Betaling af vin/øl på SAS Go på long haul

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av HEO, 11. febr 2014.

  1. Hickok

    Hickok Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Det betyr jo tross alt en hel del. Om folk har kjøpt et produkt på en reise 02.03, som nå muligens endrer seg, uten at SAS sier noe om dette en uke før, så er det ikke bra.Å endre produktet er tross alt problemfritt, og er ting som skjer, men ikke dagen før avreise uten forvarsel. Folk velger reise ut fra de forutsetningene som foreligger (for de fleste betyr dette utelukkende pris), og da forventer en å få det en har betalt for.
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Og når det skjer rimelig snart lover du å holde gapet eller skal du forsøke å selge inn at det er heeeeeelt ok at man kutter alkohol over Atlanteren som eneste flyselskap --- men kun siden det er SAS?:rolleyes:

    Det som har skjedd her var en tidlig lekkasje som tilfeldig ble oppdaget av oss. Nå har vi fra sikre kilder at det kommer til å skje. Det er lov å diskutere og spekulere.
     
    Trety and vegardg like this.
  3. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Som Tommy skriver, så var den første historie bygget på at SAS selv lækkede informationen på deres websites (på fire forskellige sprog, så det var nok ikke bare en tastefejl). Det opdagede vi ganske hurtigt og skrev en artikel om det. Efterfølgende slettede SAS så den info igen, da de åbenbart ikke var klar til offentliggørelse endnu.

    Nu har vi så fået bekræftet - fra fire forskellige kilder - at disse ændringer sker pr. 1. marts.

    Så nej der er såmænd ikke så meget frem og tilbage - altså lige bortset fra på SAS's websites, der iløbet af kort tid viser den information igen, som de for et par uger siden kom til at offentliggøre lidt for tidligt ;)
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har vært skikkelig ute og sykla i denne saken her.

    Alt tyder vel på at noen var litt raske på labben da de først publiserte endringene på nettsidene. Etter det har det vært litt vakling frem og tilbake, hvor folk har håpt og hatt forventninger til at SAS endret det tilbake til det opprinnelige.

    Det "mest" oppsiktsvekkende, selv om det såklart er mye, er jo at man kun har 1 enhet alkoholfritt inkludert til maten. Jeg vet ikke om noen selskap som opererer på lik linje som SAS velger her.

    Jeg booket jo en tur med SK907 tilbake i oktober. Da var jo "alt inkludert" - jeg skal reise 7.mars. Spent på hvordan det blir. Selv om det ikke står i condition of carriage eller hva nå enn det heter, så har jo jeg kjøpt et produkt i den tro at that's what I get. Blir nedtur at bestefar må betale for avec'en til kaffen ombord...
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Lite koordinert og raske på labben minner meg om hvordan San Francisco-ruta ble lansert (nå siste gang) :D (En eller annen lastet opp priser i Amadeus to dager før pressemeldingen skulle ut)
     
    Flemming Poulsen liker dette
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    For meg har det ganske mye å si. Jeg drikker heller sjeldent alkohol ombord. Men jeg pleier å hive i meg litt mer enn ett glass med eplejuice i løpet av 8-9 timer ombord, i tillegg til vann. Det er godt å ha litt variasjon fra kun vann, og det å ha non-alcoholic drikke inkludert i billetten er vel det MINSTE man kan forvente av et såkalt fullservice selskap.

    Synes regelrett synd på flyvert(inn)ene som fra neste fredag av må begynne å forsvare at "Nei du får kun et glass juice/brus til maten" fordi det står i deres nye innstrukser.
     
    Zzzindre and Flemming Poulsen like this.
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Kun en enhet drikke uten alkohol er det man får i GO etter 1.mars.
     
  8. Hickok

    Hickok Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Juice og brus går under ett hos SAS. Kun vann som er utenom.
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    What? Jeg har tydeligvis ikke lest godt nok her.. Kun en enhet drikke til maten på hele turen?

    Trodde det kun var ikke-gratis alkohol, men at alt annet var gratis hele flighten?!?

    Galskap..
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke en gang Plus-passasjerer får gratis brus mellom måltidene (og slik har det vært en stund)
     
  11. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,935
    Likes mottatt:
    6,814
    Bonuspoeng:
    183
    Er faktisk veldig glad for at jeg til Sommeren skal til Asia med SIA og ikke SAS. Drikker meg aldri stupfull på flyturer men koser meg, har nok lønn te å betale for drikken selv men drikke har alltid vert gratis å sånn vil nå jeg ha det.
    De må jo ikke forsøke å fremstå som et fullservice selskap og i neste sving bli rævediltere etter Lavprisselskapene, og tilogmed i GO? Hva F€&@ er det de tenker med?
     
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager, men jeg skjønner at Ola Nordmann reiser med Norwegian.. Fordelene med å velge SAS er fraværende for de som ikke lider av Bonusfeber eller er spesielt engasjert i ansattes vilkår etc..
     
  13. LN-TKP

    LN-TKP Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Hvor lenge har det vært slik? Det var fri flyt da jeg reiste i oktober 2013.
     
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det var hvertfall noen som ble avkrevet betaling for det i desember. SAS skriver også "Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks." Om det er generelt at de avkrever betaling, eller om det var et engangstilfelle er jeg ikke 100% sikker på. La oss evt. håpe det var en feil da, og spore tilbake til "GO-diskusjonen"
     
  15. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel bare SAS som forsøger at fremme dårligt serviceniveau ;-)

    De seneste rejser jeg har haft i Plus IC (okt 13 og feb 14) har der været gratis drikke af alle slags - også vin/øl/drinks mellem måltiderne, men ikke frit valg af snack fra Our Café. Der er dog blevet tilbudt chokolade undervejs - free of charge.

    Det er også sådan servicekonceptet er og iflg vores kilder, så vil der ikke ske ændringer på Plus i negativ retning. Faktisk vil Plus få genindført amenity kit senere på året.

    Men ellers helt enig med Cecilie i at Go bliver under lavmålet - specielt sammenlignet med konkurrerende selskaber. At skulle betale for en ekstra cola eller juice bliver for cheap.

    Selv har jeg en Go tur booket i april og da jeg bookede den var produktet et andet end jeg reelt får. SAS forsøger at skjule disse ændringer ved ikke at melde dem ud i god tid - og det er ikke ok.

    Kommer selv til at gemme kvitteringen på en flaske vin og en cola og bede om refusion hos CR efter rejsen, så jeg får det jeg bestilte. Ikke pga de 80 kr, men for at gøre opmærksom på at det ikke er en rimelig måde at indføre ændringer på samt vise at jeg som kunde ikke er tilfreds med deres nye "forbedringer". Hvis ingen gør opmærksom på at forringelserne ikke er tilfredsstillende, så bliver det heller ikke ændret igen.

    SAS er i forvejen langt fra konkurrenterne på IFE, drikkevarer og mad - for slet ikke at tale om at de meget ofte er ret så dyre når der ikke er kampagner.

    Hverken Bonusfeber eller jeg personligt har nogen interesse i at "gå efter" SAS. Tværtimod.

    Vi har et godt samarbejde med dem og ønsker det bedste for dem (og os selv som kunder). Men når der sker ændringer som ikke giver mening og som vi ser som problematiske, så ser jeg intet problem i at sætte fokus på dem - faktisk er det vel netop vores opgave. Bonusfeber er ikke nogen fanklub for specifikke flyselskaber, men har fokus på de rejsende.

    Det er ikke første gang i historien at uigennemtænkte og upopulære ændringer er blevet rullet tilbage efter pres fra kunderne. Som både gode kunder og god samarbejdspartner er det vores pligt at gøre opmærksomme på ting vi ikke synes fungerer - akkurat som at rose produktforbedringer når det sker.

    Desuden er det fremragende at tage en debat om det her på forum og få en føler på hvad frequent flyers mener om det.

    Selv er jeg ligeglad med om jeg får en flaske vin fra eller til, da jeg drikker meget lidt når jeg flyver. Men kun én cola på 10-11 timers rejse synes jeg bliver for cheap - specielt når alle konkurrenterne tilbyder meget mere inkluderet i prisen og markedstrenden er en helt anden end den vej SAS nu går.
     
    Islending, Henning, TOS and 2 others like this.
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Kan fungere å stå på krava! Se bare hva som skjedde når SAS ønsket å innføre gebyr for betaling med kredittkort...
     
    Flemming Poulsen liker dette
  17. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det er naturligvis altid ønskeligt med så korrekt information som muligt og naturligvis er der forskel på enkeltoplevelser, hvor servicekoncepterne ikke er overholdt og generelle serviceændringer.

    Begge dele synes jeg er interessant at få frem på forum.

    Misforståelser og poster der ikke er helt korrekte slipper vi nok aldrig for. Det er trods alt kun mennesker der deltager her - og det skal der være plads til ;)

    Men heldigvis var vi så mange folk her med både erfaring og indgående kendskab til produkterne, så vi hurtigt kan få ryddet evt misforståelser af vejen.

    Enkeltstående oplevelser kunne jo også være tegn på at der er sket en serviceændring, som flyselskabet (som f.eks. her i SAS tilfældet) forsøger at skjule bedst muligt for kunderne. I sådanne tilfælde vil det da være interessant at få et hint om det, så vi kan tjekke op hos vores kilder.

    Men så nøjagtig info som muligt er naturligvis altid ønskværdigt.
     
  18. andyp

    andyp Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
  19. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    For meg som flyr mest innlands i Norge med jobben i GO er endringene stort sett negative. Ut i fra det jeg kan lese meg til blir dette gjeldende innlands i Norge:
    • forsvinner frokosten før klokken 0900 i GO
    • forsvinner muligheten til å handle feks sandwitch og wrap i GO, da kun snacks er tilgjenglig.
    • forsvinner gratis sandwitch og wrap i Plus, da kun snacks er tilgjengelig.
    • gratis vin og øl er tilbake i Plus (usikker på om dette går i Norge pga norsk lov, men dersom den er inkludert i prisen kommer de vel utenom).
    Ikke akkurat i samvar med de svarene jeg gav på en hvis spørreundersøkelse for en tid tilbake...

    Da er mitt tips til SAS: Gi EBD og EBG gratis frokost som en elitefordel på norske og svenske innlandsruter!
     
    Last edited: 28. febr 2014
    Islending and Jørgen like this.
  20. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    tommy777 liker dette

Del denne siden