Århus

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 02. des 2020.

Tags:
  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Klarerer aldri helt å bli enig med meg selv om det er Århus eller Aarhus.

    Men jeg tenker at når koronaen tillater det så skal jeg ta med meg en kamerat så stikker vi til Århus/Aarhus på en langhelg. Blir nok uten fly den gangen. Tenker båt til Hirtshals også kjøre derfra.

    Jeg regna på det igår og fant ut at jeg egentlig ikke har vært så mange ganger i Danmark gjennom mitt 22 år lange liv med tanke på at jeg kommer fra Vestfold. Århus har jeg kun vært å spist Pizza i (Desember 2018 på vei fra Give (nord for Billund) til Hirtshals) og et togbytte der en natt sommeren 2018 på vei til København.

    Så da tenkte jeg å spørre her blant dere bereist om hva som er å anbefale i Århus? Har de forskjellige årstidene noe å si for Danmarks nest største by? Og hvor bor man i Aarhus? Jeg er åpen for de fleste forslag.

    Jeg vil bo et sted som er bra, ligger greit til og ikke er så altfor dyrt Etter at grensa er åpen vel og merke så tiden på året er høyst usikkert. Et sted hvor en kan parkerer bilen lett tilgjengelig.
    Tenker å oppholde meg stort sett i Århus og bilen blir brukt til og fra Hirtshals og hjem.
    Er interessert i å bli kjent med byen.

    Så holder det ganske så åpent. Så for en som "ikke har vært i Århus/Aarhus", Hva er det å anbefale?
     
    Last edited: 02. des 2020
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Selv sliter jeg med å skille mellom Aalborg og Aarhus o_O:rolleyes:
    På Wikipedia står det iallefall med Aa. Som en liten digresjon å bemerke, så kan forskjellen på Aa, aA og AA utløse et aldri så lite kaos i dataverdenen :). Men det er en annen historie.
    Har dessverre ikke så mye å tilføre på opplevelsesfronten der.
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Flott by. Dra dit om sommeren, men trenger ikke mer enn 2 netter. Siden dere har bil anbefaler jeg også Ebeltoft som er en flott liten by.

    Usikker på budsjett, men Radisson lå på rundt 1300kr for August i 2018
     
    holmen liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,599
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg også.

    Har ikke vært der etter at jeg var på sykkeltur i Danmark i 1994, så tips er det lite av herfra også.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,560
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært i Århus!
    Som jeg husker det, så var det en fin by, litt større enn Bergen. Ikke langt fra Himmelbjerget .... var også i både Silkeborg og Ebeltoft.
    Vi tok båt fra Oslo til Århus, MF Holger Danske
    MS «Holger Danske» – Wikipedia

    Mulig ting har endret seg, for jeg har ikke vært der siden 1967!
    Da var jeg på internordisk leirskole arrangert av Foreningen Norden, svenskene kom en dag for sent fordi de gikk over fra ventrekjøring til høyrekjøring ...

    [​IMG]
     
    Last edited: 02. des 2020
    Calling, Avixlo, Grooo and 3 others like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Arosgutten er egentlig grunn nok til å reise til byen. Så museumsbesøk må du på.

    Ta bilen og kjør til Ebeltoft. Gamlebyen der er fin.
    Kjør til Mols Bjerge og gå tur i Danmarks lille bidrag til vil natur.

    Stopp i de små landsbyenebyene i og gå tur og på bakeri eller rusletur rundt.

    Selve Århus er det for lenge siden jeg var i til å si noe om. Men området ved Magasin der elven er åpnet opp er flott.

    sjekk air bnb og hytteovernatninger. Det burde være endel å få som er bra nå.

    Molskroen får hederlig omtale i Michelin og var verdt turen når jeg bodde der nede.
     
    Avixlo and holmen like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,560
    Bonuspoeng:
    293
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Har skjedd en del med reisemåten til Århus siden forrige istid... Men uansett, dette er grunn nok til å ta turen. Ekstremt kult design:
    [​IMG]
     
    holmen liker dette
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    Århus er en koselig liten by. Ta en tur innom gamlebyen som sagt. Salling hvis du trenger shopping, endel etasjer å velge mellom der. Kjøp flødeboller! :D

    30 min sør av Århus ligger det mange flotte strender. (Får du booka et feriehus der, så har du et godt utgangspunkt). Varmt og godt i vannet. Spis softis i kiosken ved Saksild strand. Kjøp kanelrull hos bakeren i Saksild. Norsminde Kro er kjent for meget bra fiskemåltid. På vei sørover kjører du igjennom «dronningens skoger» (via Strandvejen og Ørneredevej), pass på å ikke kjør på kronhjort. «Who dears to kill the Kings deer!?» :D Man får litt Sherwood-feeling her. Marselisborg Slot og Dyrehave kan gjerne besøkes. Et lite tivoli der også, det er vel mer for småbarn, men det har kanskje ikke noe å si.
     
    holmen liker dette
  10. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    465
    Likes mottatt:
    1,049
    Bonuspoeng:
    93
    Hørt om sjøfly som pendler mellom Aarhus og København?

    Det er ganske kult å oppleve, men litt dyrt med billettene. Man kan oppleve det enda billigere med klippekortet i sommeren, da de har ganske utbredt rutenettverk i Danmark. Det går direkte fra Aarhus sentrum, i motsetning til flyplass som ligger i Djursland (på vei mot Ebeltoft, Grenå). De to nevnte byene har også fine opplevelser, mest på Ebeltoft.

    https://www.seaplanes.dk/
     
    Avixlo liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Avixlo and RoadKing like this.
  12. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,566
    Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Har bare vært i Århus i jobbsammenheng, så jeg har lite erfaring med party/uteliv etc. Jeg har bodd på to forskjellige Scandic og ett Radisson og av disse foretrekker jeg sistnevnte (dessverre ikke noe Choice i Århus).
    Det ene Scandic hotellet er midt i sentrum, mens det andre er i utkanten, og det kan du i alle fall glemme. Fra Radisson er det fortsatt gangavstand til sentrum.

    Som noen andre var inne på er det veldig fint og en del restauranter ved området der elven er åpen. Ellers er jeg som sagt dårlig på severdighetene i området i og med at jeg bare har vært der på jobbreise.
     
    Avixlo liker dette
  13. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    Bodde i Århus 2012-2014. Kjenner tiden flyr, det føltes ikke så lenge siden.
    Var der flere ganger i året tom 2018.

    Hvis du følger med på tilbud fra Comwell, kan du få en god pris, der trives jeg med å bo. Veldig moderne, parkering (mot betaling) og veldig sentralt. Scandic Århus city er også ok.

    Ville dratt mellom mai og sen august. For en på din alder kan jo dog utelivet med studenter være gøy, når den sjansen byr seg. Lett å finne langs åen, men kan godt anbefale noen barer litt utenfor lysløypa også. På ettermiddagen i solen, kjøp to kalde øl på 7/11 og sett dere på plassen ned mot åen rett ved broen ved Magasin sammen alle andre unge som er ute og drikker i solen.

    Se Aros, latinerkvarteret (også bra tetthet av barer), Moesgaard museum. Dra via havneholmen og til den permanente (Strand/vinterbadeklubb). Ute ved kysten på den andre siden av byen (Marselisborg) er det også hyggelig utenfor dronningens sommerbolig. Kom deg rundt til fots og på sykkel, det er ikke stort.

    Det er mye bra spisesteder som er bra value for money. Michelin guiden hjelper deg med de beste. Finn bib gourmand.
    Nordisk spisehus var en jeg prøvde flere ganger, ellers har jeg prøvd et par av de andre også.

    Områdene Trøjborg og skogen ovenfor den permanente (Risskov) er også fine å besøke.
     
    holmen, Avixlo and Bolle like this.
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,507
    Likes mottatt:
    7,402
    Bonuspoeng:
    183
    Aalborg er der akvavit'en kommer fra. Hva som kommer fra Aarhus aner jeg ikke?
     
    RoadKing liker dette
  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Ebeltoft tror jeg at jeg faktisk har besøkt en sommer for en hel haug av år siden. Men ja, Jeg vurderte en utflukt på turen ja.

    Hehe, Den båten der kalte min Bestefar for "Holder kanskje"

    Takk for oppklarende svar.

    Reisebrev skal det ihvertfall bli.

    Ser det er mange gode tips å få her, så nå får jeg bare håpe det blir en mulighet til å reise igjen.
     
    SAJblue liker dette
  16. ghti

    ghti Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Er selv fra Århus men bor i Oslo, vi kan start med at opklare at det hed/hedder Århus. Men en smart/lur politikker skulle gøre byen mere international for noen år siden så nå er det vist officielt Aarhus....

    Vi kan bare håpe på at der er en direkte rute med SAS når du igen kan rejse til Århus. Når du spørger om årstid, Århus er en studieby så i sommerferien drar veldig mange studenter hjem. Så fra midt juni til midt august er byen i et mere afslappet ferie modus. Som det blir nevnt er der rigelig med strand du kan besøge.
    Hvis du vil på byen å møte noen av alle de unge mennesker i Århus skal du nok komme i våren / tidlig høst. Der er i øvrig en fest uke i byen siste uke i august med masse liv og arrangementer i hele byen.

    Hold dig fra oktober -> mars ... det er bare kaldt, vådt og blæsende.
     
    Avixlo, Spielhaug, RoadKing and 3 others like this.
  17. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Nå virker det ut til at Århus samt andre danske byer blir stengt frem til Mars i første omgang, så jeg tror ikke turen blir før i mars/April isåfall.

    God beskrivelse @ghti
    Jeg tenkte å besøke på vårparten og kanskje treffe noen av de lokale i Århus ja.
     

Del denne siden