Berlin helg med Smashing Pumpkins og god mat

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 20. juni 2024.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Starter et lite minireisebrev fra det som forhåpentligvis blir en fin langhelg i Berlin. Tanken var å starte skriveriet fra loungen før SK4723 skulle fly oss ned.

    Men så rookie mistake, har glemt pass! :mad:

    FR24 melder om en forsinkelse på 45 min, så jeg har hoppet på flytoget hjem hvor junior er utkommandert til å møte på perrongen. Bestefar skal gjøre QA på at han har med rett dokumenter.

    Så får en krysse fingrene for at denne turen går bedre enn starten.

    Kommer vi oss til Berlin blir det mange gode restauranter, og konsert lørdag kveld med Smashing Pumpkins.

    Oppdateringer kommer fra tid til annen :)
     
    jgroneng, NoLimit, Kristian and 19 others like this.
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_0060.jpeg

    Junior leverte pass på stasjonen og kom meg over på flytog i motsatt retning fire minutter senere, så da er det nok en gang avreise mot OSL. ETA her 18:09, men tikket akkurat inn den forventede meldingen om flight delay, ny avgangstid 19:10 så dette går supert!

    Fruen løpende oppdatert der hun sitter å drikker vin i gulloungen så skilsmisse virker også å være unngått.
     
    jgroneng, NoLimit, Kristian and 16 others like this.
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake i gull-loungen, og nå smaker det med litt avkjølende drikke!

    IMG_0062.jpeg

    Ny personlig rekord her på flyplassen, fra flytoget ankom til jeg entret loungen. 06:43:15, litt under syv minutter inkludert Security er ikke å forakte!

    Nå blir det spennende å se hvor mange ganger vi må vise pass underveis.
     
    jgroneng, NoLimit, Kristian and 19 others like this.
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,195
    Likes mottatt:
    7,541
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjetter på en gang, ved innsjekk på hotellet
     
    Wiolenze, Nordlands and Sonictravel like this.
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, var det første jeg tenkte da jeg innså forglemmelsen, men så plutselig er det strengere tider på grunn av EM eller noe, nå er vi uansett sikret adgang
     
    obay, Eddie47 and Jorge like this.
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Ble selvsagt spurt om pass omtrent like mange ganger som en gjennomsnittstur med T-banen, men slapp å sitte og svette på flyet for eventualiteter.

    Fin flytur ned til BER, og ny flyplass i lista.

    SAS bød på kyllingsalat og assortert drikke underveis.

    IMG_0066.jpeg

    Landet samtidig med solen.
    IMG_0072.jpeg

    Når vi hadde klarert terminalen var det inn i en Uber, 50 EUR for turen inn til byen.
     
    jgroneng, NoLimit, Kristian and 15 others like this.
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    På grunn av fotball EM er hotellprisene i Berlin hinsidige i forhold til hva jeg forventet da jeg kjøpte konsertbillettene. Hotellet jeg bodde på sist jeg var i byen var ikke snauere enn å skulle ha tregangeren det jeg betalte da (riktignok rett før covid, men dog).

    Endte på Select Hotel The Wall. Her var det nok også tregangeren men da fra et lavere utgangspunkt. Grei innsjekk og fikk et stort rom i første etasje, tilrettelagt for rullestol, med sittedusj og det som trengs om en føler seg skrøpelig etter en tur i byen.

    IMG_0079.jpeg IMG_0077.jpeg IMG_0078.jpeg
     
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Dessverre hadde min partner in crime, aka fruen, pådratt seg en kjip forkjølelse og på vei ned til BER dertil tilhørende tette øreganger. Så ved ankomst til hotellet gikk hun raskt ned for telling.

    Et mørkt hotellrom var ikke det som fristet mest (enda) så jeg regrupperte kropp og sjel rask og tuslet ut. Over gaten fant jeg en tapasbar, og der hadde de både øl og mat.

    IMG_0080.jpeg IMG_0081.jpeg IMG_0082.jpeg

    Viste seg at Spania spiller mot Italia i fotball.
    image.jpg

    Antar benevnelsen tapas-restaurant betyr at jeg ikke bør være for pizzavennlig om Italia skulle utligne. Enn så lenge har jeg fulgte med nok til at jeg ikke har en anelse om hvem som er hvem på storskjermen de har rigget opp. Men god øl har de her, så går nok bra.
     
    jgroneng, Kristian, EndreD and 19 others like this.
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Mon tro om kampen er over? Plutselig var det nesten tomt her og reklame på skjermen.

    Antar at det beste laget vant, eller at det nest beste laget jukset seg til seier, eller at ingen av de var noe særlig gode slik at de ble enige om å «være enige om at de var uenige» om hvilket mål ballen hørte hjemme i, slo hverandre forarget på skulderen og gikk for å ta seg en øl.
     
    jgroneng, Kristian, paron and 8 others like this.
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag morgen i Berlin, Select bød på standard hotellfrokost, kan ingen smart fortelle disse hotellmenneskene at eggerøre laget på eggepulver ikke er menneskemat?

    Tok en liten tur rundt hotellet etter å ha spist, mye gøy å titte på her.

    IMG_0104.jpeg
    IMG_0087.jpeg

    Vurderte en selvkjørende Trabi tur, men usikker på om vi var slanke nok/ ville fått plass alle fire.

    Og selvsagt Ampelmann:

    IMG_0090.jpeg IMG_0091.jpeg

    Fant også litt mur:

    IMG_0092.jpeg
     
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Våre reisevenner ankom med første Norwegian flight, og trengte derfor kaffe. Etter å ha vekket dem litt tuslet vi rundt hjørnet til Checkpoint Charlie, gadd riktignok ikke stå i kø for å ta bilde foran sandsekkene og knipset heller køen for å ta bilde.

    IMG_0093.jpeg

    Derfra tuslet vi opp til Brandenburger Tor.

    IMG_0095.jpeg

    EM gjorde at det var masse sperringer overalt, så fikk ikke stukket hodet inn i DZ Banks bygning ved siden av for å titte på Frank Gehrys arkitektur.

    Rakk også en tur gjennom Holocaust Memorial

    IMG_0096.jpeg
    IMG_0097.jpeg

    Derfra trasket vi videre mot muren, men ble distrahert av behov for skygge og litt å drikke.

    IMG_0099.jpeg

    Av og til er det viktig å prioritere, så rakk ikke helt frem dit vi skulle denne gangen, men ingen sure miner.
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Reisefølget er restaurantconciergen denne gangen, og hadde booket bord for lunch på den italienske restauranten Bocca di Bacco omtrent rett rundt hjørnet for vårt pitstop.

    IMG_0100.jpeg

    Ble en veldig bra lunch med god drikke og pasta som scorer høyt.

    IMG_0101.jpeg

    IMG_0103.jpeg

    IMG_0102.jpeg
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,693
    Likes mottatt:
    872,302
    Bonuspoeng:
    293
    Flott tur, dere ser på alle de «riktige» stedene ser jeg!
    Dere burde tatt en trikketur til https://www.gedaechtniskirche-berlin.de/
    … rester av en kirke som ble utbombet og den nye kirken som ligger ved siden av.

    T-skjorte med Ampelmann kjøper du på flyplassen.
     
    Kristian, paron and Sonictravel like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Der har jeg faktisk vært ved en tidligere anledning :) gjenbesøk er ikke uaktuelt, men må jo huske å spise og drikke når en er på tur også, snart åpner The Curtain Club!
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,693
    Likes mottatt:
    872,302
    Bonuspoeng:
    293
    Litt spesielt, utenfor den kirken var det julemarkedet som en varebil kjørte inn i for noen år siden og nå er det betongblokker og sperringer «over alt». Det er minneplater over hver av de drepte.
     
    Kristian liker dette
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Utpå aftenen tuslet vi bort til Pottsdammer Platz og Curtain Club for drinks.

    IMG_0106.jpeg

    IMG_0112.jpeg
     
    jgroneng, Calling, RoadKing and 8 others like this.
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Restaurant for aftenen var POTS, vegg i vegg fra baren

    IMG_0117.jpeg

    IMG_0115.jpeg
    IMG_0118.jpeg

    Tartaren var kvelden vinner om man ser bort fra vinene.

    IMG_0119.jpeg
    Signaturrettene, POTS take på kjøttboller var bland og skuffet.

    IMG_0123.jpeg
    Vinkelneren viste seg imidlertid å være en hyggelig fyr med masse kunnskap, han guidet oss til to supre rieslinger.

    Vår nye venn anbefalte også en vinbar som skulle være helt super, så etter måltidet hoppet vi i en taxi dit. Det viste seg dessverre at stedet var eid av en østerriker, og en haug feirende fotballfolk var alt på plass for å feire at de slo Polen. Allikevel nok plass her tenkte vi, men fikk så beskjed om at stedet var tomme for glass, så vi måtte gå med uforrettet sak.
     
    jgroneng, EndreD, Calling and 10 others like this.
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag morgen var det ut på tur i regnet. Vi ble møtt i resepsjonen av guide Michelle. canadisk operasangerinne med side hig som guide, masse kunnskap som hun delte underveis. Hun tok oss med på en tretimers spasertur i bohembydelen Kreutzberg, etter et hastig nødkjøp av paraplyer.

    Mye cool streetart:

    IMG_0128.jpeg IMG_0131.jpeg
    IMG_0132.jpeg

    Kunsten kommer ikke bare i bildeform men også som korkmenn:

    IMG_0133.jpeg

    Gikk forbi dette stedet, kanskje her lokale IF folk henger?

    IMG_0129.jpeg

    Valset forbi det som visstnok var den største punkscenen på 70-80 tallet. Det holdes fortsatt konserter her, så kanskje en annen gang….

    IMG_0130.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, Calling and 10 others like this.
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Regnet ga seg etterhvert og vi begynte å bli trøtte i bein og strupe. Perfekt tid for en pitstop på den lokale markedshallen.
    IMG_0134.jpeg

    Masse spennende utsalg av mat og snadder, samt streetfood og drikke. Fikk kjøpt oss noen spennende krydderier:

    IMG_0138.jpeg

    Lokalt craftbeer bryggeri:

    IMG_0135.jpeg

    IMG_0136.jpeg

    Øl og litt snack:

    IMG_0137.jpeg
     
    jgroneng, EndreD, Calling and 10 others like this.
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,928
    Likes mottatt:
    29,257
    Bonuspoeng:
    183
    Turen gikk videre til East Side Gallery, hvor vi tittet på forskjellige kunstverk laget på deler av muren.

    IMG_0141.jpeg

    IMG_0143.jpeg
    IMG_0144.jpeg
    Og selvsagt det mest berømte:
    IMG_0153.jpeg
     
    jgroneng, ordnetseg, EndreD and 10 others like this.

Del denne siden