Centurion invitasjon. Er det verdt det?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DrJ0nes, 22. okt 2022.

1. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,298
    Bonuspoeng:
    183
    Har sjølv fått invitasjon til Centurion, vurderte det lenge men kunne rett og slett ikkje forsvare det. Platinum gir meg PriorityPass og fortsatt eindel hotell status.
    Hadde eg tjent ein god del bedre hadde eg vurdert kortet.
    Hadde også lyst på kortet fordi det et er kult, bortsett fra lokalt. Da er det litt kleint.
    Men ellers sabla kult med dette kortet, eg hugsar eg såg det første gang i LasVegas på kø til nattklubb da eg var ganske ung, ein fyr kom med kortet og gikk bare rett inn, forbi all køen.

Det ryktast om at UK Concierge kan hjelpe med «sniking» på ventelister på f.eksempel Rolex klokker. Men veit ikkje om dette er sant.

Are liker dette
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det dekker vel fort årsavgiften om du kan kjøpe/selge en av disse i året....

indahla and snus_mumrikken like this.
  3. DrJ0nes

DrJ0nes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for mange gode innspill her. Det virker som selv her er det sunne delte meninger om hva som er Borgias og ikke.

Jeg må presisere et par ting; jeg ville aldri tatt i mot Centurion hvis det ikke kunne være verdt det, da vet jeg at jeg føler meg som en tosk. Så er det den greia med at jeg har veldig lyst på den, og håper det var masse centurions som skulle si hvor fantastisk det var. Det kalles å lete etter unnskyldnigner for fortsette med sine egne degenererte vrangforestillinger, men du skal ikke fnyse av den egenskapen heller, du må bruke det som et hvilket som helst annet våpen i livet ditt.

Pengene var heller ikke det store her, er det verdt pengene så er det greit, og kona blir ikke trekt i penger om jeg vil ha centurion eller ikke, men hyggelig at såpass mange tenkte på hennes velvære, tanker og følelser oppi alt det som skjer. Det respekterer jeg. Er jo som nevnt i tråden over her at det var noen av dere da alt var lovløst som kjøpte bananer og slikt for hele månedslønner og så dro på ferie på første klasse med fri fra jobb for å feiere etterpå.

Det er også et par andre fordeler som jeg ikke har fått satt meg helt inn i som taler for. Kan lettere foreta større kjøp, og "bare 8% i forsinkelsesrente

Men det ble ikke akkurat som jeg håper på, at det skjulle være et par stykjer centurion som dro i gang et vekellsesmøte for å skjulle selge en time-share.

Takker for tilbakestill.. Kommer tilbake med mer info etter litt tid dersom jeg går for dette.

Roberto, Kalsnes, Erlingni and 5 others like this.
  4. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Om du har råd til det og har drømt om det, go for it. Lever bare en gang.
    50%+ her inne gjør ting som ikke nødvendigvis "er verdt det" hele tiden. :)
    Hva som er "verdt det" kan være alt fra perks til "feelgood".. Jeg er sikker på at flere her inne har mer enn 100k i milage-runs som egentlig ikke var viktige, bare et mål..

OyvindN, RoadKing and Flyingdutchman like this.
  5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis følelsen av å ha kortet gir deg en verdi som ikke kan uttrykkes i penger, og du har råd til å unna deg det du i lang tid har hatt lyst på, go for it. Jeg pleier å si at det er bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort i livet :) innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Men du ville ikke fått tilbudet om kortet hvis du ikke har økonomien (tilsynelatende) i orden tipper jeg.
    Ikke alt er rasjonelt, som flere påpeker.

Are, holmen and lohelle like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Du står bare til ansvar for deg selv. Har du lyst har du lov. Som du påpeker, mye galskap her inne, sånn sett skiller ikke dette seg ut :)
    Men går du fir kortet, så hadde det vært gøy om du delte dine erfaringer med bruken her. Som concierge og annet snadder :)

Roberto, Flymunda, Are and 2 others like this.
  7. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Dere som har blitt invitert til Centurion, hvor mye omsetter dere for ca på kortet i året? Regner med at det er det som brukes til å bestemme hvem som inviteres?

8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,325
    Bonuspoeng:
    113
    Her kommer en kanskje rar sammenligning, men i musikkverden betaler vi altså stort sett veldig mye mer enn Centurion-avgiften for de "rette" instrumentene. Helt spesifikt driver jeg med elektroniske instrumenter, og her er situasjonen at de aller fleste av dem er "godt nok" gjenskapt digitalt inni datamaskinen din.

Det betyr at om du bare tenker lyd-kilde (altså pragmatisk), så tror jeg du kommer deg veldig fint unna med software-utgavene (ingen andre enn noen få vil høre forskjell fra disse og det faktiske instrumentet).

Men det rette instrumentet, altså den fysiske utgaven, gir så veldig mye mer enn lyd: Det gir inspirasjon til å jobbe, og det gir idèer. Det gir en helt annen glede enn å bare se på en skjerm og jukke litt med musa. Det er dette vi betaler top dollar for, ikke nødvendigvis lyden i seg selv (god software/moderne kopi gir 95-95% korrekt gjengivelse, men ikke 100%).

Hva er situasjonen her? Er det instrumentet i seg selv som er så beskaffent at kunsten bare triller ut av det? Eller er det idèen om å eie det, tilfredstillelsen ved å ta på noe du vet er ekte og kanskje eldre enn deg selv? Svarene er selvsagt like mange som instrumenter og musikere (eventuelt samlere).

Det viktige er at du stiller deg disse spørsmålene, søker dine svar og deretter avgjør ovenfor deg selv hva som gjelder - og derfor om opplevelsen av å ha instrumentet (eller i dette tilfelle C-kortet) er verd pengene. Du er jo inni denne prosessen. Jeg tenker at "er det rasjonelt?"-sporet allerede er besvart (av deg selv), men svaret er jo "Nei" siden du spør her. Så neste steg er jo å prøve å konkret kvantifisere ditt eget "Aquisition Syndrome", og hvor mye verdi tilfredstillelsen har for deg.

Roberto, OyvindN, Erlingni and 6 others like this.
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,773
    Bonuspoeng:
    293
    Et gammelt instrument har muligheten til å stige i verdi, det har ikke et kredittkort. ;)

The_Dude and eventyrer like this.
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,069
    Bonuspoeng:
    183
    Amex har mast om dette kortet et par ganger, og det har sammenfalt med kredittsjekk fra de. Tror derfor at det ikke bare er omsetning. Har ikke sjekket omsetning på de forskjellige Amex kortene, men ligger røffly en plass 1.5-2 MNOK (mest jobbrelatert, men også endel bananer på Kiwi…)

Eddie47 and paron like this.
  11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,325
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men de kan faktisk gå ned også :)

12. DrJ0nes

DrJ0nes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Her kommer en oppdatering etter 14 dager med centurion. Ikke rukket ha møtet med min account manager for å bli kjent og gå gjennom hele programmet.

Fikk totalt 2 black cards, wearables, mye info og små notat med beskjeder produktet. Får 2 gratis elite kort og 8 gratis grønne amex til å gi til hvem du vil.

Allerede bestilt sitteplasser til 6 på boksen foran kongen og pressen til gyllene tider 2023 stockholm avicii arena. Har fast-track og lounge på arenaen med centurion. Bestilt front row til abba voyage, hologram-konsert, helt fremste rad. Sjekket samme billettside etter jeg logget ut av amex og da fikk man beskjed om at det var utsolgt. Samme med ozzy ozbourne i london neste år.

Virker ganske greit så langt.

markus, EndreD, OyvindN and 19 others like this.
  13. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    411
    Bonuspoeng:
    83
    Når du sier to sorte kort er vel de ett kort til deg og ett til partner? Får begge kortene alle hotellstatusene? Hvordan bookes Fhr hoteller? På telefon eller er nettbestilling på plass?

hvor mye ekstra koster fasttrack og Lounge?

Kjipt at det bare er grønne ekstrakostnader, og sikkert 18 årsgrense.

14. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    For min del (UK basert):
    2 egne Black Cards (Ett privat, ett "næring#)
    1 ekstra Black til samboeren, hun får samme status over hele linjen.
    Inntil 4 ekstrakort av valgt valør inkl. Platinum. Døtrene mine (>18) har ett hver av disse i "beredkap" for ekstraordinære utgifter samt leiebilutgiftsgaranti. De har til nå ihvertfall fått samme leiebilstatus, jeg har ikke forsøkt å søke hotell-/flystatus.

15. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Samme som Cent i Spania.

Opplever at AmEx har jobbet de siste to årene med å harmonisere programmet over hele Europa, de satte bl.a. opp årsavgiften i syden til 3500 EUR…

Om det fremdeles er verdt det? Under korona fikk vi mange vouchere og gavekort som brakte ned årsavgiften betraktelig (fikk rundt €1500 cash tilbake hvert år). Nå som verden er sånn halvveis normal igjen, så får jeg håpe på en og annen oppgradering á la den jeg fikk i Shanghai på Waldorf Astoria, der jeg havnet på presidentsuiten til €13.000/natten på min originale €350 bestilling.

Ellers er det lite nytt å melde verd. nye fordeler, Prada-armbåndet er jo bare tull (snakk om ikke kjenne kundene sine). Jeg har en teori om at det er tilleggskorthaverne som setter mest pris på det, men slikt er vel ikke lov å si i 2022

Jo, forresten – de har lansert en «meet & greet» tjeneste på de største flyplassene i Spania der du blir hentet ved flyet i egen bil, tatt med til egen lounge etc. (ikke ulikt LH FCT i FRA). Synes selv slikt er tregere enn å gå selv gjennom terminalen, men for en gravid samboer var det praktisk å slippe og gå samt hente/bære kofferten.

Men noe må man jo bruke penger på?

EndreD liker dette
  16. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    YHvilke slyplasser i Spania er inkludert i "Meet and Greet"?

17. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Fins dette tilsvarende andre flyplass og? Tyskland? Det alene hadde vært noe av interesse for meg

18. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    I Tyskland gir Centurion adgang til FCL i MUC og FRA. Dog ikke FCT. Gjelder KUN for hovedkortinnehaver OG hvis flighten videre er med LH.
    Jeg har selv enyttet tilbudet flere ganger. :D

jgroneng, Eddie47 and paron like this.
  19. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Men henting ved flyet tenkte jeg på

20. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en fordel jeg faktisk er villig til å betale en del for.

Del denne siden