Premium Laurel Class, Delta sin Delta One etc. er alle navn på det som på dårlig norsk kalles business class.

NKA_Pls and Nurse82 like this.
  15. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    33
    Har nok poeng for å booke alle 5 på enveis, men må splitte og bruke CT om jeg skal ha nok poeng for alle fem i t/r. 5x enveis koster like mye som 5 + 2xCT i tur retur. Det er akkurat det jeg har på konto. 495k poeng.

Fullt klar over det desverre... Men vi er 2 voksne og 3 barn. Så det må bare bli slik. Har håp om at billettene jeg skaffer kun får 1 mellomlanding og med det minimerer risiko for store endringer.

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,180
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i slike tilfeller jeg savner å kunne bokmerke poster i forumet :(

Teknolai, Jomik and Nurse82 like this.
  17. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    Enig, det er livsfarlig. Sitter selv med LHR-ATL-LHR over nyttår og aner faktisk ikke hva jeg skal gjøre for å få på OSL i begge ender :(

NKA_Pls liker dette
  18. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    33
    Tolker jeg diskusjonen riktig at det er klin umulig å booke SK feedere på VS flights fra LHR?

Jeg finner ofte samme VS flights fra LHR via AMS/CDG. Er det enklere å booke feeders OSL-AMS/CDG?

NKA_Pls liker dette
  19. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,801
    Bonuspoeng:
    183
    På generell basis skal vel ikke SAS Go være noe problem å få lagt til. Det er først og fremst SAS+ som er knotete. Alternativet du beskriver er enklere om du skal legge til i ettertid. Min erfaring er at det ikke er samme problem når det er AF/KL som er feed. Fikk greit lagt til AF på en VS-booking og KL på en GA-booking selv.

NKA_Pls and DJasko like this.
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,032
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, riktig.
    Det må bookes i korrekt rekkefølge, derfor agenten avbestilte og booket på nytt.
    Men da han gjorde dette var det jo 6seter ledig så det var ingen risiko for min del.
    Så hvordan da dette er viss det ikke er ledig og man må avbestille og håpe det dukker opp igjen er jo gambling. Hvordan det funker med VS vet en jo ikke, det gikk jo stort sett bra og gjøre dette med A*
    Så at agenten da bygger booking først med feeder flights, så når disse er lagt inn legge til VS flights. Og da viss det ikke er ledige seter avbestille og booke på nytt.
    Om noen agenter klaret å trylle med allerede bekreftet booking er jo usikkert.

Til slutt, jeg forsto på min agent at han fikk til f.eks OSL-AMS-LHR(KL) men ikke OSL-LHR(SK) viss jeg forstod riktig.

NKA_Pls and DJasko like this.

Del denne siden