Avis Prestige

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Tonjemo, 19. sept 2024 kl 13:25.

  1. Tonjemo

    Tonjemo Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    409
    Bonuspoeng:
    63
    Ser på leielbil for ferie neste sommer, ser ut til at det blir henting av bil på FCO.
    Har sjekket de forskjellige selskapene og Avis ligger nesten 7000 lavere enn hos f eks sixt.
    Valget med Avis da er Avis prestige garantert modell, er det noen som har erfaring med det?
    Er det bare et bra tilbud siden man er tidlig ute, eller er det ugler i mosen?
     
    tobeornot999 liker dette
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,118
    Likes mottatt:
    7,390
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskapenes prismodeller får flyselskapenes prismodeller til å fremstå som supergjennomsiktige, men min erfaring er at Avis er billige langt frem i tid, mens Sixt setter ned prisen når det nærmer seg og de har ledige biler. Ender ofte opp med å bestille hos Avis for å ha en fugl i hånden og så sjekke Sixt og bytte når det nærmer seg. Avis Prestige er vel navnet på de fancy bilene deres og garantert modell er vel vanlig når man kommer oppover på stigen fordi de uansett har lite annet utvalg der, vil garantere kunden hva de får og det koster dem lite.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,258
    Bonuspoeng:
    293
    Dog kanskje ikke så smart med en lekker prestisjebil i Italia. Smale veier og ville sjåfører så blir det fort både skraper og bulker.
     
  4. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    5,538
    Bonuspoeng:
    183
    Leide en Maserati hos AVIS Firence i fjor høst. Den var rimelig ferdig bulka og skrapa så null stress sånn sett.
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,540
    Bonuspoeng:
    183
    Har stort sett gode erfaringer med Avis som Presidents Club medlem.

    Men særlig i Europa hender at de trekker på skuldrene og sier de ikke har bilen du har bestilt. Da får man en dårligere bil, og kan velge mellom den og ingen bil. Enkelt valg...

    Ikke fall for fristelsen til å forhåndsbetale. Da tar de et saftig valuta påslag - og du kan ikke lenger gå fra avtalen hvis de ikke leverer. Det vet de. Betal heller I lokal valuta, på stedet, med et kredittkort (ikke debet/Visa debet). Da har du større muligheter til å klage også - hvis det blir aktuelt.

    Hele leiebil-bransjen er skikkelig ruskete, selv blant de store og kjente som Avis og Hertz. Antagelig fordi hver lokasjon drives av franchise folk som altfor ofte gir f...
     
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,480
    Likes mottatt:
    25,223
    Bonuspoeng:
    183
    Forhåndsbetaling er alltid et billigere valg. I tillegg trekkes jo summen i NOK i det man betaler. Avis har vel 100%refunderbart kansellering inntil 48t før leien starter.
    Hvordan har du opplevd at det blir et saftig valutapåslag?
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,540
    Bonuspoeng:
    183
    Langt i fra! Forhåndsbetaling er aldri billigere, og det er gode grunner til det.

    Du kan jo selv tenke deg at de ikke ville solgt deg en vare i dag, for levering om feks 3 måneder, og tatt sjansen på at kronen er verdt enda mindre når den tiden kommer. At de legger på saftig valutapåslag er både naturlig og lurt av dem.

    Valuta-påslaget burde man kunne se ved å regne om lokal utleievaluta på bestillingstiden + se hva dette tilsvarer i NOK før man bestemmer seg for å betale på forhånd. Men siden dette er leiebilbransjen får man aldri egentlig vite totalprisen i annet enn NOK før man står i skranken og skal hente ut bilen.

    Kredittkortet har heller ikke verdens billigste valutakonvertering (Wise, Revolut og andre gjør det billigere), men om ikke annet opplyser de tydelig hvilken prosent de legger til ved valutakjøpet.

    At du kan kansellere er flott, men opsjonen hjelper jo ingenting når du egentlig ønsker å leie en bil om 2 dager og det som regel er langt dyrere å gjøre en ny bestilling på kort varsel. (Men ikke alltid, så det er verdt å sjekke)
     
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,480
    Likes mottatt:
    25,223
    Bonuspoeng:
    183
    Helt ulik erfaring.
    Jeg forhåndsbetaler alltid. Prisen ser jeg alltid er lavere. Så følger jeg med og booker om, hvis prisen synker. Når jeg henter ut bilen sier jeg nei om de prøver selge meg forsikringer. Bilen er forhåndsbetalt så eneste som tilkommer i etterkant er evt bom.
     

Del denne siden