Bonusjakten begynner NÅ!

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Birdman, 03. sept 2019.

  1. Birdman

    Birdman Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle sammen!

    Har i løpet av de siste par ukene blitt fullstending fascinert av å jakten på bonuspoeng, og skal nå kaste meg ut i det. Med god innsats, bytte av faste dagligvarebutikker og en liten omlegging av kjøpevaner ser jeg store muligheter for meg å tjene masse bonuspoeng og kunne dra på drømmereiser til fjerne destinasjoner. Jeg har lest masse på forumet den siste uka, men som nybegynner sitter jeg fremdeles med noen spørsmål som det hadde vært greit å få klarhet i.

    1. Vi er nå i september måned. Har jeg forstått det riktig at opptjeningsperioden på (noen/alle?) kort er gjeldende kalenderår, og ikke fra datoen kortene blir utstedt? Eller er det slik at bonuspoeng overføres til neste år, og dette med kalenderåret (150000 kr) bare gjelder for å oppnå CT på AMEX? Med det i tanke, hvilke kort burde jeg skaffe meg nå og hvilke burde jeg vente med til januar 2020? Bor i Oslo og har ikke bil, så jeg er litt usikker på Shell MC. Tenkte i utgangspunktet å søke om SAS EB MC og/eller AMEX Elite (men kanskje er det lurest å vente med Elite til neste år og heller søke om Classic i mellomtiden).

    2. Slik jeg har forstått det, er det ikke lenger mulig å generere bonuspoeng ved å betale faste utgifter/regninger (husleie, strøm, studielån) gjennom Payr. Eller tar jeg feil (mener å ha lest noe om Nordic Choice MC, uten at jeg helt kan huske nøyaktig hva det var)? Er det fortsatt bruk for Payr for bonusjegere, eller er det bare å discarde den fra ''verktøykassa''?

    3. Tenker å bestille en fotballtur til England for å se laget mitt i løpet av 19/20 sesongen. Hvilke kort og apper er greie å ha i den forbindelse? Har forstått at Curve og Revolut kanskje er greie å ha i denne sammenhengen, uten at jeg helt vet hva disse egentlig er. Kanskje noen kan forklare?

    Jeg setter pris på alle svar, både de korte og utfyllende. Dersom noen har startup-tips til nybegynnere eller tanker om noe jeg ikke har fått med meg, så er det bare å slenge de hit!
     
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til galskapen :p

    Tror svaret på som 1 er at AmeX har opptjeningsår tilsvarende kalenderår for CT samt at DNB saga MC har kalenderår som
    Målestokk for statuspoeng knyttet opp mot forbruk.

    Lykke til med poengsanking :)
     
    Rikke and Birdman like this.
  3. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er vel en av de ferskeste her inne. Til inspirasjon kan jeg fortelle at jeg startet 1. april i år med 12.000 poeng på konto og EBB. Fem måneder senere har jeg gått via EBS, EBG til EBD og snart 400.000 poeng. Har flydd inn ca 50.000 statuspoeng for egen regning (moro!) og fått de siste 40 via kredittkort. Hovedkilden til poeng er Trumf/kredittkort på vanlig forbruk. Dog uten å være dust og si opp abonnementer to dager etter at poengene er på konto. Ikke den billigste "hobbyen", men dæven så gøy :) Lykke til!
     
    eventyrer, ejoa, drsyk and 14 others like this.
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og velkommen. Du har skjønt det essensielle, nemlig det at ved å bare endre vaner littegranne og bli litt mer bevisst på hvor og hvordan man bruker pengene så kommer bonuspoengene "dalende". For min egen del så krever det knapt noen innsats en gang, men jeg er dog ikke en av dem som drar inn mest poeng, (rundt 250.000 i året), og jeg har de seneste årene flydd inn Diamant på jobbreiser (på antall legs, ikke poeng).

    1. For de fleste kort spiller det ingen rolle når de er utstedt, da poeng tjenes inn løpende. Unntaket er som du sier SAS Am-ex elite, der opptjeningen til CT følger kalenderåret. Det betyr at om du ikke klarer CT uansett i år så kan du vente med dette kortet til neste år, men vær oppmerksom på at kortet gir bedre uttelling med 20 EBP pr. 100 kroner brukt mot 15 for SAS MC (og om du ikke behøver statuspoengene i år)

    2. Vet ikke hva konklusjonen ble i forhold til Choice mastercard og Payr, men det er i alle fall ingen SAS poeng å tjene på Payr lenger. Choice mastercard kan være bra om du bor en del på Choice hotell, da det gir en del ekstra poeng. For min del har jeg droppet Payr.

    3. Curve og Revolut har jeg lite greie på så her må andre fylle inn, men såvidt jeg forstår så genererer ikke disse bonuspoeng lenger heller (må tas med en stooor klype salt). Tror disse kortene dreier seg mye om lavere gebyr ved bruk i utland etc.

    Husk ellers at Trumf og Viatrumf er dine aller beste venner i jakten på bonuspoeng (husk å sette opp automatisk overføring)
     
    drsyk, FlyforTog, Maraug and 2 others like this.
  5. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,934
    Bonuspoeng:
    183
    1. Statuspoeng på Amex Elite får de fleste med en gang du får kortet, så det kan du time i forhold til opptjeningsperioden din. Selve CT og statuspoeng fra DnB Saga går på kalenderårsforbruk, så kan hende du burde begynne med Premium og oppgradere til Elite i januar.

    SAS MC gir 1000 statuspoeng pr måned du har brukt kortet, så det er bare å bestille med en gang.

    2. Choice MC fungerer på Payr, men kun 20.000 kr pr måned som gir 2.000 choicepoeng. Ingen kort som gir Eurobonus gir poeng for Payr-bruk.
     
    Last edited: 04. sept 2019
    drsyk, Maraug and Birdman like this.
  6. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    Velkommen i klubben! Blei sjøl bitt av basillen i fjor sommar og har sidan då henta inn nok poeng til å reise til Singapore og tilbake på første klasse hos Thai og Singapore Airlines. I tillegg reiste familien på 4 på bonustur til Split i sommar, meg og eldstemann skal til Island på bonustur i høstferien og meg og kona skal til Tokyo med SAS i business i desember. Og alikavel er kontoen fyllt opp igjen med nesten 300 000 Eurobonuspoeng samt CT 2 for året er rett rundt hjørnet. Ein ganske altoppslukande hobby når det først drar avgårde, men i mitt tilfelle blei "wife acceptance factor" vesentlig høgare når vi satte oss på flyet frå København til Singapore i første klasse :)

    3. Eg har både Curve Black og Revolut Metal. Til ditt bruk vil nok Curve fungere ypperlig med gunstige valutakursar utan påslag ved bruk i utlandet. Du kan jo vurdere å ha SAS MC som bakenforliggande kort så vil du få EB-opptjening på spend også.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    7,921
    Bonuspoeng:
    183
    Husk også at SAS har en «opptjeningsperiode» som avviker fra kalenderåret. I denne perioden teller man opptjening av sølv, gull og diamantstatus.
     
    Maraug and Birdman like this.
  8. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    NB! Du trenger ikke bil for å bruke Shell Mastercard. Jeg bruker dette kortet som mitt primære kredittkort til det aller meste. Gir 1 % trumf = 13,5 eurobonus / 100 kr brukt, og ingen årsavgift.
     
    Maraug and Birdman like this.
  9. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg glemte det viktigste tipset. Les deg opp her inne! Følg med hver eneste dag. Det kommer stadig vekk gullkorn. Som at Widerøe ga 20.000 poeng (40.000 for en husstand på to) og at Amex Premium delte ut poeng som en full sjømann mot litt aktiv spend i 3 mnd. Slike stalltips finner du bare her.

    Les også tråden "Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise" for uvurderlig innside info om hvordan du får brukt de hardt opptjente poengene på best mulig måte. Har enda til gode å bestille en bonustur selv, men føler jeg har svart belte og vel så det i teori om temaet.

    Siste tips: Les reisebrevene for motivasjon. Jeg har lest samtlige reisebrev fra 2015 til i dag, og er helt hekta. Uten forkleinelse til noen, så er mine favoritter @Stuttfeiten , @Kristian og @snus_mumrikken . De har virkelig sansen for detaljer og en helt fantastisk formidlingsevne. Du trenger nesten ikke reise til et sted for å føle at du har vært der. Og er du en av de som våkner midt på natten og fyser på et vaktelegg, kommer du ikke utenom @jgroneng :)

    Sånn. Da er du good to go :)
     
    Last edited: 03. sept 2019
    drsyk, jgroneng, Birdman and 7 others like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til galskapen her inne, men pass på at du ikke tipper helt ;):rolleyes:


    Min strategi er enkel og den involverer tre/fire store reiser i året:

    1. Dra inn nok poeng til å bruke 2 CT'er på C/F til Asia.
    2. Dra inn 13.000 poeng på en Business til Asia i året for Gullstatus.
    3. Tjene inn alternative poeng på Alaska Milage plan, for reise med Cathay.

    Eller anbefaler jeg å lese denne artikkelen :)
     
    Last edited: 04. sept 2019
    drsyk and Birdman like this.
  11. Birdman

    Birdman Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for alle svarene, tar all informasjonen og tipsene til meg! Kan love at jeg skal lese meg opp på de forskjellige trådene her inne, har som sagt bare kjent til hele denne greia i ei snau uke, så jeg er sikker på at det ligger mye nyttig info rundt omkring på forumet og bare venter. Kjenner jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang med dette! Som flere her er inne på, så kjennes det ut som en slags galskap å sette igang med noe sånt og holde styr på det, men en særdeles positiv galskap som kan gi mye glede og opplevelser for meg og familien:D Lykke til alle sammen!
     
  12. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Lykke til Birdman!

    Og bra jobba på kort tid rscott! Kan jeg spørre hvordan reisemønsteret ditt har vært med såpass mange grunnpoeng på kort tid?
     
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Det var då veldigt. Korleis får du det til utan ein Kiwi-butikk i Førde? Du må ha dratt inn sikkert det doble av min poengfangst i perioden.
     

Del denne siden