CT til Chicago (men egentlig kunne jeg reist hvorsomhelst...)

Tråd i 'Reisebrev' startet av FFlyer, 06. okt 2016.

  1. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Det begynte å nærme seg 1 år siden min første tur i F. Kunne kjenne litt lengsel og abstinenser...etter en svært hektisk periode med mye jobb den siste måneden, samt en CT for 2016 som begynte å brenne litt var jeg glassklar for en ny tur. Som dere gjerne allerede har skjønt; selve reisen er minst like viktig som reisemålet..hehe. Fint også å ha et forum å kunne dele med likesinnede. Det blir vel aldri for mange reisebrev?

    CT er jo et fabelaktig konsept (selv om jeg denne gangen reiste alene...)! Å kunne reise på langtur i første klasse for en (for mange) overkommelig penge/poeng sum, er helt strålende. Når reisen i tillegg er svært behagelig og avslappende blir det lett å reise langt. Undertegnede har reist i F en gang tidligere i 2015 som nevnt, den gang i en av LH's A380 (enveis poengoppgradering ICN-FRA). Det gjorde inntrykk, det satte spor og det vil nok gi meg en del (u)vaner? ift hva jeg vil foretrekke og forvente når jeg reiser fremover, og spesielt når jeg reiser langt.

    Litt om planleggingen (mest for nye lesere kanskje...) og kriterier; jeg var ute etter en langtur med minst 8 timer, primært med LH og gjerne A380 igjen, men også 747 hadde jeg lyst til å prøve. Som sagt reisemål ikke så viktig (Boston, som også var wide open i F blir for kort reisetid...), men en fordel at reisetidene ikke var helt tullete, selv om man fikser det meste av jet-lag og søvnmangel på kun 3 dager. Etter en del søk (for ca 14 dager siden) viste det seg at tilgjengeligheten i F t/r FRA-ORD var rett og slett "wide open" iht ANA søkemotor i perioden som passet for meg. Asia alternativet som jeg til slutt forkastet var LH F i A380 FRA-PEK, NH Biz i B787 PEK-NRT og LH F i 747-8l HND-FRA. Mange forskjellige fly som jeg ikke hadde prøvd før gjorde denne routingen forlokkende, men jeg reiser mye til Asia med jobb og var litt "lei" om det går an si det...i tillegg ble 2/3 netter ombord i metallet og det føltes litt i overkant. Det føltes hvertfall godt å kunne se fram til mini-høstferie til Chicago med følgende routing; SVG-OSL-FRA-ORD-FRA-ARN-SVG med SK/LH.

    Det var en aldri så liten gledesrus som gikk gjennom meg etter at bookingen var sluttført via SAS AMEX platinium CT call senteret i Tallinn (eller deromkring....er det noen som vet hvor de faktisk befinner seg?). Jeg følte meg rett og slett heldig og priviligert som kunne dra på denne turen og over det faktum at bookingen faktisk var spikra! Suverent god følelse det der og jeg har gleda meg til turen hver dag siden:) Nevnte jeg forresten Laura på call senteret?.....ekstremt bra service og hun viste hva hun holdt på med...rett og slett imponerende, også med tanke på at jeg kunne lett ha blitt litt "muggen" etter å ha venta i telefonkø i 35 min en mandags morgen før jeg kom gjennom.

    Turen startet tidligere idag fra SVG og på vei over fjellet til OSL hadde jeg gleden av å sitte ved siden av en svært omgjengelig SAS-kaptein som skulle starte sin 5 dagers arbeidsperiode på div. 737 fra OSL. I tillegg til at det var en svært hyggelig start på turen kunne han fortelle at SAS var et av få selskaper som tillot at pilotene fløy og landet visuellt, noe de benyttet seg av mye i det klare, fine høstværet. KLM f.eks tillot visstnok ikke dette under noen omstendigheter, selv om det som oftest både er er drivstoffbesparende, samt gir pilotene verdifull trening i å manøvrere flyet (min EBD kompis kaller forøvrig flyet bussen...) manuelt. Vi satt i SAS Plus så klart og rapporter om Wasa knekkebrød og EBD customer recogntion finnes det vel nok av på forumet her...

    Hadde kun en kort time på OSL før turen videre til FRA, men trengte litt mat og en ordentlig kaffekopp så jeg stakk innom gull-kantina som forøvrig så ganske så bra ut etter overhalingen!

    TBC...også med noen bilder når et høvelig wi-fi er tilgjengelig.
     
    TigerTravel, OlaEBG, mhsalv and 11 others like this.
  2. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-FRA
    LH861 - avgang 12.55
    Business Class
    6 Oktober 2016

    Luftwaffe priority boarding gikk som smurt og vi tok av på tiden. Med kun 2 timer connection i FRA ville en forsinkelse stjele verdifull tid i FCT....(angst!) Ombord var servicen prikkfri....lite men god mat bestående av kylling, tunfisk, scampi og en liten mangosalat. Helt perfekt for min mage på det tidspunktet. Jeg unnet meg et glass sekt, men var veldig i tvil ettersom bedre saker var i vente.

    Som om det ikke var nok klinte purser ombord til med storveis service; jeg hadde såvidt fått rompa ned i 3C før hun kom bort og ønsket meg personlig velkommen ombord som Erste klasse passasjer til Chicago. Deretter informerte hun om at hvis vi fikk remote apron-gate ville jeg bli hentet i ze Private limozine:) ze others will go on ze bus....veldig hyggelig og proaktivt må jeg si!

    Ca 10 min før landing kunne hun bekrefte at vi faktisk var tildelt remote apron-gate så jeg så frem til ze limo transport rett bort til FCL i Terminal B. Skuffelsen var da til å ta og føle på når vi likevel takset inn på gate A26....purser dro frem sitt beste "tut mir leit" da jeg gikk ut av flyet....ze gate change in ze last minute Sir. Sorry! Hun skjønte hvertfall at jeg hadde gleda meg.

    FCT neste.....
     

    Attached Files:

    TigerTravel, OlaEBG, mhsalv and 12 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir aldri for mange F rapporter :)
     
    Hilde liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Moro! God tur over dammen og kos deg i Chicago. Jeg hadde det toppers der
     
    FFlyer liker dette
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg til fortsettelsen. Dette lukter god underholdning på kalde-høstkvelder.
    Gi gass @FFlyer !
     
    FFlyer liker dette
  6. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er Champagne des Monats hos LH? Drakk du dem tom?
     
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,259
    Bonuspoeng:
    113
    Blir aldri for mange F-reisebrev. Gleder meg til det blir min tur.

    Parkering ved gate, da var du uheldig. Har inntrykk at det nesten alltid er remote gate fra OSL. Hva gjorde du da? Måtte du ty til apostlenes hester som uberwichtig F kunden? Nein, das ist night möglich...Du ble kjørt i golfbil?

    God tur!
     
    FFlyer liker dette
  8. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    FCT

    Ettersom det var hverken golfbil eller Schwarze Auto i sikte ble det en drøy tusletur bort til FCT, og jeg trengte litt kvalitetsdrikkevarer for å fordøye skuffelsen med ze limo. Vet ikke om FCT verten min visste hva som hadde skjedd, men hun tilbød meg 2 badeender uten at jeg hadde spurt etter and engang. Muligens som et slags plaster på såret. Greit nok tenkte jeg...selv ender har det vel bedre når de har en turkamerat:)

    Etter å ha passet på å be om egen biltransport (kein Viano für Mich bitte, Fraulein) til flyet ved ankomst FCT, kunne jeg slappe av med buffet'en i FCT (som er über bra). Valgte fra a la carte menyen en deilig wienerschnitzel av kalv (when in Rome osv.) som jeg tenkte passet fint til Champagne'n for å si det sånn. På dette tidspunktet måtte maten passe til vinen, og ikke omvendt. Slukte også ned litt kvalitets-Iberico (mon tro om det var 5 Jotas) mens jeg venta på den dengte brødsmulerullede kalv. Nice! En drøy time gikk altfor fort før det var tid for å bli transportert til flyet. Til min store glede venta min egen Schwarze Cayenne nede ved gate i avgangsområdet. En skuffende kort biltur til gate var likevel nok til å nytes. Min sjåfør var behjelpelig med photoshoot når vi var ved flyet. På dette tidspunktet er stemningen meget bra....ett av flere høydepunkt på turen. Kanon!
     

    Attached Files:

    TigerTravel, DanH, geddi and 10 others like this.
  9. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Noen flere FCT relaterte inntrykk....hehe
     

    Attached Files:

    TigerTravel, geddi and Travellingalf like this.
  10. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    FRA-ORD
    LH432 - avgang 17.05
    First Class
    6 Oktober 2016

    Det var 2 stk veldig imøtekommende og blide Frauleins som sto i døra på main deck ved ankomst Boeing 747-8 (hvordan oppsto egentlig navnet Boeing...anybody??). Uansett, Karina og Christina skulle passe på oss 5 (av 8 mulige) pax i F. Mitt sete var 3A. Skulle gjerne hatt 2A/K for unngå litt galley-action, men alle setene er jo bra. Reiser du sammen med noen så er 3D/F tingen, mens 1A/K funker også reiser man sammen, men er mer privat uten noe gjennomgangstrafikk.

    En av de første tingene de lurte på når jeg steg ombord, var om jeg hadde fløyet LH F tidligere, og da var jo svaret seffer'n; Nein! (med dådyrøyne OG rødmussede champagnekinn...les; jeg øver meg til julenisseoppdrag).

    Vet ikke om det uærlige svaret skjerpa servicen litt. Det var hvertfall det som var min hensikt...at de ville imponere en førstereisgutt litt, men for å ta konklusjonen med en gang; F er et supert produkt mtp sete, kabinmiljø, plass, følelse av ekslusivitet osv, men når servicen ombord ikke er helt "sharp" så besudler det opplevelsen. La meg ta et par eksempler fra denne flighten;
    • Purser ga meg ikke meny før avgang å hevdet hardnakka flere ganger at det hadde hun gjort. Til slutt fikk jeg en meny da, men hun var HELT sikker på at jeg hadde fått, selv om jeg satte opp mine nå velbrukte dådyrøyer å sa; Nein Fraulein! Ich hattet kein meny unter weinliste hinte oder mich untgebracht, tut mir leit osv.
    • Fikk ikke oksehalesuppe, for det mente Karina var optional og jeg hadde ikke bestilt (men jeg hadde jo ikke sett menyen engang på det tidspunktet). Til slutt fikk jeg meny altså...
    • Tok vekk bestikket når jeg ikke var ferdig å spise hovedrett (rookie-greier)!
    • Karina å fortelle meg at en spansk Monastrell dessertvin er en Spátlese?....kjører seg videre ned i grøfta å begynner å legge ut om innhøstingstidspunkt for druene i denne vinen tilsvarte Eiswein (at man høster druene ved den første nattefrost osv.).
    • Etter at første servering var over ca. 3,5 t etter avgang ble jeg spurt 3 ganger om de skulle re opp sengen/hvorvidt jeg skulle sove snart. Dette etter å ha svart hver gang at jeg gjerne ville ha koblet meg til fly.net før jeg tar en hvil. Det var tydelig at crewet ville ha en hvil hvertfall...
    • 3 av de 20 i crewet ombord brukte hvertfall 15 min hver av sin tid for å koble opp min ipad til fly.net. En med magic fingers lyktes til slutt og jeg ble nok en first class kunde som måtte betale for wi-fi ombord....noe som føles HELT feil selvfølgelig.
    • Når Karina under litt small talk sier at den fineste utsikten hun har opplevd er å fly over Grønland, meeeen at vi denne gangen ikke vil se Grønland fordi det vil være for mørkt når vi passerer. For det første fløy vi ikke over Grønland og for det andre var det lysere når vi passerte sør for Grønland ca kl 1900 (GMT), enn det er når midnattsola står på i Nord-Norge. Konklusjonen min ble at Master of Wine Karina var lystløgner, evt ekstremt påståelig.
    Var veldig fornøyd med kvaliteten på maten. Alt fra Amuse Bouche'n til den varme skjokoladeladekaka med bringebærsorbet, via deilige forretter som signatur kaviaren, røkt Guinea fowl, blekksprut, oksehalesuppe (not for me! Jisses) og en aldeles nydelig hovedrett, nemlig en fritert pike (hvit fisk....norsk navn?) med søtpoteter og himmelsk saus de kalte champagne-saus. Jeg er glad i ost så noen biter taleggio, med sennepssharf fiken-condimemt ble det også.

    Er også over gjennomsnittet interessert i vin, så da ble det vinsmaking. Smakte på alle de 4 hvite og 4 røde som ble tilbudt, samt den nevnte "Eiswein" Monastrell. Fantastisk å kunne ha sin egen vinsmaking ombord! Godt med champagne ble det også. Laurent Perrier Grand Siecle var den utvalgte i Oktober, en meget bra Champis @CrotchRocket

    En liten trivia; hadde lest i en review fra Lucky/OMAAT at støy fra nesehjulet kunne være litt skremmende og uvant i F kabinen på 747-8, og selv om jeg var forberedt skvatt jeg skikkelig når nesehjulet ble slått ut før landing. Som om ikke det var nok; akkurat da nesehjulet traff bakken smalt det skikkelig og rista i hele flykroppen.....har aldri opplevd noe lignende.

    Ble lite soving ettersom det var ganske mye turbulens nesten hele veien fra Grønland til vi var over Lake Michigan (gjesp). Var glad jeg ikke skulle hjem igjen med samme crew. Til Chicago hadde de kun 1 dag hvile før de skulle jobbe seg hjem igjen (en såkalt 3 dagers tur, mens til de fleste Asia destinasjoner HKG, PVG, HND osv. så har de 4 dagers turer med 2 dager hvile).

    Jeg hadde 2 dager i Chicago heldigvis, og det kommer det mer om litt seinere....Obama besøker visst også Chicago i helgen så detta blir knall:)
     

    Attached Files:

  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Lh har begynt med BA sjampis, altså. Får håpe det er det eneste de tar med seg fra den kanten. Godt de holder på amuse bouche'en hos LH fortsatt, den har BA forbedret vekk i forbedringsprogrammet sitt.

    Begredelig med crew som utgir seg for Master of Wine, da. Greit nok de har fått litt opplæring/pugging, men de bør også bli opplært i det faktum at mange i F er litt over snittet interessert i flytende, alkoholholdige saker.
     
    Eddie47 and FFlyer like this.
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Gjedde?

    Takk for at du delar med oss som er på jobb! :)
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsetter i god stil :)
    Hvis du har anledning ville jeg prøvd å komme meg på Wrigley field. Cubs spiller play-OFF lørdag. Hvis ikke du for billett kan det være gøy å bare henge på en av barene i området under match. Murphys bleachers anbefales
     
    Eddie47 and FFlyer like this.
  14. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Herlig rapport sålangt! Relativt grove crewblemmer du beskriver her, må jeg si. :rolleyes:Ellers virker jo Luftwaffe F som en heeeeelt ålreit måte å reise på :)
     
    FFlyer liker dette
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Alltid gøy med et reisebrev fra Lufthansa F :)
    Virker da som en bra tur så langt selv om den ikke var helt prikkfri med tanke på litt feil fra crewet...
    Når det gjelder pike så er nok det gjedde.
     
  16. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    image.jpeg image.jpeg Radisson Blu Aqua Hotel
    Hadde bestilt transport ORD-Downtown med A1 limo. Det viste seg å være helt strøkent, og selv om jeg hadde bestilt en sedan kom en big ass SUV med en big ass hyggelig neg.....afro-amerikaner som sjåfør. Brukte i overkant av 1 time hotellet, men fra det jeg hadde lest om Chicago på forhånd (også her inne) skulle det være lite trafikk når jeg landa rundt 20-tiden, men det var saktegående stau nesten hele veien.

    Ettersom jeg er CC Concierge Elite ville jeg teste hvordan perks og recognition ville funke i USA. Jeg skulle ikke bli skuffa...ved innsjekk var det full recognition (som det vanligvis er i unit'en) og jeg fikk oppgradering hvertfall 2 romkategorier fra Guest room - Park view til 230 bøkks/natt til Park Suite til mer enn doble prisen. Dette var ganske imponerende også tatt i betraktning at det i helgen er Chicago Marathon med mange tilreisende og fulle hoteller. Beliggenheten til hotellet var veldig bra! Nær "alt", dvs Magnificient Mile, Millenium Park, Navy Pier osv.

    Aqua okkuperer de første 18 etasjene i bygningen og Park Suite åpenbarte seg i 16 etg med ca 50 kvadrat og balkong. Helt strøkent! Fra balkongen var det fin utsikt til Millenium Park samt sjøgløtt til Lake Michigan. VeIkomsthilsen var på plass og det var også en egen ipad til min disposisjon. Artig detalj. Hotellet har svømmebasseng (innendørs/utendørs) samt treningsfasilitieter, men jeg prioriterte ikke tid på dette pga mitt korte besøk. Hadde tilgang til Business Lounge i 17 etg og denne tilbø utover arbeidsstasjoner og aviser, kontinental frokost og gratis øl/vin hver ettermiddag.

    Chicago
    Etter at turbulensen stjal litt skjønnhetssøvn på vei over var jeg trøtt som ei strømpe ved ankomst hotellet. Var helt uaktuellt med noe pubrunde eller utelivssprell gitt....gjesp. Etter 4-5 timer sa kroppen at det var på tide å stå opp selv om det var midt på natta:) Når det endelig ble morgen var det en fantastisk flott dag som opprant i Chicago! Etter en kjapp frokost Business Loungen dro jeg på meg shortsen gjorde unna både Millenium Park, The Bean og Navy Pier ila 2-3 timer til fots i sommer været. Fantastisk måte og oppleve byen på synes nå jeg. Vurderte også cruise på elven, men synes ikke jeg hadde tid til det. Fikk anbefalinger om at cruise som dekker det arkitektoniske Chicago var det beste....får bli neste gang!

    Begynte å bli sulten å hadde lest i en tråd her inne at RPM Italian var verdt et besøk, men de var ikke åpent for lønsj (dårlig research altså...). Istedet inntok jeg en øl og en ikke nevneverdig sandwich på en helt tilfeldig kafe jeg passerte. Hadde litt mer seriøse middagsplaner så det var helt greit. Middagsplanene gjorde også at jeg måtte innom en spritsjappe for å kjøpe noe medbrakt....i brun pose så klart hehe. Sjappa jeg var innom het Binnys Beverage Depot. De hadde forøvrig et meget bra utvalg av kvalitetsvin...ikke bare 3 litere med bulkvin, sprit og Miller Lite mao.

    Etter litt shopping for å levere lovnadene til hjemmestyrken var det på tide å gjøre seg klar for middag. Litt forhåndsredearch viste at Chicago har mang en restaurant i toppsjiktet, og nok er ansett som den beste byen i USA hva angår utvalg av spennende og nyskapende spisesteder. For meg som reiste alene var jeg ikke så keen på å sitte på en "fin" restaurant mutters aleine å nyte mat og vin....det var da jeg kom over den perfekte plass; restauranten 42 grams.

    Uten at dette skal bli en restaurantanmeldelse må jeg si noen ord om denne kule restauranten. Filosofi og konsept er enkel; dette er en spis hjemme hos oss opplevelse. Det betyr 8 plasser ved baren (første bordsetning) og 10 plasser ved et community table (andre bordsetning) så det er intime forhold. De har ikke lisens til å servere alkohol så derav medbrakt. Dette er også for å sette fokus på maten. Meny fikk vi ikke før vi var ferdig, også for å sette fokus på det du spiser (ikke det du tror du skulle/burde ha spist). Kult! Jeg sier vi, for praten gikk fra første sekund med de andre, dvs ikke de 4 asiatene som sannsynligvis ikke hadde tid til å spise så mye de holdt på med telefonene sine...

    Har spist litt her og der
    https://insideflyer.no/forums/threads/tegernsee-og-oktoberfest.4152/
    https://insideflyer.no/forums/threads/med-dy-til-berlin-tim-raue.6023/#post-96730
    uten at jeg er noen foodie....konklusjonen er uansett at 42 grams var en innovativ restaurant med deilig atmosfære som leverer 11 solide retter. Jeg hadde mine favoritter, men jeg likte alt. Alt tilberedes rett foran deg og de 2 kokkene er veldig tilgjengelig for gjestene (les evt mer på http://www.42gramschicago.com). For noen av dere som leser dette er nok stedet verdt et besøk, hvis du får plass så klart:)

    Tipper jeg sovna med et smil om munnen der jeg slokna på suiten i 9-10 tiden igår kveld. Føltes sånn hvertfall....En fantastisk avslutning på en begivenhetsrik dag i flotte Chicago! Kunne ikke unngå å tenke hvor heldig jeg er som har fått oppleve alt dette.....og snart skal jeg hjem.....dvs nå er klokka snart 0600....om 10 timer skal Luftwaffe fly meg hjem. Håper crewet er uthvilt og i form......:)
     

    Attached Files:

  17. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg liker din tilnærming til sosialisering under middagen når man reiser alene. Fine dining blir ofte litt kleint når man ikke har selskap ved bordet. Spesielt at et sted som har 2 Michelin-stjerner baserer alt vinkonsum på byb konseptet. Blir aldri feil med flasken jeg "skimter" i gråpapirposen, men ønsker jo normalt å drikke forskjellig vin til de forskjellige rettene. Kan selvsagt gå i kompaniskap med naboen med gråpapirpose fra en habil rødvinsbonde.
     
    Thomas123 and FFlyer like this.
  18. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Krug Grande Cuvee er vel ikke helt på jordet når man skal på et spisested av denne kaliber. Det var min tilnærming. Det var imidlertid en halvflaske...hadde også en halv med rødt (CNDP - Perrin, Ch de Beucastel 2012) ettersom limiten var ei flaske.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  19. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    "Brown bagging" av Krug er stilig.

    Får håpe crewet er bedre hjemover, og måtte FlyNet stå deg bi.
     
    Last edited: 08. okt 2016
    RoadKing and Stuttfeiten like this.
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Og julenissen! :p
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden