CT Dilemma

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ehawk, 26. mai 2015.

  1. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Hjälp!! Har ett litet dilemma, som jag hoppas få lite hjälp med.

    För att göra en lång historia kort. Vi är en familj på 3 som ska på en längre resa i Asien i början av 2016. Vi ska börja i Thailand och avslutar i sydkorea, men ytterligare 1-2 länder däremellan. ser bl a på filippinerna.

    Jag har två CT, som jag må använda under resan (t ex OSL-BKK eller SIN ToR), men hade helt missat att poängrabatten för barn endast gällde SAS och inte Star Alliance. Har därför värderat Hong Kong som in/ut, men där har man inte släppt poängbiljetter än och enligt info från Amex, kommer de för sent för att vara ett alternativ.

    Det skapar några utfordringar för mig. Vi har gott om poäng sammen, men de är spridda på 3 konton (ca 40 000 + 45 000 + 60 000). Utan SAS-avgångar har vi inte nog med poäng för longhaul. Köpa/flytta poäng kostar en hel del och känns nästan inte värt det när du kan köpa en economybiljett för runt 5000kr. Har som alternativ funderat på om man ska försöka ta regionala flighter i Asia istället, då vissa av dem med Thai Airways eller Singapore Airlines kan kosta nästan lika mycket som en longhaul. Här är jag dock osäker på vad poängen räcker till.

    Spörsmålet...hur hade ni gjort?

    Tack på förhand
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Du har ganske store utfordringer der gitt...

    Du kan ikke bruke 2 x CT samme år, hvis de stammer fra samme Amex. Hvorfor bruke CT nr 2 i det hele tatt? dere er 3 personer, spar heller den ene... ;)

    Poeng du bruker til CT må komme fra den konto Amex er knyttet til, du kan ikke slå de sammen, ikke uten ganske høy gebyr ihvertfall...

    60000 EB poeng er ikke nok til Asia i økonomi...

    Så kommer vel avgifter da... for 3 til Asia 4-5000,- kanskje med økonomi?
     
    Last edited: 27. mai 2015
  3. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Det er vel ikke riktig?
     
  4. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man kun kan opptjene en CT hvert kalenderår, og den er gyldig i et år, hvordan kan man bruke 2 samtidig da?
     
  5. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan svare på mitt eget svar her. :) Jo, det går hvis man timer det riktig, feks. at man fikk en CT på slutten av året, så få en CT til i begynnelsen av neste år, bruker begge i det året. :) Funker det?
     
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Tråd-poster er svensk,
    Mener å ha lest at dersom spend overstiger SEK 300 000 får man en CT til.
    Så derfor er det mulig å ha 2 gyldige CTs med "Räggar" adresse, men jeg dersom dette er tilfellet har det jo gitt relativt sett lite avkastning i poeng :)
     
    yukho liker dette
  7. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    What? Hvordan skaffe seg svensk Amex? ;)
     
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Flytte til Sverige.
     
    yukho liker dette
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Campingvogn i Pirat-byen på Daftö?
     
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Fra CT vilkår pkt. 4:
    "Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato det kontoføres på Kortholders SAS EuroBonus-konto og være gyldig i inneværende år pluss 12 måneder."

    Som vil si at du kan bruke 2 CT i samme år (ikke samtidig, se pkt. 7)
     
  11. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Da hadde jeg delvis rett da...

    Vi (jeg og kona) bruker 2 CT i året gjerne samtidig, opptjent på 2 separerte Amex...
     
  12. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Dags att förtydliga lite här :)

    Jag är Svensk, men har bott i Norge sedan 2006, så har Norskt Amex.

    När det gäller bruken av de två CT jag har så är det som någon här skrev att den ena är från slutet av 2014 (men fick den tidigt i år) och den andra kommer nästa månad. Planerna för nästa år är en 3 månaders resa med slut i Maj. DVS använder jag inte de två under den här perioden så är risken stor att de passerar expiry date med 12 månaders giltighet.

    Planen var heller inte att använda bägge CT'arna, som någon på samma bokning, men under den samma resan. Med 3 månader i Asien så blir det ett par flygningar.

    Med Barnrabatten hade vi klarat oss ToR till t ex BKK i Economy för 60 000 poäng. Gjorde det samma förra sommaren till Japan. Men utan barnrabatten så är situationen helt annan. Så frågan är alltså hur jag får ut mest möjligt värde av mina CTs utan att de känns "wasted"...

    Vet att det är en svår fråga och ligger dåligt till med poängen, men kommer inte fram till någon bra lösning själv och ville se om jag kunde få några goda tips här som jag inte tänkt på. Har till och med chansat på att slå ihop våra konton till ett familykonto för att kanske kanske få alla poäng över på mitt konto. Läste att det hade hänt andra. Det hjälpte dock lite...
     
  13. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Familiekonto er god ide for fremtidige poengsamlinger, men man kan ikke samle nåværende poengene i potten uten å betale, det har vi prøvd... :(
     
    Last edited: 27. mai 2015
  14. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp...hoppade på tåget lite sent bara. Därför jag sitter där jag gör nu
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,679
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant problemstilling...

    Jeg fikk en CT paa hoesten ifjor. Naa i juni faar jeg en til. Dvs at jeg har en som utgaar 31/12-15 og en som utgaar 31/12-16. I prinsippet kan jeg ikke se at det skulle vaere noe problem for meg aa bruke begge CT i loepet av 2015, om jeg har poeng til det...

    Kan man gi bort en CT?
     
  16. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, hvis jeg ikke har tolket regelene feil, så kan du gi bort CT.

    "14 I tråd med generelle EuroBonus regler, kan kortholder velge å gi en EuroBonus reise til en annen person, og dermed også da gi Companion Ticket til en tredje person. Uavhengig om det er korthaver selv, eller en annen person som reiser, må begge reise på samme fly og samme klasse."
     
    RoadKing liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men poegene må uansett komme fra din konto etter hva jeg forstår..
     
  18. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer.
     

Del denne siden