Akademikeravtalen / Econa - Nordea

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Are, 08. okt 2023.

1. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Så de har gradvis gitt dårligere kutt/økt mer enn akademikerne siden den har gått fra 0.2 under til lik nå? Dette som var min bekymring når jeg fikk tilbudet i Nordea, men han sa vi kunne ha en "gentlemens agreement" om hvis forskjellen ble mindre så kunne jeg ta kontakt, så fikset han det.

2. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, på eit eller anna tidspunkt har den det, men meiner kundekontakta også sa at han ikkje kunne garantere den forskjellen over tid.
    Eg tenker uansett at kundeutbyttet (meiner vi fekk rundt kr 20.000) likevel gjer det attraktivt.

3. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg forsøkte å høre på SPV om hva de kunne tilby for et halvt års tid siden i håp om at de kunne matche renten, men de kunne bare strekke seg til rundt 0,3% høyere enn HB (for de hadde jo så fantastisk kundeutbytte), så da gikk vinningen opp i spinningen. Vi sparer en tusenlapp i måneden netto med å bytte over til Nordea nå, så får vi heller se hvordan de oppfører seg når rentekuttene kommer (om i det hele tatt kommer nå da med tollkrig og greier...). Vi har uansett beholdt noe av midlene i Nordea etter overføringen fra DB da høyrentekontoen er bedre enn i HB (begge er 4.85%, men DB hadde kapitalisering av rentene månedlig, noe som gir en effektiv rente på 4.96%).

Fondsmessig ligger de litt høyere enn Sbanken på aktive fond, mens på indeksfondene ligger de omtrent på samme nivå. Kredittkortet gir 4 gratis besøk, mens HB gir 5 gratis besøk. Får også 0,4% cashback på kredittkortet i Nordea, men det blir nok aldri brukt da man får bedre andre plasser (Morrow med 1%), eller kredittkort som gir EB.

kiev and Preference like this.
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Du gjør alt riktig for å beregne.

Flere nordmenn burde vært så grundige, så ville også konkurransen fungert bedre mellom bankene.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Min personlige mening er egentlig uendret. Nordea kan reise til et varmt sted med god fart.
    Nettbanken er tungvint og lite intuitiv. Føles som den nok et laget for å funke best på mobil, men på 50" så er det bare pes..

Som en bonus logger de deg ut på 2 min uten aktivitet, så om du tar mer enn en rask kikk på kredittkortregninga... Da må du logge inn på nytt.. de hevder dette er for pga eu-regler, men det gjelder tydeligvis ikke andre banker ..

Så den dagen jeg kan få Econa-rente et annet sted er jeg ute av døra før noen rekker og si gebyr...

kiev and holmen like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke i sånne tilfeller man bare bytter dagligbank til en bedre bank, beholder lånet i Nordea og håper at de ikke merker det hvis det skulle være noe krav rundt det?

7. dahlmath

dahlmath Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Hva ligger dere på i Econa renta ? Samboer er medlem av Econa så må kanskje pushes til en ny samtale med Nordea, da vi er i DNB per i dag.

8. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    5,34% men mulig det er litt under offisiell Econa rente. Klaget på et tidspunkt Econarenten ikke var helt på høyde med det beste og ble satt litt ned.

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det hadde nok for mening.
    Foreløpig er jeg bare muggen, men lat..
    Betingelsenene er jo i prinsippet også at man skal bruke Nordea som dagligbank..
    Det sagt, jeg har kun høyrentekontoer i banken, ingen "dagligbankkonto" eller hva de nå heter, slik at jeg faktisk slipper årsgebyret for dagligbank. Har heller ikke noe Nordea kort liggende .

10. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Nominell?

11. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Ja

12. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Da blir det å kontakte banken. 5,44 her

13. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan fikk du Saga uten å ha lønnskonto der? De nekter meg SAGA kundeforhold selvom jeg tilfredstilles alt utenom lønnsinngang siden ikke ikke klarer å matche renten på boliglånet jeg har i dag...

Del denne siden