Billigste sted å overvintere i tropiske strøk sesongen 2026/27

Tråd i 'Off-topic' startet av Kaffen, 29. juli 2026 kl 16:32.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,353
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lagde en slik tråd for en del år siden, men siden den gang har vi gått igjennom en pandemi, og reglene har endret seg. Derfor starter jeg en ny tråd der opplysingene mer stemmer overens med dagens situasjon. Videre så vil jeg gjøre en liten endring i hvordan du grovt sett kan finne ut hva det ville koste for deg å bo der. Så jeg deler det opp i flere poster, og jeg tar utgangspunkt fra dagen du kommer inn i landet med de faste kostnader for å bo der.

1. Sjekk hva visum koster, og vær ikke bekymret for om du ikke får visum for hele oppholdet med en gang. Forlegelser kan enten ordnes inni landet, eller en kan gjøre ett til to visa-runs. Hvis det krever mer enn to runder ut av landet så er landet disket som mulighet for de fleste. Hvis en absolutt vil være der lengre enn 6 måneder, så kan det ordnes på en eller annen måte, slik som ett 5 års DTV visum i Thailand bare for å nevne ett eksempel, men det krever ett vist byråkrati, og mange land har pensjonist visum for folk som er over 50 år gamle.
    *** Sjekk hvor mye ett Visa/Border-run koster for å hoste opp nye 30/60 eller 90 dager koster, det er transport, overnatting, altså du simulerer dette for å få inn ett prisoverslag. I Vietnam for eksempel får en bare 90 dager, eller 45 dager avhenig av visum men felles er at en kan ikke forlenge dette på samme måte som i Thailand, så her blir border-run ett must.

2. Sjekk hvor mye det koster for overnattig i det landet du kommer frem til, jeg bruker mye booking.com når jeg kun er der for to uker eller noe sånt, men blir jeg lengre så kan en finne avtaler der og da er offentlige annonser på lokalspråket noe å sjekke. Bare vær obs på at ikke alle lokale vil leie ut til utlendinger da der krever mer papirarbeid i form av dokumentasjon på om du som utlending er lovelig i det landet der eller ikke, og ikke alle gidder å ta i det byråkratiet der. I slike tilfeller så er Air-BnB værter med en grei leilighet en mulighet, disse kan du som regenl forhandle med i forhold til å skaffe deg ett sted for lengre tid.

3. Gå inn på Maps Google og søk inn på stedet du tenker på å slå deg ned. Se på restaurantene der, sjekk menyen der, hva er prisene på menyene på restaurantene, hva koster lokale retter, hva koster interkontinentale retter, hva slags internasjonalt utvalg snakker vi om, så danner en seg ett bilde i forhold til hva spiser. Regn at du spiser fire måltid hvær dag, dermed sikrer du deg ett matoverslag som du kan være trygg på.

4. Sjekk pris nivået på lokale supermarket, og sjekk fysisk, det er ikke slik at Chat-Gpt, Gemini, eller Claude for å nevne noen alltid treffer, men ett bilde som er mindre enn to år gamle eller Youtube video som er av nyere dato lyver ikke.

5. Før du drar, sjekk hvilken forsikring er lur å ha, Saftywing er min favoritt for lengre opphold, men det finnes kunkurrenter, og i noen tilfeller så kan en jo også ha en helårsforsikring med selskaper som Frende som jeg bruker. Hvis en er så dust å ha betalings-annmerkning på seg så kan en forhåndsbetale Saftywing for å være dekket, men jeg anbefaler jo folk å betale regningene sine og jeg tar for gitt at folk her inne gjør det.

Så når disse fem punktene er på plass, så kan regne seg på hva månedsprisen er. Da er det leie + 120 måltider for ett estimert gjennomsnitt med litt margin. Kostnader for å opprettholde oppholdstillatelse og løpende forsikring. Husk å ivareta medlemskapet i folketrygden i Norge også, så lenge en praktiserer 180 dagers regelen, så er en medlem av folketrygden, men det finnes løsinger hvis en er over 46 år gammel og eller skulle treffe sin kjære i utlandet og vil gifte seg. Så da avslutter jeg innlendingen med denne videoen som tar for seg andre ting som også er viktig i forhold til hvor en slår seg ned ett sted for en del måneder.

Del denne siden