Auckland ... hvor bor man?

Tråd i 'Reisemål' startet av Eddie47, 05. aug 2017.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har samme problem i April. Ingen fly derifra. Men så valgte jeg å booke buss til Nelson og dagen etterpå til Picton for å ta ferga over til nordøya. Hele greia for 33 NOK. Men vil tilbringe 6 timer på buss på bursdagen min :D
    https://www.intercity.co.nz/
     
    kosvines liker dette
  2. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Får vel ta opp denne tråden igjen.

    Lander i New Zealand i november. Tenker å være der ca en uke før vi flyr videre til Australia. Har skjønt at vi må velge bort mye og prioritere, så det blir bare nordøya.

    Foreløbig har vi sett oss ut følgende steder:
    Tilbringe en dag i Auckland, deretter tar vi leiebil resten av turen.

    - Coromandel Peninsula --> Hahei. Samboeren er glad i strand og sjø, så vil gjerne få med seg dette.
    - Hobbiton. Har tenkt at dette må jeg få med meg. Det holder kanskje med et kort stopp her før vi reiser videre etter guida tur?
    - Rotura. Få med oss maori kultur, redwood skog og geo området.
    - Taupo & rundt. Vurderer tur opp Tongariro fjellovergangen der. Men vet ikke om vi behøver bruke en dag her? Holder kanskje å se det fra bunn av fjellet for å få med seg naturen. Vi nordmenn er jo vandt med slike fjell fra Norge?

    Ser på kartet at hele denne turen blir på ca 600km. Etter at vi har vært i Taupo, tenker vi å returnere tilbake til Auckland før vi flyr til Sydney. Bør vel ha brukt en 6-7 dager da.
     
  3. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,823
    Bonuspoeng:
    93
    Da nærmer det seg vår tur til Auckland med stormskritt.

    Lander lørdag kl 15 og bruker nok dagen på å orientere oss.
    Søndag eller mandag tenkte vi oss en tur til Waiheke Island. Har noen erfaringer/tips/råd? Har sett på casita miro til mat, men er ellers blank.
    Ellers noen ting å få med seg på 3 dager?
     
    jtmath liker dette
  4. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hobbiton er vel en selvfølge. Waiheke Island er utrolig fint! Men dere må finne på noe der, som zipline, sykle eller bade på stranda, utrolig fint som sagt, litt kjedelig i lengden, nydelig fish and chips, du vet hvilken når du er der, den med lengst kø. :)
     
    Last edited: 29. nov 2018
    Jonkebassen liker dette
  5. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Vi bodde bare en dag i Auckland og syntes det var deilig å komme seg bort derfra. Blåste mye og folk stresset overalt hvor vi gikk..

    Anbefaler også Hobbiton. Vi stortrivdes på vår evening banquet tour. Det samme gjorde vel @ccurrahee .. Vurderer du det, bør du booke asap. Det selges ut fort.. Rotorura anbefales også, om du vil ha med deg maori kultur. Vi syntes ialefall at det var utrolig interessant der. Er også varme kilder og redwood skog der. Og ikke minst en mulighet til å se Kiwi. Alt i alt kommer det ann på hva dere liker.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Slenger meg på disse forslagene.

    Sjekk bankett turen umiddelbart. Det er trolig utsolgt. Men dra dit uansett, på besøk.

    Ellers. Rotorua er bra, både varme kilder og Redwood skogen, både for skogsgåtur og tree walk opplevelsen. Tips, gjør trewalk ved solnedgang.
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Har 2 hele dager i Auckland i februar (3 netter) hva BØR man få med seg på denne korte tiden og hvor lang tid tar ting? :)
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Dra til Hobitton, det tar en dag hvis du kombinerer det med Waitomo caves.
    Jeg booket dette gjennom et eller annet selskap som kjørte kombinasjonstur.

    Jeg synes Waitomo var magisk, andre har sagt "meh".. Men jeg står ved anbefalingen.
     
    flying_all liker dette
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Stilig, Waitomo såg spennende ut og vi elsker å bevege oss og se litt av "landet" også. Denne blir definitivt booket.

    Spørs om vi må få med oss Hobitton også. Aldri sett filmen men blir vel å se den før eller etter. Hvor langt unna Auckland ligger det og hvor lenge bruker man der? dagstur?

    Ikke noe spess å se i selve Auckland eller? :)
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Dra opp i tårnet, det var vel omtrent det eneste vi gjorde i byen.

    Jeg har laget et reisebrev et eller annet sted her, hvor det står en del. Skal se om jeg finner det.
     
    flying_all liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    flying_all liker dette
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takker! Da tror jeg vi skal være dekket de dagene med litt rusling i byen inni mellom der også :):)
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Likte også Waitomo veldig godt. Var i 3 av hulene og opplevde de to " andre" hulene Ruakuri og Anarui var vel så flotte som glowworm hulene, og veldig mye mindre turistifiserte.

    www.waitomo.com
     
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Prøv eit minicruise på havna og rundt nærmaste øyane?
    Helikoptertur over byen ved solnedgang syns eg var knall (Inflite Helicopters).
    Der ligg nokre få bilder på tråden nedanfor.
    Så hadde dei mykje godt øl der for den som likar slikt. Men høgdepunktet på vår tur var for min del Hobbiton som er nemnd fleire gongar, området rundt er flott.

    Vi budde forresten på Hilton, og hadde det fint der.

    https://insideflyer.no/forums/threa...sebrev-i-fleire-delar.8014/page-4#post-140604
     
    Jonkebassen liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har erfaring med Hobbiton tur med transport fra Auckland? Vurderer om vi skal ta buss eller kjøre selv. Og så ser jeg at det er en del operatører med buss. Vi bor på flyplassen, så om det er noen med utgangspunkt fra AKL så hadde det vært digg.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kjørte buss fra Auckland til Hobbiton og Waitomo caves. Det var behagelig å ikke kjøre selv. (Har ikke prøvd å kjøre selv, så jeg kan ikke sammenligne..)
    Bussen gikk fra busstasjonen i sentrum, som var praktisk for oss som bodde på hotell i samme kvartal.
    https://www.greatsights.co.nz/new-z...caves-tours/waitomo-hobbiton-auckland-return/

    Vet ikke om de henter på AKL, dessverre.
     
    RoadKing liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Men du var fornøyd med operatøren? Kjøpte hele pakka der? (transport og omvisning?)
    Vet ikke om vi gidder waitomo. Hvis alt går på skinner så har vi den ene dagen (ankommer natt til lørdag LHR - SIN - AKL, reiser videre søndag formiddag) og da er det ikke sikkert vi er så ivrig på en ekstra lang dag.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Var veldig fornøyd. Det ble veldig lang dag med Waitomo også, men glad vi tok begge deler.
     
    RoadKing liker dette
  19. Nofish

    Nofish Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Div spørsmål som har dukket opp i denne tråden, og endelig noe som jeg har litt erfaring fra. Som ihuga fluefisker er det NZ som gjelder når det er vinter i Norge.
    Pris: sørøya er billigere enn nord. Vestkysten av sørøya billigere enn øst. 50-80 % av norske priser. Aukland ;) ...er dyrt.
    Rotorua...prompelukt all over.
    Taupo er kjempefint
    I Christchurch er det veldig god atmosfære. Hyggelige barer, restauranter etc. Bærer fremdeles preg av siste jordskjelv.
    Greymouth er det bare å styre unna. Kjipeste byen på vestsiden. Ølbryggeri som eneste lyspunkt...og det er jo ikke det værste.
    Reefton er kjempefint. Fremdeles gullgravere i baren på kvelden.
    Hokitika er den fineste kystbyen på vest. God atmosfære og endel butikker og kafeer.
    Nelson i nord på sørøya er også fin. Litt mindre regn enn sør/vest.
    Alle passene er gøye å krysse. Fra tørre høyfjell til regnskog på noen mil.
    La bilen stå fredag og lørdag kveld. Unison fyllekjøring hjem fra den lokale baren på hele vestkysten av sørøya.
    God tur ))
     
  20. hcf

    hcf Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Nå er det 15 år siden vi bodde i Auckland (men skal endelig tilbake til nyttår), men her er noen ting som gjør Auckland litt mer utholdende (ja det er en ganske kjedelig by men er grei å komme over jetlagen i):

    - Auckland Domain - stor, fin og avslappende park, med et veldig bra museum for å lære om New Zealands historie (Auckland War Memorial Museum)
    - Rangitoto Island
    - Chocolate Boutique Parnell - beste varme sjokoladen jeg noen gang har smakt, kommer til å kjøpe selv om det er sommer :)

    Fine områder å sjekke ut:

    Ponsonby
    Parnell
    Mission Bay

    Hvis surfing er ønskelig så kan Piha sjekkes ut, 45 min utenfor Auckland.
     

Del denne siden