Lite informasjon fra Libanon fra før her inne, så kjører i gang et lite reisebrev fra årets høstferie, som starter til helgen! Bakgrunn: Som innehaver av et Amex Classic, fikk jeg i fjor en CT som kunne brukes på short haul med SAS. Hvor kommer man seg lengst med den (uten å dra til Granca)? Jo, Beirut! Litt fram og tilbake, men fikk i sommer åpnet bonusbilletter gjennom diamant-mailen (kan leses om her: https://insideflyer.no/forums/threads/opplever-dere-noen-diamant-service.3591/page-70#post-218698). Uke 42 er også felles høstferie for store deler av Danmark, så var fornøyd med å få det til. Så, sist lørdag, våknet jeg opp i Miami til en mail fra SAS om at det hadde skjedd forandringer på reiseruten og jeg måtte ringe inn for å endre på det. SAS har innstilt ruten og vi kunne bli ombooket til Lufthansa. Reisetidene var ganske mye dårligere og i tillegg mistet vi en hel dag i Libanon, men vi fikk Lufthansa Business på utreise i stede for SAS Plus, det ser ut til av vi kommer til å opptjene poeng på turen og kan muligens claime EU261, så da får det gå. Jeg er (som noen kanskje vet) for tiden bosatt i Danmark og reisefølget bor i Oslo. Ettersom at jeg originalt kunne hoppe av på CPH, så ble det enklest/billigst å bestille turen med utreise fra OSL, så bestilte CPH-OSL separat og etter ombookingen måtte jeg så bestille OSL-CPH separat også. Reiserute: CPH-OSL SAS Go Thon Hotel Gardermoen OSL-FRA Lufthansa Business FRA-BEY Lufthansa Business 3 netter på Airbnb i Beirut 2 netter på Airbnb i Tyre 1 natt på Airbnb i Beirut BEY-FRA Lufthansa Economy FRA-OSL Lufthansa Economy OSL-CPH SAS Go Radisson Blu Scandinavia København Å komme seg rundt i Libanon er ikke bare bare, så jeg status matched meg til toppstatus hos Sixt og leiebil for hele uken ble bestilt. Jeg reiser heldigvis med en som har meldt seg frivillig til å kjøre, så slipper det. Dagsturer er planlagt til: Baalbek Jetta-grottene Byblos (Jbeil) Ellers tar vi det meste litt på sparket, så om noen har noen tips å komme med, fyr løs!
For meg ville en tur til Beirut vært helt uaktuell, med mindre den også inkluderte en tur innom vingården til Chateau Musar. http://chateaumusar.com/contact/
Kan anbefale Chateau Ksara - det var knallbra når vi var der! Vi hadde sjåfør når vi reiste fra Beirut til Baalbek, og godt var det. Veien opp på fjellet var dritskummelt for å si det mildt, og er sjeleglad for at vi ikke måtte kjøre selv! Så dersom du har mulighet til å la en lokal kjøre den ruten så hadde jeg uten tvil valgt det! Vi tok turen over til Damascus - og det var høydepunktet på turen vår når vi var der, men det kan nok ikke anbefales disse dager dessverre.
Her har dere mye å glede dere til! Selv tilbragte jeg 3 måneder i Libanon tidligere i år og ser fram til å dra tilbake dit. Jeg ville nok vurdert å ta Jeita og Byblos samme dag. Da slipper dere å sitte fast i den kanskje verste trafikkorken i Libanon (strekningen mellom Beirut og Jounieh) to ganger. På vei til eller fra Tyre kan dere vurdere å stoppe i Saida (Sidon). Her er den gamle souken, ruinene av et slott bygd av korsfarerne og et såpemuseum de tre største attraksjonene og alle tre ligger relativt nærme hverandre. Som nevnt over kan Chateau Ksara være et fint stopp på vei til eller fra Baalbek. Her får dere vinsmaking og en kort omvisning i et omfattende underjordisk hulesystem som brukes til lagring av vinen. Begge deler er gratis. For transport i Beirut benyttet jeg meg hyppig av Uber. Dette er relativt billig og fungerer som regel bra. God tur og jeg svarer gjerne på eventuelle spørsmål!
Enig med @mjlsand her, håpløst på den strekningen der i rushtiden. Ellers er en tur innom Gemmayzeh og Hamra street obligatorisk, finnes et par ok kaféer og noen barer. Her er en oversikt over kulturelle events/konserter: https://www.lebtivity.com/e/arts-culture
Begge deler er planen, men takk for tipset! Skal lufte ideen for reisefølget! Hvor lang tid må man regne med her? Hvordan ville du satt opp timeplanen for den dagen? Fra avreise til retur Beirut.
Når var det? Vi tok runden innom Damaskus for noen år siden, og det kan fortsatt gjøres helt uproblematisk. Jeg vurderer turen i novemeber. Foreløpig har jeg bare booket en uke på IC Vendome i BEY. Meget bra hotell som nå er på pointbreakslisten (om det ikke akkurat har fylt kvoten). Har booket to rom med toppstatusfordeler om noen er keen på å joine. Sist fikk vi to suiter med fri minibar (real champ) og utsøkt frokost. På vei nordover kan dere selvsagt prøve http://www.teleferiquelb.com/ Husk at norske reiseforsikringer ikke gjelder i store deler av landet grunnet UDs reiseråd. Har noen kompiser som skal ned nå i helgen og de har ordnet minibuss med sjåfør- som også har fikset innreisetillatelse i de sørlige deler av landet. Viktig om dere skal dit. De er frarådet Bekaa-dalen, og følger dermed kystveien.
https://www.regjeringen.no/no/tema/...masjon/velg-land/reiseinfo_libanon/id2415116/ Personlig har jeg en kanon reiseforsikring gjennom American Express International currency card, som er gyldig også i risikoområder og man er ikke avhengig av å betale med kortet.
https://www.dagsavisen.no/reise/libanon-for-livsnytere-1.1106737 https://www.nrk.no/urix/ud-endrer-ikke-libanon-reiserad.-1.13773150
Turen til Baalbek booket jeg gjennom en turoperatør, så det blir jo litt annerledes enn dersom man kjører selv. Vi startet fra Beirut 08:00 og kjørte først til Anjar, hvor det er ruiner fra Umajjad-perioden. Denne strekningen tok rundt 1,5 time og her tilbragte vi omtrent 1 time, før vi kjørte videre mot Baalbek. Hovedveien var stengt, så vi brukte nærmere 2,5 time på denne strekningen, normalt tar det nok halvparten så lang tid. Etter rundt 1,5 time i Baalbek kjørte vi til Zahle, hvor vi spiste lunsj. Tipper denne strekningen tok omtrent 1 time. Deretter gikk turen til Chateau Ksara som ligger i utkanten av Zahle. Omvisningen og vinsmakingen var kanskje i raskeste laget og tok ikke mer enn totalt 30-45 minutter, ønsker man noe mer grundig kan man visstnok kontakte dem på forhånd. Fra Chateau Ksara til Beirut tok det vel omtrent 1,5 time og klokka var akkurat passert 18:00 da vi var tilbake.
Syns du det var en travel dag? Dette er meldingen jeg fikk fra reisefølget når jeg videresendte innlegget ditt:
Ja, det ble en litt travel dag, men fortsatt overkommelig. Det skal riktignok sies at vi var litt i overkant uheldige som traff på to stengte veier, og dette medførte betydelig lengre reisetid. Guiden påsto at hun aldri hadde opplevd så store forsinkelser. Det kan sikkert uansett bli litt travelt for noen, og man kan jo da eventuelt droppe Anjar og heller bruke mer tid i Baalbek.
Litt off topic, men veldig interessant. Er det kun platinum-versjonen som har denne dekningen, eller er det noen av de lavere nivåene også? Prøvde å lese litt i vilkårene, men ble ikke så mye klokere. Står det eksplisitt at de dekker risikoområder, eller er det bare slik at de ikke har noe begrensning på dekningsområde?
Dette er for centurion/black, men jeg antar det er for iallfall tilhørende platinum, mne kanskje også selvstendige platinum. Edit: de har noen vage unntak, så om dette er aktuelt, sjekk nøye med amex.
Ettersom at vi bare hadde 55 minutter på FRA, ankom vi OSL tidlig for å se på muligheten for å komme med et tidligere fly. Vårt fly skulle gå 18.45 og 16.05 var det en annen Lufthansa-avgang. Etter litt fram og tilbake ble vi booket om og kunne puste lettet ut ettersom at vi nå hadde mer til på FRA. Så kommer meldingen om at 16.05-avgangen var forsinket og like etter det blir de som er booket på dette flyet spurt om å komme til informasjonsskranken. Her blir vi spurt om vi kunne tenkt oss å bli booket om til 18.45 (vår opprinnelige avgang) og få 250 Euro hver i kompenasasjon. Alt i orden og før vi vet ordet av det så er vi 250 Euro hver rikere og tilbake til den opprinnelige avgangen. Dagens mest lettjente penger!
OSL-FRA Lufthansa C Relativt lite begivenhetsrik tur. Helt grei mat, men kun en runde med drikkevogna. Vi landet på tiden i FRA og hadde så mye flaks som det er mulig å ha det. Ankommer på buss-gate og blir ekstremt urolig ettersom at vi har en relativt kort layover. Men, bussen kjører oss rett til passkontrollen ved B-gates. Helt utrolig! Boarding startet like etter at vi var gjennom passkontrollen og pri-boarding funket bra her. FRA-BEY Lufthansa C Flytid er ca 4 timer og når vi kom ombord lå det pledd og pute i setet, samt en flaske vann i stol-lommen. Like etter avgang ble det tatt bestilling på drikke og vi fikk utdelt en pakke med «crackers», som egentlig var mandler. En liten stund etter det ble menyen delt ut: 3 hovedretter å velge mellom på en 4 timers lang flyvning!! Ble Chicken Tikka på både meg og reisefølget: Hors d’oeuvre var nydelig og hovedretten var helt klart brukbar. Til sammen under matserveringen var det vel 3 runder med drikkevogna. Det er godkjent! Etter matserveringen ble det utdelt sjokoladeplater fra et land jeg ikke husker navnet på. Resten av turen ble brukt til å sove og jeg våknet like før landing i Beirut. Alt i alt må jeg si meg fornøyd med Lufthansa C på medium-haul. Med tanke på at alternativet hadde vært en kube med mat hos SAS, så har jeg ingenting å sette fingeren på, bortsett fra setet, som dessverre ikke akkurat skriker Business class, men det funker på kortere flyvninger.
Etter ankomst i Beirut var det null kø i immigrasjonen og bagasjen kom med det samme, så vi var ute i ankomsthallen 10 minutter etter at vi gikk av flyet. En interessant observasjon var at i grønn sone i tollen står det 4-5 mannlige ansatte å røyker. Inne på flyplassen. Og på veggen bak de henger skiltet hvor det står røyking forbudt. I ankomsthallen sto Osama fra Sixt å ventet på oss og geleidet oss til leiebilen. Det gikk så raskt som det gjør og vi var ved Airbnb’et knapt en time etter at vi landet. Så effektivt som det kan bli, med andre ord.