Allergi og reisemål

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 04. mars 2024.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Fant ikke noe som omhandlet temaet.
    Fikk spørsmål i dag fra ei som vet jeg er reisegæren:

    Hvordan er det å være nøtteallergiker i asia, har ikke de nøtter i det meste av mat?
    Hun har lyst til å reise til Vietnam og Kambodsja men er bekymret pga nøtteallergi, er det farlig for henne?

    Jeg ble svar skyldig, men lovte å sjekke med ekspertisen. Noen som har innsikt?
     
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,272
    Likes mottatt:
    8,858
    Bonuspoeng:
    183
    Kan være krevende med den type allergier som gir pustebesvær eller i verste fall anafylaktisk sjokk.

    Basert på egne erfaringer, endog ikke nøtter.

    Hovedutfordringene slik jeg ser det er språkbarrierer, utstrakt bruk av allergenet du reagerer på i mye av mat, tidvis mindre bevissthet rundt allergi. Mye allergener i luften dersom det er noe hun reagerer på også, spesielt på markeder.

    Sykehus i utlandet er kjedelig. Og lettkledd i varmen er det litt kjedelig å drasse med seg epipenner.

    Mye kan gå bra, og avhenger av hvordan man reagerer og alvorlighet og hvor nøye man må være. Det ødelegger imidlertid enkelte ganger for spisemuligheter, gatemat kan være risikosport, mens proffe restauranter uansett prisklasse bør klare å tilpasse seg fint.

    Selv er jeg allergisk mot fisk og skalldyr, og har vært det hele livet. Har tidligere klart meg tålelig i Asia, men røket på en smell eller to. Har de siste 10 årene fått merkbart lavere toleranse ovenfor svært små mengder (f.eks. fiskesaus i mat, før ble jeg bare tungpustet men nå blir det verre, og mye lavere toleranse for luftbåren allergen fra kjøkken), og det setter litt demper på ting.
    Når man prater samme språk på et normalt nivå er det lettere å forklare allergier, forklare at man ikke kan sitte ved åpent kjøkken og denslags.

    Mye negativitet her altså, så for å lysne opp litt er det fullt mulig å reise med allergi! Og avhengig av hvor allergisk man er kan det være alt fra en liten greie i bakhodet til noe som krever en del bevissthet til noe som krever direkte planlegging.

    Forhåpentligvis er hun i den gode enden av skalaen, og da kan det bli en topp tur!
     
  3. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er allergisk mot nøtter og klarte meg helt fint i begge de landene. Kan kanskje bli litt slitsomt å følge med over alt dersom man er hyperalergisk og ikke tåler spor av nøtter en gang.. Tror uansett at i hvert fall Vietnam skal gå helt fint, spesielt om man velger seg spisesteder med grei standard.
     
    RoadKing liker dette
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen erfaring med nøtte allergi, men cøliaki.

    Her gjelder det og få laga kort, som er kontrollert og sjekka på lokalt språk som kan gis ut til restaurant/hotell etc.
    Med slike kort har me opplevd at folk er mykje meir på den forsiktige sida enn dei er villige til og ta ein sjanse.
    Har ein kompis som bur i Vietnam som kvalitetsjekka kort for oss, kan sikkert sjekke med han om og hjelpe og skrive noko for Vietnam viss det skulle vere til hjelp.

    Men altså ingen erfaring med nøtteallergi, men opplevde ikkje at det er så masse nøtter i Vietnam? Frokost suppa Pho har jo ikkje nøtter f.eks.
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Suveren tilbakemelding, tusen takk alle sammen. Videreformidler svarene :)
     
  6. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Broren min kjøpte allergikort her: Equal Eats. Men han bor i UK, vet ikke om de sender til Norge. Det var ikke billig, men han syns det funka veldig bra.
     
    RoadKing liker dette
  7. Bubba

    Bubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    RoadKing liker dette
  8. Stones

    Stones Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Norsk Cøliakiforening har tekster til kort oversatt til en rekke språk. Krever at man er medlem, men har fungert veldig bra for oss når vi har vært på reise. Se under "reisetips" på ncf.no.
     
    RoadKing liker dette
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,630
    Likes mottatt:
    22,916
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flere allergier, blant annet fisk/skalldyr samt en del nøtter. Pleier å ha med kort som har både Engelsk, det lokale språket samt et ikon.
    Noen ganger rister den som mottar kortet bare på hodet og da finner jeg heller en annen plass. Vanligvis tas det på alvor og har ikke blitt dårlig heldigvis :)
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden