Amex Classic CT for Europa - bruke på A* F eller spare poengene?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Larsll, 07. juli 2020.

  1. Larsll

    Larsll Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei!

    Skaffet meg Sas Amex Classic rett før jul, og det ser nå ut til at jeg kommer til å ha nok omsetning til å utløse CT for bruk i Europa.

    Har sett for meg å bruke denne på en F-bilett i en av A* flyselskapene, men har ikke bestemt meg for destinasjon eller selskap enda. Etter å ha lest litt her ser jeg at de fleste anbefaler å bruke Eurobonus-poeng på mye lengre distanser som f eks Asia eller USA. Er det virkelig så dårlig deal i Europa kontra dette?

    Hvis ikke: Har noen fløyet med F i Europa, og har dere evt noen anbefalinger på selskap og rute?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dessverre ingen som flyr F i Europa, og så vidt jeg vet kan CTen fra Amex Classic kun brukes på SAS-fly.

    Vil anbefale å bruke den på reiser som er dyre med kroner, for eksempel til Svalbard, Nord-Norge eller Europa i fellesferier.
     
    Wiolenze, flying_all and Larsll like this.
  3. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener å huske at classic CT kun kan brukes på sas sine egne flighter i Europa. Det er derfor veldig lite interessant for traverne på dette forumet.
     
    Larsll liker dette
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    Med Classic kan du kun benytte deg av CT innen Europa, og du kan kun fly med SAS.
    Dersom du allerede har klart 100k omsetning på kortet, så bør du strengt tatt vurdere Premium eller Elite som gir deg CT ved 150k omsetning. Da kan du benytte CT i hele verden og med hele Star Alliance. De har en årsavgift, men gir høyere opptjening pr 100kr.
     
    Larsll liker dette
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,707
    Likes mottatt:
    5,108
    Bonuspoeng:
    183
    Men kan vi overføre omsetning fra et kort til et annet? Jeg trodde vi måtte begynne fra starten når vi fikk et annet Amex kort (Elite eller Premium)
     
    Jonkebassen liker dette
  6. Larsll

    Larsll Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ser nå at det bare var SAS det var snakk om på CTen! Det gjør jo det hele til en smal problemstilling. Vet ikke om jeg syns SAS Plus er så fryktelig luksuriøst.

    Skulle gjerne ha byttet til premium, men ser ut til at man da mister opptjeningen.

    Forøvrig står det at det finnes F i europa på tabellen til SAS, men mulig jeg har lest feil :)
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, omsetning starter på 0 hvis du bytter kort.


    Det er riktig, men det finnes dessverre ingen som flyr first i Europa. De korteste rutene jeg vet om går til østkysten av USA i vest og India i øst.
     
    Wiolenze and Larsll like this.
  8. Larsll

    Larsll Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ok, så det er mer teoretisk da eller ?
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok mer teoretisk ja. Ingen stopper Lufthansa på å innføre first mellom Oslo og Frankfurt i morgen, da er prisen utregnet :)
     
    Wiolenze and Larsll like this.
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    Det stammer kanskje fra de gamle, glade dager (rundt ‘92?). Mulig man hadde F i Europa da?
     

Del denne siden