Betaling af vin/øl på SAS Go på long haul

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av HEO, 11. febr 2014.

  1. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    You are not alone, men tenker at jeg med litt tilvenning skal mestre dette også ;) Det som i alle fall sitter er at intra europeiske Plus reiser bør foretas etter klokken 1600, og at jeg må begynne å spise frokost hjemme eller på flyplassen før SK 4105.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Langrute-menuen, som gælder i Go fra imorgen:
    SASmenu1.JPG SASmenu2.JPG
     
  3. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Årets understatement: - Vi må vel si at produktendringene vi gjorde da vi fjernet businessklassen i fjor, ikke var helt optimale.

    Da er det bare å få på plass gardinen igjen, blokkere midtsetet (og øke prisen litt for å dekke kostnaden), så er vi tilbake til start - og alle er fornøyd. Jeg har sagt det hele tiden; det var Economy Extra som var problembarnet på intraeuropeisk, ikke Business Class.

    ...dog var SAS' prising av Business Class innen Europa i kategorien maksimalhjernedød - det skal de ha.
     
    Islending liker dette
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Er dette interkont? Isåfall er jo all drikke inkludert i Plus? Eller er dette europarutene?
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forstår egentlig ikke helt hva endringene betyr på kortrutene jeg.

    Langrutene ser jeg, og jeg synes egentlig det er grei skuring jeg. Business får en liten bonus. Du har fortsatt gratis bagasje i GO men må betale for drikke. I andre land er det gratis brus, men du må betale for bagasje og øl. "Aluminum/aluminium" - liksom.

    Er det altså sånn at man nå ikke kan kjøpe mat (muffin teller ikke som mat) på noen ruter innen Norge? Hverken i GO eller PLUS? Det synes jeg er en skikkelig downgrade for dem som tross alt har hundrevis av domestic flighter med SAS i året. Var selv en av dem i flere år. Hadde i snitt 4-5 flighter i uka, full flex med Travel Pass. Om potetgull nå var "top of the pops" når jeg kom løpende fra et møte til flighten hadde jeg gått bananas. :)

    Om det blir bedre mat på Europa er jo det et "PLUS" (www.trommelyd.no). Men blir spennende å se om det da kan kjøpes i GO.

    EDIT: Leste mer nøye nå. Ser at det kun er potetgull på hele det Nordiske nettet. Og NADA, null, INGENTING mellom byene i SørNorge.
    Uansett klasse. Jeeeezusz. Da har jo faktisk Norwegian betydelig bedre servicekonsept enn SAS da (samme innen SørNorge).
     
    Last edited: 28. febr 2014
    Jørgen liker dette
  8. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor finner de egentlig disse udugelige folkene som driver selskapet?! Tar de noensinne øynene opp fra Excel-arkene sine? Jeg har lyst til å like SAS, men de gjør det stadig vanskeligere og vanskeligere.
     
    tommy777, TOS, SASDC8 and 2 others like this.
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Som fast reisende mellom KRS og OSL må jeg si at jeg ser kun en fordel med å betale for Plus, og det er at man får flere poeng. Ellers er det jo ingen forskjell ombord mellom Go og Plus.

    Litt merkelig dette ettersom de i alle år har hat mer enn nok tid til å servere frokostpakke til stappfulle 738 fly og til å komme rundt med tralla på de andre avgangene. I det minste ville det ikke vært det spor problem å ta en runde med tralla til de som sitter i Plus.

    Er vel bare nok et argument for å bruke DY på den ruta. Her skyter SAS seg selv i foten er jeg redd.
     
    Jørgen liker dette
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Med de prisene SK hadde på business class innen Europa så er det ikke så rart at få benyttet seg av dette. Nå "gir" de bort Plus reiser som har mye godt det samme av "store ting", som fast track & lounge, til en tildels svært billig penge. Hvordan dette er bedre for SK enn opplegget man hadde tidligere er nokså vanskelig å se.
     
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for opplæringen i hva som er statistikk.

    Forklar meg hvordan de som tar avgjørelser i SAS som sitter med hele det statistiske tallmaterialet har klart å tape penger gjennom "et tiår", og forklar meg hvorfor det har seg slik at SAS vel omtrent er det eneste nettverksselskapet som har kommet til konklusjonen om at ingen bruker businessclass.
     
    Zzzindre, Trety, Hickok and 1 other person like this.
  12. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    De trodde på at SAS kunne leve på ideen om det businessmans airline og at fallet i business class passasjerer var midlertidig.
     
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Så selv om man sitter med hele det statistiske materialet så kan man faktisk fatte feil beslutninger? Det er i grunnen mitt hovedpoeng. ;)

    I forhold til business class så skal det vel i tillegg nevnes at prissettingen for produktet kan ha hatt innvirkning på populæriteten, samt at man innførte et mediumprodukt som hadde mange av de egenskapene som de som ville valgt dyre billetter ønsket å betale for (fast track, fleksibilitet, o.l.). Da er det et spørsmål om det egentlig var et marked for business class, men som SAS selv gjorde mindre attraktivt gjennom å tilby en billigere vei ut for disse i form av Econ Extra. Videre så har man nå stort sett det samme tilbudet av fast track, flex + lounge, men jeg har sjelden tidligere betalt mindre for det produktet enn nå (man selger seg veldig billig når Plus en vei fra TOS til LHR koster ca 1600,-) så jeg kan vanskelig tro at dette er med på å øke RASK'en til SAS.
     
    Last edited: 01. mars 2014
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, du har helt sikkert rett. Prisene hadde neppe noe som helst med "suksessen" til business class å gjøre.
     
    Trety and vegardg like this.
  15. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Poenget ditt er vel heller at du mener at SAS burde ha hatt dagens Plus priser på gårsdagens Business produkt.
     
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det jeg mener er at det er mitt klare inntrykk at prisnivå i kombinasjon med at man innførte Econ Extra gjorde at mange av kundene som tidligere kjøpte business flyttet fra business til econ extra. Mange av de egenskapene som gjør at en del velger business fantes i Econ Extra, noe som gjorde det mindre interessant å kanskje betale kanskje 1000,- ekstra for en enkeltstrekning for å fly business innen Europa. Når man gir kundene en billigere vei ut med mange av de gode egenskapene som business har så legger man litt opp til det vi har sett.

    På en måte er du inne på noe, men jeg mener ikke at man nødvendigvis skulle solgt seg så billig som man nå tildels gjør på Plus (men innfør gjerne garantert ledig midtsete og fortsatt kaller det Plus & ikke business class, så ville det vært supert - og kun to klasser; ikke tre).
     
    Last edited: 02. mars 2014
  17. Hickok

    Hickok Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Og når man da i tillegg priser Econ Extra høyere enn konkurrentenes Buisness klasse, så er det ikke rart at folk slutter å reise med SAS i C. Dermed blir det veldig fort klart at "ingen ønsker å reise i Buisness klasse, så vi kan like godt legge den ned". Med andre ord, det er klart at et overpriset produkt ikke har livets rett.
     
    Trety, vegardg and TOS like this.
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    SAS lå ikke over de andre i pris på intra Europeisk business class. Det var bare slik at SAS kun tilbød full flex, mens enkelte andre også hadde fixed business til lave priser. Eksempler er Swiss og BA.
     
  19. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Disse selskapene hadde heller ikke Econ Extra (som nok i tillegg til mangel på discounted business ikke er et uvesentlig poeng når man skal se på hvor stor etterspørsel det var etter business class). Så business kun til høy pris samt et (rimeligere) alternativ med en del viktige egenskaper for forretningsreisende, så har du begynnelsen på en suksess. ;)
     
    Trety and tommy777 like this.
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok også Finanskrisen og påfølgende bannlysning av forretningsreiser i business hadde en nokså stor påvirkning.

    Men det sagt, så er jeg selvfølgelig enig i det du skriver. Men eple mot eple var altså ikke prisene høyere.

    Jeg har bitchet så det suser over at SAS ikke fikk ut fingeren og forsøkte melke leisure markedet for komforten i business. Det er ikke godt å si hva de hadde fått ut av det, men å ikke prøve (utover en minitest mellom Arlanda og London) engang, var for meg helt ubegripelig. Kvaliteten på produktet var forøvrig også noe dårligere enn for eksempel Turkish, BA også videre som har flere valg på matfronten. Fløy man SAS business måtte man alltid møte stappmett ettersom det plutselig kom gravlaks på bordet som eneste alternativ. Så er det kvaliteten på hjemmeloungene som også stod (og står) tilbake for konkurrentene.

    Alt i alt hadde de, slik jeg ser det, ingenting å spille på når forretningsreisende flyttet seg bakover i flyet. Hvilket jo er trist, og jeg er en av dem som lurer på hvor uendelig mange dimlinger som har sittet i ledelsen opp igjennom.

    Men så er det jo mye enklere å sitte i en sofa ved et pamletre og drive flyselskap. Så jeg får slenge inn en sjefsdisclaimer her.
     

Del denne siden